Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Sylwia Kasprzyk
Język polski, Scenariusze

Książka jest dobra na wszystko...

- n +

Książka jest dobra na wszystko...

Scenariusz lekcji
(klasa VI)

Słowo wstępne:

W dobie komputerów i internetu ludzie zapominają o tym, co pobudza ich wyobraźnię i daje głęboką wiedzę. Zatracają własną tożsamość, stając się tylko biernymi obserwatorami telewizyjnego bądź komputerowego przekazu. Nie zauważają tego, co powinno stać się dla nich najdroższym przyjacielem - KSIĄŻKI. Te smutne spostrzeżenia dotyczą nie tylko dzieci, ale i dorosłych. By potwierdzić własne przemyślenia, przytoczę słowa osoby, która jest jednym z twórców książkowych rarytasów - Stanisława Lema: "(...) Czytanie wymaga pewnego wysiłku intelektualnego. A przekaz wizualny - jak wideokasety, telewizja - powoduje, iż widz jest absolutnie bierny (...). Z wolna prowadzi to do zubożenia umysłowego , ponieważ telewizja świetnie nadaje się do oglądania także przez analfabetów (...)."

Pokusiłam się zatem o napisanie scenariusza lekcji o książce, aby zainteresować uczniów tym, co wypiera współczesna technologia.

Zachęcam Państwa do skorzystania z mojej propozycji, a być może z czytelnictwem będzie znacznie lepiej.

Zamierzone osiągnięcia:
- uczeń zna pojęcie związku frazeologicznego;
- uczeń wie, co oznacza aforyzm;
- uczeń zna pojęcie archaizmu;
- uczeń potrafi odnaleźć elementy humorystyczne w utworze;
- uczeń umie pracować w grupie;
- uczeń spostrzega ważną rolę książki.

Metody: praca indywidualna, praca w grupie, praca z tekstem, inscenizacja.
Materiały: "Księgi" I. Krasickiego - tekst
Czas: 45 minut
Przebieg zajęć:

Pytam uczniów czy pamiętają, co nazywamy związkiem frazeologicznym?

Jeśli odpowiedź nie padnie, przypominamy:
ZWIĄZEK FRAZEOLOGICZNY - utarty zwrot językowy

Zapoznaję uczniów ze związkami frazeologicznymi, w których książka jawi się jako stały element naszego języka (pytam jednocześnie o ich właściwe rozumienie ):

CZYTAĆ W KIMŚ JAK W OTWARTEJ KSIĄŻCE - z łatwością odgadywać, co ktoś myśli lub przeżywa

CZYTAĆ OD DESKI DO DESKI - od początku do końca, bardzo dokładnie

CZYTAĆ MIĘDZY WIERSZAMI - domyślać się tego, co nie jest zapisane

MÓL KSIĄŻKOWY - człowiek zagrzebany w książkach, nie widzący świata poza nimi

BIAŁY KRUK - rzadkość, wyjątkowy okaz

Ćwiczenie:
Ułóż 3 zdania z wybranymi związkami frazeologicznymi.

Na każdej ławce znajduje się tekst "Księgi" I. Krasickiego
Ochotnik głośno czyta utwór.

"Księgi"
W pewnej biblijotece, gdzie była, nie pomnę,
Powadziły się księgi, a że niezbyt skromne,
Łajały się do woli różnymi języki.
Wchodzi bilijotekarz, pyta się kroniki:
"Dlaczego takie wrzaski?" - Dlatego się swarzem,
Iżeś mnie śmiał położyć obok z kalendarzem.
"Wszystko się tu porządnie - rzekł jej - posadziło:
On zmyśla to, co będzie, ty zmyślasz, co było".

Pytam uczniów o język (przypominają informacje na temat archaizmów) oraz o humor utworu. Jednocześnie dodaję, że w XVIII wieku kalendarze oprócz naiwnych wiadomości podawały tzw. prognostyki, czyli przepowiednie "dni feralnych" (np. zapowiedzi klęsk żywiołowych)

Ćwiczenie:
Ułóżcie w parach dialog między uczniem a książką. Następnie zaprezentujcie swoje pomysły (rozmowa może dotyczyć zobowiązania do częstego sięgania po książki, podziękowań za pomoc w zdobywaniu wiedzy). Czas około 5 minut.

Dwie, trzy pary ochotników prezentują swoje prace.

Na zakończenie lekcji przytaczam aforyzmy (przy okazji wyjaśniając znaczenie tego słowa) znanych ludzi na temat książek:

"Nie ma takiej dziedziny życia, w której by dobra książka nie pomogła" (Lucjan Rudnicki)

"Postanów sobie czytać codziennie, chociażby przez kwadrans, a po roku odczujesz skutki" (Horace Mann)

"Książki nierozdzielny towarzysz, przyjaciel bez interesu, domownik bez uprzykrzenia" (I. Krasicki)

Zadanie domowe:
Jaką rolę w twoim życiu odgrywa książka? - wypracowanie

Opracowanie: mgr Sylwia Kasprzyk
ZSS nr 1 w Złotowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2328
 
   Komentarze
  • vistula, 2006-01-17

    Bardzo fajny pomysl na lekcję!!!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 1
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014