Katalog Urszula Depczyk Przyroda, Scenariusze Las i jego mieszkańcy - scenariusz lekcji przyrody dla klasy IVLas i jego mieszkańcySCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY DLA KLASY IVHASŁO PROGRAMOWE: Poznajemy nasze otoczenie CZAS TRWANIA: 45 minut CELE LEKCJI WIADOMOŚCI Uczeń po zajęciach: - Nazywa piętra roślinności w lesie - Wymienia przykłady organizmów żyjących w poszczególnych piętrach lasu - Wyjaśnia zasady właściwego zachowania się w lesie UMIEJĘTNOŚCI Uczeń po zajęciach: - Potrafi omówić znaczenie lasów dla życia całej planety - Charakteryzuje i porównuje warunki panujące w każdym piętrze lasu - Określa związek między zachowaniem człowieka a życiem organizmów w lesie - Wykorzystuje wiedzę z poprzednich lekcji - Potrafi wyciągać wnioski z dyskusji - Współpracuje w grupie przestrzegając zasad pracy zespołowej POSTAWY Uczeń po zajęciach: - Jest świadomy zależności człowieka od środowiska przyrodniczego - Rozumie konieczność ochrony zasobów przyrody - Aktywnie pracuje na lekcji METODY I TECHNIKI PRACY: pogadanka, dyskusja, metody aktywizujące: burza mózgów, mapa pojęciowa, gra symulacyjna FORMY PRACY: praca samodzielna, zespołowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: foliogramy z pakietu "Ekosystem lasu", rzutnik pisma, podręcznik, arkusze szarego papieru, kartki z nazwami organizmów leśnych, klej, tabele do samodzielnego wypełnienia przez uczniów dotyczące warunków życia w poszczególnych piętrach lasu, karty pracy, kartki z poleceniem pracy domowej PRZEBIEG LEKCJI FAZA WSTĘPNA 1. Sprawy organizacyjno - porządkowe 2. Krótkie przypomnienie wniosków z ostatniej lekcji 3. Wprowadzenie do tematu lekcji: uczniowie metodą burzy mózgów gromadzą pojęcia kojarzące się ze słowem las, a nauczyciel zapisuje te pojęcia na tablicy 4. Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy FAZA REALIZACYJNA 1. Dyskusja w klasie na temat znaczenia lasów dla życia całej planety 2. Prezentacja i omówienie kilku foliogramów dotyczących piętrowej budowy lasu i organizmów w nim żyjących 3. Samodzielne wypełnienie przez uczniów tabelki określającej warunki życia w różnych piętrach lasu 4. Podział uczniów na grupy, krótkie przypomnienie zasad pracy w grupie, omówienie sposobu realizacji i formy prezentacji efektów pracy zespołowej 5. PRACA W GRUPACH CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA - Rozdaje instrukcje poszczególnym grupom - Pomaga, udziela wskazówek, odpowiada na pytania uczniów - Obserwuje pracę poszczególnych grup i zaangażowanie uczniów podczas wykonywania zadania - Uważnie słucha uczniów prezentujących prace swoich grup CZYNNOŚCI UCZNIÓW - Uczniowie zapoznają się z instrukcją - Pracują nad przydzielonym zadaniem - Opracowują wyniki swojej pracy w formie planszy - Wybrany uczeń omawia pracę grupy FAZA PODSUMOWUJĄCA 1. Gra dydaktyczna - symulacyjna: tworzenie łańcuchów pokarmowych w lesie 2. Sformułowanie odpowiedzi na pytanie: - Jaki wpływ na środowisko ma wycinanie drzew w lesie? - W jaki sposób można ograniczyć wycinanie lasów? 3. Ocena pracy uczniów 4. Zadanie pracy domowej
Opracowanie: Urszula Depczyk Wyświetleń: 3967
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |