Katalog

Cecylia Mikołajuk
Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Niepodległości

- n +

Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Niepodległości

Uroczystość przygotowana w formie ogniska. Na środku sali ułożono drewno, w środku którego wmontowano żarówkę dającą czerwone światło. Wokół siedzą osoby występujące, ubrane w stroje żołnierskie, ewentualnie harcerskie (szare, zielone mundury). Wśród nich znajdują się dwie osoby grające na gitarach. Za nimi na ścianie dekoracja - może to być duży napis np. 1918- 2001 i symbole naszego kraju, może być hasło związane z rocznicą. W trakcie naszej uroczystości wykorzystano fragment wiersza A. Asnyka- "Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy, choć macie sami doskonalsze wznieść". Z prawej strony występujących ustawiony stolik z bukietem biało-czerwonych kwiatów, obok niego duży znicz. Pozostałe osoby występujące i niezbędne instrumenty ustawione są z boku, część za stolikiem z kwiatami.
1. Przy akompaniamencie gitar uczniowie przy ognisku na siedząco śpiewają pieśń "Płonie ognisko i szumią knieje"

2.Narrator wstaje ustawia się przed ogniskiem i czyta tekst umieszczony w estetycznej teczce (niezbędny jest mikrofon bezprzewodowy).

Wskrzeszamy dziś bohaterski czas, ceniąc mądrość zawartą w słowach Adama Asnyka: "Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy, choć macie sami doskonalsze wznieść; Na nich się jeszcze święty ogień żarzy i miłość ludzka stoi tam na straży, i wy winniście im cześć". Tę cześć w dniu dzisiejszym oddajemy tym wszystkim, którzy do Polski szli i nigdy nie doszli, tym, których groby rozsiane są po całym świecie, i tym, którzy grobów w ogóle nie mają. Kłaniamy się Wam dziś nisko i zapalamy znicz- symbol wiecznej pamięci. (Narrator robi krótką przerwę i spogląda w kierunku, gdzie stoi znicz. W tym momencie jedna z osób wstaje, zapala znicz i wraca na swoje miejsce. Narrator czyta dalej.) Bohaterowie Powstania Kościuszkowskiego, kampanii napoleońskiej, Powstania Listopadowego i Wiosny Ludów- to was dziś wspominamy. Powstańcy styczniowi, zesłańcy syberyjscy, legioniści I-ej wojny światowej, męczeńskie ofiary najstraszliwszej zbrodni w dziejach ludzkości- II-ej wojny światowej, to Wam dziś oddajemy hołd. (Narrator siada na miejsce, jego miejsce zajmuje recytator I).

3. Recytator I
Wiersz K. Iłłakowiczówny "Umarli, znajomi, kochani".

4. Recytator II
Wiersz K. K. Baczyńskiego "Byłeś jak wielkie, stare drzewo" do słów "I śnisz sen pogardy" włącznie.

5. Polonez Ogińskiego "Pożegnanie Ojczyzny" - grany na syntezatorze muzycznym ( lepszym rozwiązaniem jest zagranie na akordeonie).
6.
7. Narrator
Rok 1795 - trzeci rozbiór, który przypieczętował upadek Ojczyzny. Polska rozdarta przez trzech zaborców zginęła z map świata. Ale przecież żyli Polacy, którzy szybko zrozumieli, że "Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią, mężom przystoi w milczeniu się zbroić". Chwycili za broń i przez 123 lata nie zaprzestali walki, nigdy nie zapominając kim są. Na Ojczyzny grobie zanucili piosnkę i poszli w kraj świata na długie lata nieustępliwej walki, na bezdomną wędrówkę "po lądach, morzach, piaskach gorących i mrozie. Pośrodku obcych ludów, gdzie często w obozie cieszył ich i rozrzewniał ten śpiew narodowy".
8. Piosenka "Przybyli ułani pod okienko" (Śpiewają wszyscy przy wtórze gitar, przy czym niektóre partie wykonują sami chłopcy np. "Wpuść panienko" itd., inne zaś same dziewczęta np. "O Jezu, a cóż to za wojacy" ).
9. Recytator III ( chłopak o dość mocnym głosie)
Fragment "Nocy listopadowej" S. Wyspiańskiego. Uwaga: słowa "do broni wykrzykuje cały męski chór, a partie Jezus Maryja" wszystkie dziewczęta!
10. Recytator IV
Fragment "Dziadów" A. Mickiewicza cz. III - o kibitkach wywożących na Sybir.
11. Recytator V
Wiersz "Młodość" W. Broniewskiego.
12. Piosenka "Ta nasza młodość, ten szczęsny czas" w wykonaniu artystów z "Piwnicy pod Baranami" odtworzona z kasety. (Właściwy efekt uzyskuje się przy głośnym wykonaniu utworu).
13. Recytator VI (dziewczyna o miękkim, subtelnym głosie)
Wiersz podlaskiego poety Pawła Kamińskiego "Grób partyzanta"
 
Ubożuchna mogiłka,
Krzyż brzozowy, spróchniały,
Nikt nie płacze, nikt nie łka,
Sosna jeno zaszumi
- "Poległ na polu chwały"
I nikt jego imienia
Nie odnajdzie w piosence
Ile lat upłynęło,
Gdy karabin miał w ręce?
Jego lata zielone
Wsiąkły w ziemi ściernisko,
Lata, lata zielone,
  Tak daleko... tak blisko...
Lata dawno minione, Chwast mogiłę porasta,
Tak daleko... tak blisko... Zaorane ściernisko,
Ciało kulą przeszyte "Siwek" - zamiast imienia
i krwi w bruździe skorupa, Napisane na blasze.
Leżą zęby wybite, Czas piosenki nie zmienia
Zbezczeszczony strzęp trupa. - "Poszli w bój chłopcy nasze.."

14. Piosenka "Biały krzyż" zespołu Czerwone Gitary w wykonaniu duetu dziewczęcego bez akompaniamentu.

15. Narrator
"W szczerym polu biały krzyż nie pamięta już, kto pod nim śpi" - ileż takich bezimiennych mogiłek spotykamy, ileż omijamy bezmyślnie, nie zastanawiając się, kto tam leży. Spróbujmy uruchomić wyobraźnię, zastanówmy się przez chwilę, kim był ten nieznany żołnierz- walczył, strzelał, zabijał, zginął jak bohater, czy też dosięgła go zbłąkana kula. Bał się, czy szedł z bagnetem na czołgi żelazne, ale przeszły, zdeptały na miazgę. Ile miał lat?- to człowiek dojrzały czy też uczniak ze śladami atramentu na palcach, który chwycił za broń, bo tak kazał mu honor Polaka, bo takie były wyroki historii? Co czuł w chwili śmierci- kochał, czy nienawidził, o czym myślał, do czego tęsknił? Kim byłby dzisiaj, gdyby żył. Nie poznamy go już nigdy i nigdy z nim nie porozmawiamy, pozostała tylko pamięć, która jest w nas.

16. Pieśń "Taki kraj" w wykonaniu solisty śpiewającego przy akompaniamencie gitary.

17. Recytator VII, VIII,IX
Wiersz A. Słonimskiego "Alarm" do słów "nie tego alarmu już nikt nie odwoła". (Recytują uczniowie ustawieni w trójkąt w znacznej odległości od siebie. Wiersz musi być podzielony na krótkie partie np. VII- raz VIII- dwa IX- trzy, mówiony bardzo szybko i głośno).

18. Recytator X (Wchodzi natychmiast po zakończeniu recytacji przez poprzedników- niejako głos w dyskusji.)Wygłasza dalszą część wiersza Słonimskiego.

19. Piosenka "My nie chcemy więcej wojny" w wykonaniu trio dziewczęcego bez akompaniamentu.

20. Piosenka "Pięknie żyć" w wykonaniu wszystkich uczestników z towarzyszeniem gitar. (Należy zmienić ustawienie- teraz wszyscy wstają, wychodzą przed ognisko, śpiewają radośnie, można tu wykorzystać np. kolorowe wstążki, którymi będą machać). Po wykonaniu pieśni kłaniają się i schodzą ze sceny.

Program według scenariusza Cecylii Mikołajuk - nauczyciela Publicznego Gimnazjum nr 2 w Sokołowie Podlaskim przedstawiono z okazji Dnia Niepodległości w listopadzie 2001 r. w wyżej wymienionym gimnazjum.
Przygotowujący program i autor scenariusza jest nauczycielem języka polskiego, o muzyce pojęcie ma nikłe, nie jest więc to takie trudne!
 

Opracowanie: Cecylia Mikołaju

Wyświetleń: 2615


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.