Katalog Izabela Niezgoda Lekcja wychowawcza, Scenariusze Stres - współczesne zagrożenie dla zdrowia człowiekaStres - współczesne zagrożenie dla zdrowia człowiekaScenariusz zajęć godziny wychowawczejCele edukacyjne: Cele ogólne: - charakterystyka najczęstszych chorób będących konsekwencją sytuacji stresowych - przyczyny stresu Cele szczegółowe (operacyjne): Wiadomości - uczeń potrafi: - podać definicję stresu - wymienić objawy stresu w różnych sferach życia (m.in. fizycznej, emocjonalnej, behawioralnej i in.) - podać czynniki stresogenne (tzw. stresory) - zna fazy i skutki stresu Umiejętności - uczeń potrafi: - ocenić wpływ emocji pozytywnych i negatywnych na funkcjonowanie organizmu - ocenić wpływ długotrwałego stresu na stan zdrowia człowieka - zaproponować sposoby ograniczenia wpływu stresu na organizm Postawy i przekonania - uczeń: - zdaje sobie sprawę z konsekwencji zaburzeń emocjonalnych w życiu człowieka - jest przekonany o pozytywnym i negatywnym wpływie stresu na organizm - podejmuje działania związane z radzeniem sobie ze stresem. Metody: - podające: * pogadanka z elementami pracy z podręcznikiem - praktyczne: * ćwiczenia - aktywizujące: * dyskusja dydaktyczna Forma zajęć: - praca indywidualna - praca w grupach Środki dydaktyczne: - podręcznik Biologia 1 zakres podstawowy, OPERON 2003 - ankiety pt. Fizyczne oznaki stresu Odpowiedni dla ciebie poziom stresu - poziomy stresu (foliogram) - film edukacyjny Stres pod kontrolą - plansze z piktogramami, kolorowe pisaki - arkusze papieru Przebieg zajęć: czas trwania - 2 godziny lekcyjne Faza wprowadzająca: 1. Podanie tematu zajęć. 2. Wyjaśnienie pojęcia stres. 3. Przedstawienie typów osobowości.
4. Lista objawów stresu - uczniowie zaznaczają na przygotowanej lub narysowanej na tablicy sylwetce człowieka miejsca odczuwania fizycznych objawów stresu. 5. Barometr nastroju - na przygotowanych piktogramach uczniowie zaznaczają kolorowym pisakiem (np.: zielonym) stosując symbol + stan swojego nastroju. Faza realizacyjna: 1. Określenie czynników stresogennych - uczniowie wypisują na tablicy przykłady stresorów z podkreśleniem np. trzema liniami pozycji które wywołują najsilniejsze stany napięcia, dwoma - średnie, jedną - najsłabsze. 2. Konstrukcja schematu czynników stresogennych - uczniowie w czteroosobowych grupach dokonują podziału stresorów wg. schematu: - zagrożenie: np.: napad, kradzież - przeciążenie: np.: wiele zadań do wykonania w ciągu dnia - zakłócenie: np.: brak czasu w ciągu dnia - deprywacja: np.: utrata bliskiej osoby 3. Określenie poziomów stresu i ich skutków. Uczniowie rozwiązują zadanie 1 i 2 tabela Fizyczne objawy stresu i ankieta Odpowiedni dla ciebie poziom stresu - (załącznik 1 i 2). 4. Projekcja filmu edukacyjnego Stres pod kontrolą i dyskusja. 5. Uświadomienie roli wybranych czynników w radzeniu sobie ze stresem. Podział uczniów na cztery grupy. Uczniowie w grupach wybierają czynniki, które wg. nich wprowadzają ucznia w dobry nastrój lub uspakajają np.: książki, film, muzyka, gry komputerowe. 6. Omówienie wyników pracy uczniów: - przedstawiciele grup prezentują prace grupy reklamując swoje propozycje: tytuły książek, filmów, ulubionych wykonawców muzyki itp. 7. Analiza poziomów stresu na podstawie wykresu: Faza podsumowująca: 1. Wnioski z zajęć: - stres jest zjawiskiem naturalnym - stres jest niezbędny dla rozwoju i stanowi podstawową cechę ludzkiej egzystencji - stresu nie da się uniknąć, ale należy go kontrolować tak by stał się czynnikiem pomocnym i mobilizującym - ze stresem należy walczyć, ucząc się łagodzić i skracać jego skutki, gdyż stawką jest nasze życie i zdrowie 2. Ewaluacja zajęć - Barometr nastroju uczniowie podobnie jak na początku zajęć na przygotowanych piktogramach kolorowym pisakiem (np. czerwony) zaznaczają symbolem + stan swojego samopoczucia. Bibliografia: 1. Biologia w szkole,4/ 2002 str.232-236. WSiP, W-wa 2002 2. Davidson J. Kontrola stresu dla żółtodziobów. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000 3. Lewiński W. i inni, podręcznik Biologia 1 zakres podstawow. OPERON, Gdynia 4. Prokop J. Skirmunt G. Przewodnik dla nauczyciela zakres podstawowy. OPERON, Rumia 2002 5. Selye H. Stres okiełznany. PIW, W-wa 1978
Opracowanie: mgr Izabela Niezgoda Wyświetleń: 4522
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |