AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Kowalczyk
Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji: "I ty możesz zostać rycerzem" (kl. I gimnazjum).

- n +

Konspekt lekcji: "I ty możesz zostać rycerzem"
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie I gimnazjum.

"I ty możesz zostać rycerzem"

Cele:

Uczeń zna:

  • zasady kodeksu rycerskiego.

Uczeń rozumie:

  • wpływ etyki chrześcijańskiej na ukształtowanie zasad kodeksu rycerskiego;
  • znaczenie reguł kodeksu w życiu rycerza.

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem wskazany tekst;
  • analizować tekst według przygotowanych pytań;
  • odmieniać rzeczowniki zakończone na "-anin";
  • pisać poprawnie wyrazy: rycerz, honor, odważny, bohaterski, chluba, hańba, chwalebny.

Środki dydaktyczne: arkusze szarego papieru w kształcie tarczy, kolorowe pisaki, teksty w podręczniku, karteczki z pytaniami dla poszczególnych grup, teksty notatek z lukami ortograficznymi.

Lekcję poprzedziła analiza tekstów "Pieśń o Rolandzie", "Hektor i Achilles".

Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe
Zaangażowanie Lekcja rozpoczyna się od propozycji założenia "Bractwa miecza i kuszy". Celem lekcji jest ułożenie kodeksu honorowego dla członków bractwa. Skuteczne komunikowanie.
Klasa zostaje podzielona na trzy grupy. Każda otrzymuje inne polecenia do analizy własnego tekstu oraz zadanie stworzenia kodeksu w formie nakazów i zakazów. Organizowanie i planowanie.
Badanie Uczniowie czytają teksty, analizują je w/g pytań. Zastanawiają się nad motywami postępowania bohaterów i zasadami jakimi kierowali się w życiu rycerze. Efektywne współdziałanie w grupie. Skuteczne porozumiewanie
Przekształcanie Uczniowie dokonują selekcji materiału. Zastanawiają się, które zasady są dla rycerza najważniejsze, które powinny przyswiecać zakładanemu bractwu. Zapisują je na tarczach wyciętych z szarego papieru. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. Skuteczne komunikowanie. Efektywne współdziałanie w grupie.
Prezentacja Przedstawiciele grup prezentują wypisane na tarczach kodeksy i uzasadniają dlaczego właśnie takie zasady przyjęli. Skuteczne porozumiewanie.
Refleksja Uczniowie oceniają własny udział w pracy zespołu oraz odpowiadają na pytania:
  • Czy podoba im się taki sposób pracy?
  • Co sprawiało im trudności?
Dostrzeganie własnych osiągnięć.

Na zakończenie uczniowie przypomnieli odmianę wyrazów chrześcjanin i poganin oraz uzupełnili tekst z lukami ortograficznymi związany treściowo z tematem.

Materiały:

Polecenia dla grupy I

Przeanalizuj tekst G. Chaucera "Rycerz" według następujących pytań:

  1. Jakimi cechami odznaczał się rycerz?
  2. Jaki był jego stosunek do kobiet i słabszych?
  3. Na czym mu najbardziej zależało?

Polecenia dla grupy II

Na podstawie tekstu J. Piechowskiego "Ludzie z żelaza" odpowiedz na pytania:

  1. Co było opoką rycerskiego honoru?
  2. Jaki był stosunek rycerza do władcy?
  3. Jakimi cechami odznaczał się rycerz?

Polecenia dla grupy III

W oparciu o fragment tekstu H. Sienkiewicza "Pan Wołodyjowski" wyjaśnij:

  1. Co było powodem dumy Basi Wołodyjowskiej?
  2. O jakich cechach "małego rycerza" świadczy jego przysięga?
  3. Dlaczego zginął pan Wołodyjowski?

Tekst ortograficzny z lukami.

Dla ryce...a najwa...niejszy był ,,,onor, B__g i wierność. Zawsze odwa...ny i bo,,,aterski, nigdy nie z,,,ańbił się ucieczką z pola walki. P...ysięgę cenił bardziej ni... ...ycie. ,,,lubą ryce...a było zginąć ,,,walebnie za wiarę lub w obronie słabszych.

  • ... - rz lub ż
  • ,,, - ch lub h
  • __ - u lub ó

Praca domowa (do wyboru)

  1. Podaj przykłady rycerskich zachowań współczesnego chłopca.
  2. Ułóż krzyżówkę sprawdzającą wiedzę o rycerskich obyczajach i utworach te obyczaje opisujących.

Opracowanie: Marzena Kowalczyk, SP w Górecku Starym

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4934


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.