AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Łapińska-Sochacka
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Asertywność - zajęcia edukacyjne

- n +

Asertywność - zajęcia edukacyjne

Wstęp

Zachowanie asertywne to takie, które umożliwia pełną kontrolę nad swoimi reakcjami w kontaktach z innymi ludźmi. Pozwala na obronę własnych praw, ale również respektowanie praw innych. Uczy odmawiania, bez urażania uczuć innych. Daje pewność, że nasze zachowanie nie będzie agresywne, ale również uległe wobec innych ludzi.

Dlatego warto przeprowadzić zajęcia np. w ramach godzin wychowawczych poćwiczyć umiejętności, pozwalające na zmianę zachowań.

Cel zajęć:
- pokazanie korzyści z zachowań asertywnych
- rozwijanie umiejętności mówienia o własnych uczuciach w relacjach z innymi ludźmi
- ćwiczenie określonych zachowań.

Organizacja zajęć:
Zajęcia można przeprowadzić na kilku godzinach wychowawczych, wykonując kolejno ćwiczenia i podsumowując je po każdej lekcji.

Przebieg zajęć:
1. Pogadanka o tym jak wobec siebie zachowują się ludzie. Uczniowie podają przykłady z własnego życia lub z obserwacji innych. Na tej podstawie rozróżniamy zachowania agresywne i uległe. Omawiamy również, jakie odczucia są związane z tymi zachowaniami.
2. Odmawianie. Ćwiczenie odmawiania osobie, której nie chcemy pożyczyć książki, ponieważ nie oddała poprzedniej. Wprowadzenie asertywnego odmawiania: Nie pożyczę, bo nie oddajesz.
3. Przyjmowanie informacji pozytywnych i negatywnych. Każdy na 4 kartkach wypisuje: opinie pozytywne na swój temat jedną prawdziwą, drugą nieprawdziwą oraz negatywne, jedną prawdziwą, drugą nieprawdziwą. Podpisujemy imieniem i rozdajemy. Każdy odczytuje do danej osoby karteczkę, a my ustosunkowujemy się używając zwrotów asertywnych: też tak myślę, myślę inaczej. Przy omawianiu zwracamy uwagę, że ocena asertywna jest bezpieczna i nie narusza godności osobistej.
4. Rozpoznawanie zachowań asertywnych. Każdy z uczestników otrzymuje arkusz Rozpoznajemy zachowania asertywne. Po jego wypełnieniu, dyskusja.
5. "Czy mogę..." - odgrywanie scenek w parach. Losujemy pary przedstawiamy dwie sytuacje do wyboru:
a. młody człowiek prosi rodziców zgodę na zorganizowanie w domu swoich urodzin z udziale wielu koleżanek i kolegów,
b. młody człowiek prosi rodziców o pieniądze na wakacje, które chce spędzić z grupą przyjaciół.
Zawieszamy listę czasowników:
a. pytać
b. domagać się lub grozić
c. prosić lub błagać
d. negocjować
e. nalegać
Prosimy, aby w parach uczestnicy odegrali pięć razy opisaną powyżej sytuację modyfikując swoje zachowanie zgodnie ze wskazówką w liście czasowników. Po rundzie 5 - scenek następuje zmiana ról.
Omawiając, pytamy o to, w której ze scenek czułeś się dobrze, tak sobie, źle?
6. Kwestionariusz asertywności
Każdy indywidualnie odpowiada sobie, w jakich sytuacjach czuje się swobodnie, a w jakich jest skrępowany. Dyskusja na temat sytuacji, które przeważają, jako te budzące skrępowanie.
7. Podsumowanie zajęć. Zebranie opinii o zajęciach, o nowych umiejętnościach.

Literatura:
Maria Król-Fijewska: Stanowczo, łagodnie, bez lęku, czyli 13 wykładów o asertywności. INTRA Warszawa 1992
Jak żyć z ludźmi (program profilaktyczny dla młodzieży). Warszawa 1992

ROZPOZNAJEMY ZACHOWANIA ASERTYWNE
Poniższe reakcje na opisane sytuacje oznacz odpowiednio:
AS -jeśli reakcja jest, twoim zdaniem ASERTYWNA
U - Jeśli reakcja jest ULEGŁA
AG -jeśli reakcja jest AGRESYWNA
Sytuacja Reakcja
1. Podczas lekcji kolega prosi cię, byś pożyczył mu kartkę. Ty to ciągle coś wyłudzasz.
2. Ktoś ci przerywa, kiedy mówisz. Przepraszam, ale chciałbym skończyć swoją wypowiedź.
3. Mama prosi cię, żebyś pomógł jej w pracach domowych. Akurat odrabiasz lekcje. No dobrze, co prawda właśnie odrabiałem pracę domową, ale...
4. Czekasz w kolejce przy barze, kiedy ktoś "wskakuje" przed ciebie i zostaje obsłużony przed tobą. Nic nie mówisz, tylko głośno wzdychasz.
5. Jeden z graczy twojej drużyny piłkarskiej oskarża cię, że nie wysiliłeś się zbytnio podczas ostatniego meczu. Sądzę, że jesteś niesprawiedliwy. Wydawało mi się, że gram dobrze.
6. Kolega ma pewien problem i prosi cię o radę. Skąd mam wiedzieć, co zrobić? To jest twoja sprawa.
7. Akurat wtedy, kiedy nadawany jest twój ulubiony program telewizyjny, ktoś z domowników chce oglądać inny program. Dobrze, oglądaj, co chcesz. Ja mogę zająć się czymś innym.
8. Miesiąc temu pożyczyłeś koledze płytę i do tej pory nie oddał jej, chociaż obiecał zwrócić po 2 tygodniach. Przykro mi, że do tej pory nie oddałeś mi płyty. Czy możesz mi ją jutro zwrócić?
9. Na przyjęciu ktoś częstuje cię napojem, mówiąc, że nie zawiera on alkoholu. Uważasz, że to nieprawda. Spływaj! Nie tknę tego!
10. Zauważasz, że ostatnio mama często bierze przepisane przez lekarza tabletki uspokajające. Ciągle coś łykasz! Co ci właściwie jest?


KWESTIONARIUSZ ASERTYWNOŚCI
Oznacz przez "v" te z poniższych sytuacji, w których czujesz się swobodnie, a przez "x" te, w których czujesz się skrępowany.

1. Słyszysz komplement o swoim wyglądzie.
2. Słyszysz komplement o czymś, co zrobiłeś.
3. Odpowiadasz "nie" na prośbę kolegi.
4. Prosisz nauczyciela, by pozwolił ci później przynieść pracę domową.
5. Przypominasz koledze, że jest ci winien pieniądze.
6. Umawiasz się na randkę przez telefon.
7. Umawiasz się na randkę podczas bezpośredniej rozmowy.
8. Mówisz, że nie przyjdziesz na randkę.
9. Przyznajesz, że nie miałeś racji.
10. Bronisz się przed nieuzasadnioną krytyką.
11. Prosisz kolegę, by coś ci pożyczył.
12. Nie chcesz jechać samochodem z pijanym kierowcą.
13. Mówisz koledze, że cię zdenerwował.
14. Mówisz komuś, że go lubisz.
15. Zabierasz publicznie głos.
 

Opracowanie: Ewa Łapińska-Sochacka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7174


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.8



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.