Katalog

Ewa Dębowska
Różne, Scenariusze

Kultura zachowania się w miejscach publicznych z uwzględnieniem wykorzystania telefonów komórkowych

- n +

Kultura zachowania się w miejscach publicznych z uwzględnieniem wykorzystania telefonów komórkowych

SCENARIUSZ GODZINY DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY KLASY

Formy pracy:
Praca grupowa, praca z całą klasą.

Metody: Pogadanka z elementami dyskusji, polecenia, ćwiczenia dla uczniów.

Przebieg lekcji:
1. Pogadanka na temat zachowania ludzi w różnych miejscach i w różnych sytuacjach.
Wyjaśnij, co rozumiesz przez określenie - zachowanie się.
np. sposób postępowania człowieka, jak wyraża swoje myśli, jak rozmawia z innymi, co robi, jak wykonuje swoją pracę, itp.

2 Jak zachowujemy się w różnych miejscach i różnych sytuacjach życiowych?
Dzielimy klasę na cztery grupy. Podajemy uczniom sytuację, do której rolę i tekst układają sami improwizując akcję. W każdej odtworzonej sytuacji powinni zachować się tak, jak to czynią zazwyczaj. W każdej sytuacji posiadają telefony komórkowe.
Czas na przygotowanie się do inscenizacji improwizacyjnej 3 minuty dla każdej grupy. Czas na odtworzenie scenek 3 - 4 minuty.

Propozycje scenek rodzajowych:

I. Wycieczka szkolna w góry. Zachwycacie się piękną trasą. Wreszcie nadszedł czas wędrówki. Po dwóch godzinach pojawiają się trudne sytuacje: koleżankę boli brzuch, czworo uczniów oznajmia, że są zmęczeni i głodni, jeden z kolegów zwichnął nogę i nie może iść dalej. A przed Wami jeszcze godzina drogi. Jak zachowa się grupa?
II. Podczas sportowych rozgrywek między klasami, przegraliście mecz, choć długo przygotowywaliście się do tych zawodów. Kibicujecie Waszym reprezentantom. Wydaje się Wam, że koledzy z innej klasy grali trochę nieuczciwie a sędzia był stronniczy. Pokażcie Wasze reakcje i zachowanie w trakcie meczu i po jego zakończeniu.
III. Jesteście w teatrze (w kinie, na koncercie). Oprócz Was są inni widzowie. Jakie jest Wasze zachowanie; jak zachowują się inni?
IV Jedziecie na wystawę do muzeum. Korzystacie z komunikacji publicznej. W autobusie nie jesteście sami. Jak się zachowujecie? Jak reagujecie na zachowanie koleżanki, która przypomniała sobie, że zapomniała wcześniej zadzwonić do swojego kolegi i robi to teraz?; na zachowanie pasażera, który prowadzi rozmowę telefoniczną ze swoją żoną?

3. Wychowawca ocenia z uczniami ich zachowanie w kolejnych scenkach, zwracając uwagę na to, jakie emocje i reakcje wywołują określone sytuacje. Pyta dlaczego ludzie w tej samej sytuacji i w tym samym miejscu zachowują się w różny sposób. Czym jest to spowodowane? Powoduje, że uczniowie sięgają do pojęcia: "kultura zachowania".

4. Jak rozumiemy pojęcie - kultura? Przeczytaj przykłady, podejmij decyzję, dopisz własne określenie:

Pojęcie kultura ma wiele znaczeń szerszych i węższych, np.:
- materialny i duchowy dorobek ludzkości, gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie;
- wysoki poziom społeczeństw, grup, jednostek w danej epoce;
- wysoki poziom rozwoju intelektualnego, moralnego;
- ogłada, obycie, takt;
- (określenie własne).

5. Metodą burzy mózgów nauczyciel poleca uczniom wymienić cechy człowieka kulturalnego (można je napisać na tablicy).
Na podstawie wymienionych cech uczniowie układają wspólne zdanie:

Człowiek kulturalny to:

Polecenie dla uczniów:

Zredaguj KOMÓRKOWY SAWOR - VIVRE.

 

Opracowanie: Ewa Dębowska

Wyświetleń: 4420


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.