Katalog

Anna Panas
Chemia, Plany pracy

Program pracy chemicznego koła zainteresowań dla uczniów gimnazjum

- n +

Program pracy chemicznego koła zainteresowań dla uczniów gimnazjum

I. Ogólna charakterystyka programu

Podstawowym miernikiem zdolności i pracowitości ucznia jest ocena wystawiana przez nauczyciela. Ocena, której wysokość zazwyczaj nie przynosi uczniowi żadnych namacalnych korzyści z wyjątkiem samozadowolenia, symbolicznych nagród wręczanych corocznie na koniec roku szkolnego oraz radości rodziców. W dalszym ciągu uczniowie bardziej utalentowani i pracowici, a więc zdolni do opanowania całorocznego lub półrocznego materiału danej klasy w krótszym czasie, marnotrawią swoje zdolności i czas.

W ten sposób zdolny i pracowity uczeń zamiast coraz bardziej dystansować swoich kolegów, jest postawiony w sytuacji oczekującego na maruderów.

Oprócz uczniów posiadających wybitne uzdolnienia są uczniowie bardzo dobrzy chcący rozwijać swoje zainteresowania w danym przedmiocie.

Możliwość rozwijania uzdolnień chemicznych stwarza kółko chemiczne. Głównym celem koła chemicznego jest rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, poszerzanie ich wiedzy chemicznej, przygotowanie do udziału w konkursie chemicznym, a także do dalszego kształcenia w liceum (profil przyrodniczy, biologiczno-chemiczny).

II. Cele ogólne

1. Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań chemicznych.
2. Pogłębianie i rozszerzanie wiedzy chemicznej.
3. Wyrabianie nawyków i umiejętności pracy laboratoryjnej.
4. Kształtowanie umiejętności stawiania problemów oraz ich rozwiązywania.
5. Rozwijanie i kształcenie umiejętności obserwacji, logicznego myślenia i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń.
6. Wyrabianie dokładności, wytrwałości, odpowiedzialności i właściwego stosunku do pracy.
7. Zaznajomienie z możliwościami zastosowania zdobytej wiedzy w życiu codziennym.
8. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach.

III. Treści programu

1. Zajęcia o charakterze analityczno-badawczym.

- Stężenie procentowe roztworów - przygotowanie roztworów o określonym stężeniu dla potrzeb kółka.
- Reakcje w roztworach wodnych, dysocjacja jonowa, odczyn roztworów, skala pH i jej określanie, identyfikacja roztworów za pomocą różnych wskaźników.
- Reakcje w roztworach wodnych - strącanie osadów, korzystanie z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków.
- Doświadczenia z jajkiem - tajemnice jajka.

2. Zajęcia dotyczące obliczeń chemicznych.

- Obliczenia z wykorzystaniem prawa stałości składu, prawa zachowania masy, rozpuszczalności i stężenia procentowego.
- Obliczenia dotyczące ilości reagujących substancji.

3. Zajęcia wynikające z realizacji ścieżek edukacyjnych: ekologicznej, prozdrowotnej i obrony cywilnej.

- Promieniotwórczość, źródła promieniowania jądrowego i jego skutki.
- Działanie niektórych substancji na organizm człowieka (leki, alkohole, narkotyki).
- Zawartość niepożądanych substancji w żywności.
- Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, hydrosferze i litosferze.

4. Zajęcia rozszerzające podstawę programową.

- Obliczenia z wykorzystaniem pojęcia mola, masy molowej i objętości molowej

5. Chemia na wesoło

- Anegdoty i rebusy chemiczne, wyjątki z zadań uczniowskich.
- Chemiczne gry - myśl i odpowiadaj.

IV. Procedury osiągania celów

1. Ćwiczenia praktyczne, wykonywanie doświadczeń w celu dokonania uogólnień, wyciągania wniosków.
2. Dyskusja o problemach, dostrzeganie problemu, stworzenie projektu rozwiązania.
3. Wykonywanie obliczeń i dyskusja o poprawności rozwiązań.
4. Omawianie głównych zagrożeń dla człowieka i środowiska.
5. Referaty uczniów uwzględniające korzystanie z różnych źródeł informacji, w tym Internetu.
6. Zajęcia komputerowe z wykorzystaniem programu Power Point oraz podręcznika multimedialnego.

V. Osiągnięcia ucznia

1. Rozwinięcie zainteresowań chemicznych.
2. Umiejętność logicznego myślenia, wyciągania wniosków.
3. Dostrzeganie chemii w życiu codziennym.
4. Umiejętność stawiania hipotez i weryfikowania ich.
5. Znajomość wpływu substancji chemicznych na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
6. Stosowanie zintegrowanej wiedzy do objaśnienia zjawisk przyrodniczych.

VI. Uwagi metodyczne na temat realizacji programu

- Realizacja programu wymaga od realizatora dużego zaangażowania, przygotowania odpowiednich materiałów.
- Warunkiem osiągnięcia zamierzonych celów jest zadbanie o pełen zaufania klimat w grupie, przygotowanie ciekawych zajęć, przestrzegania zasad: dobrowolności udziału w zajęciach, nieoceniania.
- Podczas zajęć należy odwoływać się zarówno do aktywności grupowej, jak i indywidualnej. Należy zadbać o miłą i bezpieczną atmosferę, zachęcając do aktywności i dzielenia się swoimi pomysłami, stworzyć klimat badania i poszukiwania.

VII. Ocena osiągnięć uczniów

1. Obserwacja uczniów, ocena zachowań podczas prac z substancjami chemicznymi.
2. Motywacja, pochwała, określenie kompetencji.
3. Uznanie osiągnięć wobec grupy.
4. Samoocena uczniów, informacja zwrotna.
5. Pochwała dla uczniów zaangażowanych i wyróżniających się.

VIII. Ewaluacja programu

1. Ankiety ewaluacyjne zajęć.
2. Udział w konkursie chemicznym.
3. Udział w imprezach organizowanych na terenie szkoły.

IX. Materiały nauczania wspomagające osiąganie celów

1. Zbiory zadań z chemii dla uczniów gimnazjum.
2. Podręczniki dla uczniów gimnazjum.
3. "Chemia w pytaniach, zadaniach i odpowiedziach" - B. Kałuża i A. Reych.
4. "Zielone zadania" - M. Koszmider, G. Kazanecka.
5. EKOLOGIA - zestaw laboratoryjny opracowany przez Peretza Mahlera.
6. Zbiory zadań dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych (wybrane działy).
7. Efektowna chemia - S. Sękowski

 

Opracowanie: Anna Panas
Zespół Szkół w Białopolu

Wyświetleń: 5137


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.