Katalog

Jolanta Domżałowicz, Alicja Kamińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć z zakresu edukacji polonistycznej dla klasy II

- n +

Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat właściwego zachowania się podczas letnich upałów na podstawie wiersza "Lato na plaży" E. Romaniec-Zawadzkiej, scenek dramowych i doświadczeń dzieci

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLASY II

Cele operacyjne:
Uczeń:
-Wypowiada się na podany temat w formie wielozdaniowej;
-Zna zasady bezpiecznego wypoczynku podczas upałów;
-Potrafi właściwie zachować się w przypadku wystąpienia oparzeń słonecznych;
-Czyta po cichu ze zrozumieniem;
-Potrafi życzliwie i uczynnie zachować się w stosunku do osoby potrzebującej pomocy;
-Potrafi przewidzieć skutki niewłaściwego zachowania się na plaży.

Metody pracy: praca z tekstem, drama, obserwacja, pogadanka, pokaz, ćwiczenia.

Formy pracy: indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: tekst wiersza "Na plaży", ilustracje, elementy ubioru i przedmioty zapewniające bezpieczny wypoczynek na plaży, diagram "słoneczko", środki opatrunkowe i przeciw oparzeniom słonecznym.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Utworzenie i zapisanie hasła z diagramu "słoneczko".


Hasło: Oparzenia słoneczne.

2.Odczytanie wiersza "Lato na plaży" i omówienie jego treści.
"Lato na plaży"
Piasek słońcem rozpalony Szmaragdowa tafla morza,
Tak gorący, że aż parzy, Które takie groźne bywa,
Stary kuter porzucony Tak zastygło w tym upale,
Na samotnej plaży, Nie przypływa, nie odpływa,

A na niebie-cienia chmury,
Drga powietrze od gorąca,
Żar i ukrop płyną z góry-
Tyle słońca! Tyle slońca!

3. Pogadanka na temat: Jak przygotować się na plażę? Co ze sobą zabrać?
Jak się ubrać?
W trakcie pogadanki występuje demonstracja elementów stroju plażowego i innych przedmiotów np. kremy z filtrem UV, okulary przeciwsłoneczne, parasol, parawan, inne.

4. Scenki dramowe ukazujące skutki oparzenia słońcem.
Mama wychodzi do pracy. W domu pozostaje siedmioletnia Kasia. Dziewczynką będzie opiekował się starszy brat Wojtek(16 lat). Przed wyjściem mama wyraziła zgodę na pójście dzieci na plażę.
- Pierwsza grupa dzieci przedstawia prawidłowe przygotowanie się do wyjścia, zabranie odpowiednich przedmiotów i właściwe zachowanie się na plaży. Kasia i Wojtek wrócili wypoczęci, zadowoleni. Wszystko dobrze się skończyło.
- Druga grupa uczniów przedstawia złe przygotowanie Kasi i Wojtka na plażę, nie przestrzeganie zasad dotyczących zachowania się podczas upałów. Skutkiem takiego zachowania były oparzenia skóry jakich doznała Kasia.

Po obejrzeniu scenek następuje ich ocena przez dzieci.

5. Jak pomóc Kasi? Uczniowie z pomocą nauczyciela ustalają kolejność czynności mających pomóc Kasi.
-Przeprowadzić dziewczynkę do zacienionego miejsca.
-Ocena stopnia oparzenia.
-Rozmowa z Kasią(uspokojenie dziewczynki).
-Powiadomienie mamy.
-Posmarowanie oparzonych miejsc odpowiednią pianką.
-Unikanie ponownego nasłonecznienia.
-Jeśli będzie taka potrzeba pójście z Kasią do lekarza.
6. Praktyczne udzielanie pomocy osobie oparzonej przez słońce- ćwiczenia.

7. Podsumowanie zdobytych wiadomości. Kolorowanie ilustracji i dorysowywanie brakujących elementów stroju i wyposażenia na plażę.

 

Opracowanie: Alicja Kamińska, Jolanta Domżałowicz

Wyświetleń: 4520


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.