AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Justyna Elias-Sojka
Religia, Scenariusze

Grzechy przeciwko życiu - scenariusz katechezy

- n +

Grzechy przeciwko życiu

SCENARIUSZ KATECHEZY - KLASA III GIMNAZJUM

Data: 03. 02. 2004r.

Cel wiodący:
Pogłębienie rozumienia treści V przykazania Bożego "Nie zabijaj"
Kształtowanie postawy szacunku dla życia jako szczególnej wartości, której nikomu i sobie pod żadnym pozorem nie można odbierać.

Cele operacyjne:
- uczeń zna grzechy przeciw V przykazaniu;
- zna naukę Kościoła na ten temat
- wyjaśnia, w co godzą grzechy aborcji, eutanazji, samobójstwa
- szanuje życie własne i innych
- staje w obronie ludzkiego życia

Metody pracy: - inscenizacja, praca z tekstem, słuchanie piosenki, rozmowa kontrolowana

Formy pracy: - grupowa, zbiorowa, frontalna indywidualna

Środki dydaktyczne: magnetofon, nagranie piosenki Czesława Niemena "Dziwny jest ten świat" plansza z treścią V przykazania Bożego, arkusze papieru, mazaki, teksty ksero - wybrane fragmenty KKK, magnesy

PRZEBIEG KATECZEZY

Wprowadzenie: Uczniowie słuchają piosenki "Dziwny jest ten świat" Cz. Niemena, po jej wysłuchaniu następuje krótka rozmowa na temat wzajemnych relacji międzyludzkich oraz związku piosenki z V przykazaniem.

Rozwinięcie: Inscenizacja - trzy wcześniej przygotowane osoby, prezentują grzech aborcji, eutanazji i samobójstwa jako przyjazne człowiekowi, utwierdzające go w ludzkiej wolności.
Reszta klasy obserwuje przebieg inscenizacji.
Po jej zakończeniu katecheta proponuje podział klasy na trzy grupy - wyznacznikiem podziału jest wylosowanie konkretnego przedmiotu:
- smoczek - grupa 1
- strzykawka - grupa 2
- kawałek sznurka - grupa 3

Uczniowie dobierają się w losowe grupy. Do każdej z grup dosiada jeden "grzech". Do grupy "smoczki" - aborcja; do grupy "strzykawki" - eutanazja; do grupy "sznurki" - samobójstwo. Każda z grup ma za zadanie wypisać na dużych arkuszach papieru ZA i PRZECIW odnośnie grzechu, który pojawił się w ich grupie. Po skończonej pracy liderzy grup prezentują wyniki. Następuje krótka rozmowa podsumowująca zaprezentowane wyniki.

Podanie prawdy: katecheta zawiesza na tablicy przygotowaną planszę zawierającą treść V przykazania Bożego. Następnie próbujemy się zastanowić nad pytaniem Jak się mają omawiane wcześniej zagadnienia, w świetle nauki podanej przez Boga? Pomocą w tych rozważaniach będą teksty z KKK podające naukę Kościoła o aborcji, eutanazji i samobójstwie (KKK 2270-2271, 2276-2277,2280-2281) Uczniowie w tych samych grupach starają się rozwiązać ten problem w oparciu o otrzymane materiały. Każda z grup ma wyniki swojej pracy opracować w formie 2-3 krótkich haseł do zapisania. Liderzy grup odczytują hasła, jeśli są poprawne - uczniowie zapisują je do zeszytów jako notatkę z lekcji.

Podsumowanie: Panem życia i śmierci jest tylko i wyłącznie Pan Bóg i nikt z ludzi, z żadnego powodu nie ma prawa ingerować w życie innych ani nawet swoje. Należy uświadomić sobie, że zarówno aborcja jak eutanazja i samobójstwo są grzechami ciężkimi, są poważnym wykroczeniem przeciw Bogu i Jego prawu. Popełniając te grzechy, człowiek stawia siebie ponad Bogiem. Są efektem źle pojętej wolności.
Efektem tych rozważań jest stwierdzenie, że nie ma żadnych argumentów ZA którymkolwiek grzechem. Dla większego uświadomienia tej prawdy, katecheta prosi o przecięcie arkusza papieru z wypisanymi ZA i PRZECIW. Następnie grupa niszczy część zatytułowaną ZA. Natomiast argumenty PRZECIW wzbogacamy o nowe wiadomości i zawieszamy na gazetce w sali katechetycznej.

Zakończenie: katecheta zaprasza wszystkich do wspólnej modlitwy do Matki Najświętszej za wszystkich ludzi aby nigdy nie popełnili tak strasznych czynów oraz za dzieci poczęte, ludzi starych, chorych i zagubionych.

Modlitwa:

"O Maryjo, Jutrzenko nowego świata, Matko żyjących,
Tobie zawierzamy sprawę życia:
spójrz, o Matko, na niezliczone rzesze dzieci,
którym nie pozwala się przyjść na świat,
ubogich, którzy zmagają się z trudnościami życia,
mężczyzn i kobiet - ofiary nieludzkiej przemocy,
starców i chorych zabitych przez obojętność
albo fałszywą litość.
Spraw, aby wszyscy wierzący w Twojego Syna
potrafili otwarcie i z miłością głosić ludziom naszej epoki
Ewangelię życia.
wyjednaj im łaskę przyjęcia jej jako zawsze nowego daru,
radość wysławiania jej z wdzięcznością w całym życiu
oraz odwagę czynnego i wytrwałego świadczenia o niej,
aby mogli budować, wraz z wszystkimi ludźmi dobrej woli,
cywilizację prawdy i miłości na cześć i chwałę Boga Stwórcy który miłuje życie" (EV 105)
(tekst modlitwy katecheta rozdaje każdemu uczniowi - w domu mają wkleić ten tekst do zeszytów).

 

Opracowanie: Justyna Elias - Sojka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5680


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.