Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ewa Krupa
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Skowronkowe trele - praca w grupach

- n +

Skowronkowe trele

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH


Grupa wiekowa:
klasa II a

Czas trwania:
90 minut

Metody:
rozmowa kierowana, praca z tekstem, pokazu,

Formy:
indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana i jednolita

Środki dydaktyczne:
tekst do czytania, atlas ptaków, karta pracy dla każdej grupy,
karty pracy "Wesoła szkoła"

Obszary aktywności:
edukacja polonistyczna, środowiskowa

Cele ogólne:
- umiejętność czytania ze zrozumieniem
- umiejętność wypowiadania się na dany temat na podstawie tekstu, ilustracji i obserwacji własnych
- umiejętność współpracy w grupach

Cele szczegółowe:
uczeń potrafi:
- odpowiedzieć na pytania związane z przeczytanym tekstem, ilustracjami i własnymi obserwacjami
- czynnie i owocnie współpracować w grupie
- ciekawie zrelacjonować pracę grupy
- odpowiednio zachować się w czasie zajęć

Przebieg zajęć:
1. Pogadanka nawiązująca do obecnej pory roku (wiosny) - skowronek jako jej zwiastun.
Cechy charakterystyczne wyglądu, tryb życia, budowa gniazda - na podstawie ilustracji i wiadomości w kartach pracy i atlasie ptaków.
2. "Baśń o pierwszym skowronku" - omówienie treści po samodzielnym przeczytaniu tekstu.
3. Zaśpiewanie piosenki pt. "Wiosenny mazurek"
4. Wydarzenia realne i fantastyczne w utworze - jednostkowe czytanie odpowiednich fragmentów baśni.
5. Cechy charakterystyczne bohaterów utworu - ćwiczenia indywidualne w kartach pracy.
6. Zabawa "Ptaki szukają swoich gniazd" - podział dzieci na grupy zgodnie z wybranymi losowo na początku zajęć kolorowymi karteczkami.
7. Praca w grupach: - omówienie poszczególnych zadań
- samodzielna praca grup
- relacjonowanie kolejnych zadań przez liderów grup
- każdorazowe punktowanie prawidłowości wykonania zadania (max. 2 pkt. za każde zadanie)
8. Podsumowanie pracy grup, zliczenie punktów, ocena.

KARTA PRACY GRUPY I

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
O CO JĘDRZEJ PROSIŁ DUMNĄ PANIĄ?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

JAK WYGLĄDA SKOWRONEK?

Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

4. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Jędrzeja i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

JĘDRZEJ był.............................., ....................................,

..................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

KARTA PRACY GRUPY II

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
JAK ZAREAGOWAŁA DUMNA PANI NA SŁOWA JĘDRZEJA?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

CZYM ODŻYWIA SIĘ SKOWRONEK?


Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

5. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Dumnej Pani i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

DUMNA PANI była.............................., ....................................,.

...................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

KARTA PRACY GRUPY III

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
CO SPRAWIŁO, ŻE DUMNA PANI ZDECYDOWAŁA SIĘ POMÓC JĘDRZEJOWI?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

GDZIE I JAK SKOWRONEK BUDUJE GNIAZDO?

Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

6. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Jędrzeja i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

JĘDRZEJ był.............................., ....................................,

....................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

KARTA PRACY GRUPY IV

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
JAKĄ PIEŚNIĄ BYŁA PIEŚŃ SKOWRONKA I CO SPOWODOWAŁA?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

JAK ROZMNAŻA SIĘ SKOWRONEK?

Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

7. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Dumnej Pani i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

DUMNA PANI była.............................., ....................................,

..................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

 

Opracowanie: Ewa Krupa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2848
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014