Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Izabela Niezgoda
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Stres - współczesne zagrożenie dla zdrowia człowieka

- n +

Stres - współczesne zagrożenie dla zdrowia człowieka

Scenariusz zajęć godziny wychowawczej

Cele edukacyjne:

Cele ogólne:

- charakterystyka najczęstszych chorób będących konsekwencją sytuacji stresowych
- przyczyny stresu

Cele szczegółowe (operacyjne):
Wiadomości - uczeń potrafi:
- podać definicję stresu
- wymienić objawy stresu w różnych sferach życia (m.in. fizycznej, emocjonalnej, behawioralnej i in.)
- podać czynniki stresogenne (tzw. stresory)
- zna fazy i skutki stresu

Umiejętności - uczeń potrafi:
- ocenić wpływ emocji pozytywnych i negatywnych na funkcjonowanie organizmu
- ocenić wpływ długotrwałego stresu na stan zdrowia człowieka
- zaproponować sposoby ograniczenia wpływu stresu na organizm

Postawy i przekonania - uczeń:
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji zaburzeń emocjonalnych w życiu człowieka
- jest przekonany o pozytywnym i negatywnym wpływie stresu na organizm
- podejmuje działania związane z radzeniem sobie ze stresem.

Metody:
- podające:
* pogadanka z elementami pracy z podręcznikiem
- praktyczne:
* ćwiczenia
- aktywizujące:
* dyskusja dydaktyczna

Forma zajęć:
- praca indywidualna
- praca w grupach

Środki dydaktyczne:
- podręcznik Biologia 1 zakres podstawowy, OPERON 2003
- ankiety pt.
Fizyczne oznaki stresu
Odpowiedni dla ciebie poziom stresu

- poziomy stresu (foliogram)
- film edukacyjny Stres pod kontrolą
- plansze z piktogramami, kolorowe pisaki
- arkusze papieru

Przebieg zajęć:
czas trwania - 2 godziny lekcyjne

Faza wprowadzająca:
1. Podanie tematu zajęć.
2. Wyjaśnienie pojęcia stres.
3. Przedstawienie typów osobowości.

TYPY OSOBOWOŚCICECHY CHARAKTERUODPORNOŚĆ NA STRES
Aniecierpliwość, wybujała ambicja, agresywność, impulsywność, szybkie uleganie
emocjom, wysokie wymagania wobec siebie i innychmała
Bopanowanie, zrównoważenie, spokój, nieprzejawianie
nadmiernych ambicji, nieuleganie emocjomduża

4. Lista objawów stresu - uczniowie zaznaczają na przygotowanej lub narysowanej na tablicy sylwetce człowieka miejsca odczuwania fizycznych objawów stresu.
5. Barometr nastroju - na przygotowanych piktogramach uczniowie zaznaczają kolorowym pisakiem (np.: zielonym) stosując symbol + stan swojego nastroju.

Faza realizacyjna:

1. Określenie czynników stresogennych - uczniowie wypisują na tablicy przykłady stresorów z podkreśleniem np. trzema liniami pozycji które wywołują najsilniejsze
stany napięcia, dwoma - średnie, jedną - najsłabsze.
2. Konstrukcja schematu czynników stresogennych - uczniowie w czteroosobowych grupach dokonują podziału stresorów wg. schematu:
- zagrożenie: np.: napad, kradzież
- przeciążenie: np.: wiele zadań do wykonania w ciągu dnia
- zakłócenie: np.: brak czasu w ciągu dnia
- deprywacja: np.: utrata bliskiej osoby
3. Określenie poziomów stresu i ich skutków. Uczniowie rozwiązują zadanie 1 i 2 tabela Fizyczne objawy stresu i ankieta Odpowiedni dla ciebie poziom stresu - (załącznik 1 i 2).
4. Projekcja filmu edukacyjnego Stres pod kontrolą i dyskusja.
5. Uświadomienie roli wybranych czynników w radzeniu sobie ze stresem. Podział uczniów na cztery grupy. Uczniowie w grupach wybierają czynniki, które wg. nich wprowadzają ucznia w dobry nastrój lub uspakajają np.: książki, film, muzyka, gry komputerowe.
6. Omówienie wyników pracy uczniów:
- przedstawiciele grup prezentują prace grupy reklamując swoje propozycje:
tytuły książek, filmów, ulubionych wykonawców muzyki itp.
7. Analiza poziomów stresu na podstawie wykresu:

Faza podsumowująca:

1. Wnioski z zajęć:
- stres jest zjawiskiem naturalnym
- stres jest niezbędny dla rozwoju i stanowi podstawową cechę ludzkiej egzystencji
- stresu nie da się uniknąć, ale należy go kontrolować tak by stał się czynnikiem pomocnym i mobilizującym
- ze stresem należy walczyć, ucząc się łagodzić i skracać jego skutki, gdyż stawką jest nasze życie i zdrowie
2. Ewaluacja zajęć - Barometr nastroju
uczniowie podobnie jak na początku zajęć na przygotowanych piktogramach kolorowym pisakiem (np. czerwony) zaznaczają symbolem + stan swojego samopoczucia.

Bibliografia:
1. Biologia w szkole,4/ 2002 str.232-236. WSiP, W-wa 2002
2. Davidson J. Kontrola stresu dla żółtodziobów. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000
3. Lewiński W. i inni, podręcznik Biologia 1 zakres podstawow. OPERON, Gdynia
4. Prokop J. Skirmunt G. Przewodnik dla nauczyciela zakres podstawowy. OPERON, Rumia 2002
5. Selye H. Stres okiełznany. PIW, W-wa 1978
 

Opracowanie: mgr Izabela Niezgoda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3862
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014