AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Krupa
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Skowronkowe trele - praca w grupach

- n +

Skowronkowe trele

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH


Grupa wiekowa:
klasa II a

Czas trwania:
90 minut

Metody:
rozmowa kierowana, praca z tekstem, pokazu,

Formy:
indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana i jednolita

Środki dydaktyczne:
tekst do czytania, atlas ptaków, karta pracy dla każdej grupy,
karty pracy "Wesoła szkoła"

Obszary aktywności:
edukacja polonistyczna, środowiskowa

Cele ogólne:
- umiejętność czytania ze zrozumieniem
- umiejętność wypowiadania się na dany temat na podstawie tekstu, ilustracji i obserwacji własnych
- umiejętność współpracy w grupach

Cele szczegółowe:
uczeń potrafi:
- odpowiedzieć na pytania związane z przeczytanym tekstem, ilustracjami i własnymi obserwacjami
- czynnie i owocnie współpracować w grupie
- ciekawie zrelacjonować pracę grupy
- odpowiednio zachować się w czasie zajęć

Przebieg zajęć:
1. Pogadanka nawiązująca do obecnej pory roku (wiosny) - skowronek jako jej zwiastun.
Cechy charakterystyczne wyglądu, tryb życia, budowa gniazda - na podstawie ilustracji i wiadomości w kartach pracy i atlasie ptaków.
2. "Baśń o pierwszym skowronku" - omówienie treści po samodzielnym przeczytaniu tekstu.
3. Zaśpiewanie piosenki pt. "Wiosenny mazurek"
4. Wydarzenia realne i fantastyczne w utworze - jednostkowe czytanie odpowiednich fragmentów baśni.
5. Cechy charakterystyczne bohaterów utworu - ćwiczenia indywidualne w kartach pracy.
6. Zabawa "Ptaki szukają swoich gniazd" - podział dzieci na grupy zgodnie z wybranymi losowo na początku zajęć kolorowymi karteczkami.
7. Praca w grupach: - omówienie poszczególnych zadań
- samodzielna praca grup
- relacjonowanie kolejnych zadań przez liderów grup
- każdorazowe punktowanie prawidłowości wykonania zadania (max. 2 pkt. za każde zadanie)
8. Podsumowanie pracy grup, zliczenie punktów, ocena.

KARTA PRACY GRUPY I

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
O CO JĘDRZEJ PROSIŁ DUMNĄ PANIĄ?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

JAK WYGLĄDA SKOWRONEK?

Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

4. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Jędrzeja i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

JĘDRZEJ był.............................., ....................................,

..................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

KARTA PRACY GRUPY II

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
JAK ZAREAGOWAŁA DUMNA PANI NA SŁOWA JĘDRZEJA?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

CZYM ODŻYWIA SIĘ SKOWRONEK?


Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

5. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Dumnej Pani i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

DUMNA PANI była.............................., ....................................,.

...................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

KARTA PRACY GRUPY III

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
CO SPRAWIŁO, ŻE DUMNA PANI ZDECYDOWAŁA SIĘ POMÓC JĘDRZEJOWI?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

GDZIE I JAK SKOWRONEK BUDUJE GNIAZDO?

Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

6. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Jędrzeja i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

JĘDRZEJ był.............................., ....................................,

....................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

KARTA PRACY GRUPY IV

TEMAT DNIA: SKOWRONKOWE TRELE


1. Wybierzcie lidera (szefa) grupy. Zapiszcie jego imię. ..................................

2. Odpowiedzcie (ustnie) na pytanie zapisane poniżej:
JAKĄ PIEŚNIĄ BYŁA PIEŚŃ SKOWRONKA I CO SPOWODOWAŁA?
Znajdźcie w tekście fragment na poparcie swojej wypowiedzi.

3. Wybierzcie i podkreślcie w zapisanym poniżej tekście te zdania, które odpowiadają na poniższe pytanie:

JAK ROZMNAŻA SIĘ SKOWRONEK?

Skowronek polny jest nieco większy od wróbla. Ma upierzenie koloru szaro - brunatnego. Na głowie ma mało widoczny, zaokrąglony czubek. Do Polski przylatuje w lutym - marcu, a odlatuje we wrześniu - październiku. Zamieszkuje przestrzenie otwarte - pola uprawne, łąki. Skowronek jest bardzo ruchliwy; nigdy nie siada na drzewa. Śpiewa pilnie i wytrwale od świtu do zmroku. Odżywia się owadami, pajęczakami. Dodatkowe pożywienie stanowią nasiona i delikatne części roślin. Gniazdo buduje na ziemi, w małym zagłębieniu. Wyściela je korzonkami, trawami i włosiem. Skowronek składa 3-5 szaroplamistych i brunatno chmurkowanych jaj. Wysiaduje je samica przez 13-14 dni. Skowronek jest ptakiem chronionym.

7. Znajdźcie i podkreślcie w tekście z pkt. 3 odpowiedź na następujące pytanie:
JAKIM PTAKIEM JEST SKOWRONEK? (2 ciekawostki z tekstu)
GDZIE ZAMIESZKUJE?

5. Wybierzcie te określenia, które pasują do Dumnej Pani i uzupełnijcie nimi zdanie:

bogata, biedny, zimna, nieczuła, stary, spracowany, wrażliwa, młody, wesoły, uczynna

DUMNA PANI była.............................., ....................................,

..................................

6. Wymyślcie i napiszcie krótkie zakończenie opowiadania (1-2 zdania):

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

..................................................................................................................

 

Opracowanie: Ewa Krupa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3619


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0