AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Matuszkiewicz
Historia, Konspekty

"Ostatnia wojna z Zakonem" - lekcja z wykorzystaniem dramy

- n +

Drama na lekcji historii

Drama, to metoda, która polega na przyswajaniu treści kształcenia poprzez przeżycie, doświadczenie i zabawę. Jest zatem metodą nauczania i wychowania. Podczas dramy uczniowie tworzą fikcję. Dramę stosujemy do analizy konkretnego wydarzenia historycznego.

Kształcenie umiejętności:
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
- przygotowania się do publicznych wystąpień,
- efektywnego współdziałania w zespole,
- twórczego rozwiązywania problemów,
- rozwijania sprawności umysłowych.

Efekty postępowania:
1. Etap wstępny:
- wybór tematu (problemu),
- dobór techniki służącej realizacji tematu (problemu).
2. Etap zasadniczy:
-drama.
3. Etap końcowy:
- omówienie pracy uczniów.

W czasie dramy możemy stosować różne dydaktyczne. Dramę na lekcji stosujemy jako:
- metodę samodzielną,
- metodę uzupełniającą,
- metodę dominującą.

Konspekt lekcji realizowanej w klasie II

Temat: OSTATNIA WOJNA Z ZAKONEM

I. Część wstępna:
1. Sprawy organizacyjno - porządkowe.
2. Sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzedniej.
3. Nawiązanie do nowego tematu lekcji:
- przypomnienie postanowień drugiego pokoju toruńskiego,
- wskazanie przez uczniów na mapie odzyskanych ziem przez państwo polskie po wojnie trzynastoletniej.

II. Część zasadnicza:
1. Nauczyciel omawia przyczyny wybuchu wojny polsko - krzyżackiej w 1519 r.
2. W kolejnym punkcie przedstawia zmiany, które nastąpiły w Państwie Zakonnym po zakończeniu wojny:
- przejście na protestantyzm,
- sekularyzacja państwa.
3. Nauczyciel przekazuje informację o złożeniu na krakowskim Rynku hołdu lennego w 1525 r. królowi polskiemu Zygmuntowi I Staremu przez Albrechta Hohenzollerna, pierwszego księcia pruskiego.
4. Rozdanie uczniom tekstu źródłowego, dotyczącego hołdu pruskiego z poleceniem:
- Mając do dyspozycji tekst źródłowy, pracując samodzielnie, przedstaw zobowiązania Albrechta Hohenzollerna wobec Zygmunta I Starego. Czas 7 minut.

Ukoronowaniem triumfu Polski był uroczysty hołd złożony przez Albrechta Zygmuntowi I Staremu. W kwietniowy dzień 1525 r. na Rynku krakowskim, w obecności licznie zgromadzonej publiczności, pierwszy książę pruski zaprzysiągł:

Ja Albrecht, margrabia brandenburski, a także książę Prus, ślubuję i przysięgam (...) że od tej chwili na wieczne czasy będę wierny, uległy i posłuszny ze wszystkimi poddanymi Najjaśniejszemu Miłościwemu Panu Zygmuntowi, królowi polskiemu i jego potomkom oraz całej Koronie Polskiej, tak jak należy i przystoi lennemu księciu miłośnikowi pokoju.

5. Po zakończeniu pracy wybrane osoby przedstawiają swoje zgromadzone informacje - wymieniają i opisują zobowiązania Prus, jako lennika Polski.
6. Prezentacja reprodukcji obrazu Jana Matejki "Hołd pruski".
7. Wybór tematu - inscenizacja hołdu pruskiego:
- wybrani uczniowie rozwieszają ilustrację przedstawiającą Rynek w Krakowie,
- podział klasy na dwie grupy:
* jedna grupa przygotowuje postać Zygmunta I Starego
* druga grupa przygotowuje postać Albrechta Hohenzollerna
- uczniowie spośród przygotowanych rekwizytów wybierają charakterystyczne dla króla polskiego i księcia pruskiego,
- wybrane osoby na podstawie zgromadzonych informacji z tekstu źródłowego i obrazu Jana Matejki przedstawiają przebieg hołdu pruskiego,
- omówienie pracy uczniów przez nauczyciela,
- klasa nagradza uczestników inscenizacji oklaskami.

III. Część podsumowująca:
1. Konstrukcja notatki.
2. Zaznaczenie na taśmie czasu daty hołdu pruskiego, czyli 1525 r.
3. Uczniowie otrzymują kartki do wklejenia w zeszycie z wydrukowanymi pojęciami: hołd, sekularyzacja, lenno oraz znaczeniami. Strzałkami łączą wyraz z jego znaczeniem.

Środki dydaktyczne:
- podręcznik,
- tekst źródłowy,
- taśma czasu,
- mapa ścienna "Polska w latach 1505 - 1648",
- reprodukcja obrazu Jana Matejki "Hołd pruski",
- rekwizyty wykonane przez młodzież (korona, berło, szaty).

Metody pracy:
- rozmowa nauczająca,
- praca z tekstem źródłowym,
- pokaz,
- elementy dramy; inscenizacja hołdu pruskiego,
- ćwiczenia z taśmą czasu.

Opracowanie: Monika Matuszkiewicz
Gimnazjum im. L. Stępczaka
w Sławie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3948


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.33



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.