Katalog Anna Panas Chemia, Plany pracy Program pracy chemicznego koła zainteresowań dla uczniów gimnazjumProgram pracy chemicznego koła zainteresowań dla uczniów gimnazjumI. Ogólna charakterystyka programuPodstawowym miernikiem zdolności i pracowitości ucznia jest ocena wystawiana przez nauczyciela. Ocena, której wysokość zazwyczaj nie przynosi uczniowi żadnych namacalnych korzyści z wyjątkiem samozadowolenia, symbolicznych nagród wręczanych corocznie na koniec roku szkolnego oraz radości rodziców. W dalszym ciągu uczniowie bardziej utalentowani i pracowici, a więc zdolni do opanowania całorocznego lub półrocznego materiału danej klasy w krótszym czasie, marnotrawią swoje zdolności i czas. W ten sposób zdolny i pracowity uczeń zamiast coraz bardziej dystansować swoich kolegów, jest postawiony w sytuacji oczekującego na maruderów. Oprócz uczniów posiadających wybitne uzdolnienia są uczniowie bardzo dobrzy chcący rozwijać swoje zainteresowania w danym przedmiocie. Możliwość rozwijania uzdolnień chemicznych stwarza kółko chemiczne. Głównym celem koła chemicznego jest rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, poszerzanie ich wiedzy chemicznej, przygotowanie do udziału w konkursie chemicznym, a także do dalszego kształcenia w liceum (profil przyrodniczy, biologiczno-chemiczny). II. Cele ogólne 1. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań chemicznych. 2. Pogłębianie i rozszerzanie wiedzy chemicznej. 3. Wyrabianie nawyków i umiejętności pracy laboratoryjnej. 4. Kształtowanie umiejętności stawiania problemów oraz ich rozwiązywania. 5. Rozwijanie i kształcenie umiejętności obserwacji, logicznego myślenia i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń. 6. Wyrabianie dokładności, wytrwałości, odpowiedzialności i właściwego stosunku do pracy. 7. Zaznajomienie z możliwościami zastosowania zdobytej wiedzy w życiu codziennym. 8. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach. III. Treści programu 1. Zajęcia o charakterze analityczno-badawczym. - Stężenie procentowe roztworów - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu dla potrzeb kółka. - Reakcje w roztworach wodnych, dysocjacja jonowa, odczyn roztworów, skala pH i jej określanie, identyfikacja roztworów za pomocą różnych wskaźników. - Reakcje w roztworach wodnych - strącanie osadów, korzystanie z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków. - Doświadczenia z jajkiem - tajemnice jajka. 2. Zajęcia dotyczące obliczeń chemicznych. - Obliczenia z wykorzystaniem prawa stałości składu, prawa zachowania masy, rozpuszczalności i stężenia procentowego. - Obliczenia dotyczące ilości reagujących substancji. 3. Zajęcia wynikające z realizacji ścieżek edukacyjnych: ekologicznej, prozdrowotnej i obrony cywilnej. - Promieniotwórczość, źródła promieniowania jądrowego i jego skutki. - Działanie niektórych substancji na organizm człowieka (leki, alkohole, narkotyki). - Zawartość niepożądanych substancji w żywności. - Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, hydrosferze i litosferze. 4. Zajęcia rozszerzające podstawę programową. - Obliczenia z wykorzystaniem pojęcia mola, masy molowej i objętości molowej 5. Chemia na wesoło - Anegdoty i rebusy chemiczne, wyjątki z zadań uczniowskich. - Chemiczne gry - myśl i odpowiadaj. IV. Procedury osiągania celów 1. Ćwiczenia praktyczne, wykonywanie doświadczeń w celu dokonania uogólnień, wyciągania wniosków. 2. Dyskusja o problemach, dostrzeganie problemu, stworzenie projektu rozwiązania. 3. Wykonywanie obliczeń i dyskusja o poprawności rozwiązań. 4. Omawianie głównych zagrożeń dla człowieka i środowiska. 5. Referaty uczniów uwzględniające korzystanie z różnych źródeł informacji, w tym Internetu. 6. Zajęcia komputerowe z wykorzystaniem programu Power Point oraz podręcznika multimedialnego. V. Osiągnięcia ucznia 1. Rozwinięcie zainteresowań chemicznych. 2. Umiejętność logicznego myślenia, wyciągania wniosków. 3. Dostrzeganie chemii w życiu codziennym. 4. Umiejętność stawiania hipotez i weryfikowania ich. 5. Znajomość wpływu substancji chemicznych na środowisko naturalne i zdrowie człowieka. 6. Stosowanie zintegrowanej wiedzy do objaśnienia zjawisk przyrodniczych. VI. Uwagi metodyczne na temat realizacji programu - Realizacja programu wymaga od realizatora dużego zaangażowania, przygotowania odpowiednich materiałów. - Warunkiem osiągnięcia zamierzonych celów jest zadbanie o pełen zaufania klimat w grupie, przygotowanie ciekawych zajęć, przestrzegania zasad: dobrowolności udziału w zajęciach, nieoceniania. - Podczas zajęć należy odwoływać się zarówno do aktywności grupowej, jak i indywidualnej. Należy zadbać o miłą i bezpieczną atmosferę, zachęcając do aktywności i dzielenia się swoimi pomysłami, stworzyć klimat badania i poszukiwania. VII. Ocena osiągnięć uczniów 1. Obserwacja uczniów, ocena zachowań podczas prac z substancjami chemicznymi. 2. Motywacja, pochwała, określenie kompetencji. 3. Uznanie osiągnięć wobec grupy. 4. Samoocena uczniów, informacja zwrotna. 5. Pochwała dla uczniów zaangażowanych i wyróżniających się. VIII. Ewaluacja programu 1. Ankiety ewaluacyjne zajęć. 2. Udział w konkursie chemicznym. 3. Udział w imprezach organizowanych na terenie szkoły. IX. Materiały nauczania wspomagające osiąganie celów 1. Zbiory zadań z chemii dla uczniów gimnazjum. 2. Podręczniki dla uczniów gimnazjum. 3. "Chemia w pytaniach, zadaniach i odpowiedziach" - B. Kałuża i A. Reych. 4. "Zielone zadania" - M. Koszmider, G. Kazanecka. 5. EKOLOGIA - zestaw laboratoryjny opracowany przez Peretza Mahlera. 6. Zbiory zadań dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych (wybrane działy). 7. Efektowna chemia - S. Sękowski
Opracowanie: Anna Panas Wyświetleń: 5137
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |