AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Rabenda
Edukacja regionalna, Scenariusze

Kaszuby - lekcja regionalizmu

- n +

Scenariusz lekcji do tematu "Lębork-moje miasto, moja kultura, moje korzenie"

Lębork, 7 kwietnia2004

Temat został przygotowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 1999 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Scenariusz obejmuje cykl czterech lekcji pokazanych uczniom lęborskiej szkoły ponadgimnazjalnej oraz uczniom tegoż rocznika ze szkoły włoskiej, która została zaproszona do Lęborka w ramach programu "Europejskie spotkania- od poznania do działania" w kwietniu 2004 r. W przygotowaniach cyklu uczestniczyli: E.Rabenda-opiekun samorządu uczniowskiego, I. Kodrowska-instruktor tańca towarzyskiego, M. Pioch- opiekun koła europejskiego, A.Grzesiak-germanistka.

Lekcja nr 1
Miejsce
- aula szkolna
Cele: poznanie historii miasta, społeczeństwa, kultury i obyczajowości, zrozumienie ważnego aspektu bycia i przynależności we wspólnocie, rozbudzenie świadomości regionalnej wśród uczniów, kształtowanie emocjonalnego stosunku do regionu i dumy z jego dokonań, uświadomienie roli jednostki w tworzeniu wizerunku Lęborka, jej wpływu na działania społeczne, gospodarcze, kulturowe i polityczne miasta, kształtowanie postawy regionalizmu z postawą uniwersalizmu- od małych ojczyzn do wspólnoty kulturowej narodów europejskich. Rozbudzanie patriotyzmu, tolerancji, własnej tożsamości i integracji z innymi kulturami.

Metody pracy - rozmowa nauczająca, elementy wykładu, debata i dyskusja.

Forma pracy - zbiorowa. Uczestniczy młodzież obu krajów, zajęcia prowadzą przygotowani przez nauczycieli uczniowie polskiej szkoły, dopowiadają o swoim regionie włoscy goście. Na zakończenie zabiera głos podsumowujący zaproszony członek Lęborskiego Towarzystwa Historycznego.

Czas - 2 godziny zegarowe.

Środki dydaktyczne - Mapa Europy, mapa powiatu Lębork, mapa miasta Lębork, lęborski herb, biuletyny LBH i materiały przygotowane przez muzeum lęborskie, stare i nowe fotografie Lęborka.

Lekcja nr 2
Miejsce
- miasto Lębork

Cele - jak wyżej i ponadto: odszukanie zabytków Lęborka, nazwanie i rozróżnienie stylów architektonicznych, powiązanie sztuki lęborskiej ze sztuką europejską, pokazanie śladów działalności człowieka na przestrzeni lat, posługiwanie się prawidłową chronologią dziejów w kontekście dziejów Europy, rozbudzenie ciekawości regionem, kształtowanie postawy lokalnego patriotyzmu i dumy z wkładu dziedzictwa kulturowego ziemi lęborskiej do dziedzictwa ogólnonarodowego. Uczenie odpowiedniego zachowania się w kościele, w muzeum, w gmachach użyteczności publicznej, w miejscach ważnych dla mieszkańców miasta.

Metody pracy - wycieczka po mieście z przewodnikiem, zbieranie materiałów o zabytkach i historii miasta, które posłużą uczniom do samodzielnego wykonania portfolio lub kroniki po zakończeniu cyklu z regionalizmu.
Forma pracy- zbiorowa, uczniowie w niektórych miejscach zostają podzieleni na paroosobowe grupy.

Czas - 3 godziny lekcyjne.

Środki dydaktyczne - przewodniki turystyczne po Lęborku, materiały pozyskane od muzeum, galerii, kościołów i LBH.

Lekcja nr3
Miejsce - Muzeum w Lęborku, siedziba LBH, Galeria Twórców Lęborskich, Galeria Strome Schody.

Cele - jak wyżej, ponadto: zapoznanie z dorobkiem kulturowym regionu, twórczością miejscowych pasjonatów sztuki, artystów ludowych, badaczy historii regionu, znawcami legend i podań o Lęborku, poznanie kultury ludności kaszubskiej, zapoznanie z bibliografią regionu.

Metody pracy - pogadanki z twórcami i artystami, wymiana poglądów, odkrywanie ciekawych opowieści o regionie, praca warsztatowa- młodzież zostaje włączona do prac lokalnych twórców- praktycznie poznają techniki haftu kaszubskiego, lepią garnki z gliny, malują pejzaże Lęborka, rzeźbią w drewnie, uczą się pieśni kaszubskiej, rozmawiają o kulturze i tradycji ludności kaszubskiej i pomorskiej.

Forma pracy - praca w grupach przy współpracy z artystami miejscowymi, nauczycielem polonistą.

Czas - 3 godziny.

Środki dydaktyczne - materiały potrzebne do wykonania dzieł: drewno, nici, płótno, farby, glina, pianino, tradycje i legendy Lęborka, fotografie strojów kaszubskich, eksponaty Muzeum, Galerii i MDK.

Lekcja nr 4
Miejsce
- aula szkoły

Cele - jak wyżej, ponadto: rozbudzenie emocjonalnego stosunku do tradycji i historii regionu, poszanowania odmienności innych kultur, zaciekawienie twórczością pasjonatów regionu, wspólna zabawa i podsumowanie cyklu.

Metody pracy - prace warsztatowe oraz zorganizowanie wieczoru polskiego połączonego z występem grup kaszubskich. Przedmioty związane z obchodami Świąt Wielkiej Nocy.

Forma pracy - zbiorowa

Czas - 2 godziny do południa, 2 godziny wieczorem.

Środki dydaktyczne - wystrój auli:duża chata wiejska, napisy na kotarze, dużo zieleni, kwiatów, dookoła stoliki z przygotowanymi regionalnymi potrawami, kronikami szkoły, fotografiami z życia Lęborka i jego mieszkańców, wytworów i prac twórców lęborskich, artystów i uczniów, sprzęt muzyczny.

Przebieg lekcji nr 4
1. Powitanie gości i zaprezentowanie programu dnia.
2. Uczeń na trąbce wykonuje hymn Unii Europejskiej.
3. Występ lęborskich uczennic ze szkolnego koła tanecznego.
4. Występ chłopców z kabaretem pt. Lębork chce do Unii.
5. Piosenka w wykonaniu uczennicy i jej lęborskiego zespołu "Effata"
6. Występ kaszubskiego zespołu taneczno-wokalnego "Lewino"
7. Zaprezentowanie kaszubskich tradycji, w tym tradycji wielkanocnych.
8. Opowiedzenie o zwyczajach wielkanocnych we Włoszech- opowieść opiekuna grupy włoskiej.
9. Czynny udział młodzieży włoskiej i polskiej w przygotowaniu palemek, pisanek i stroików wielkanocnych
10. Wspólny taniec wszystkich uczestników - polonez
11. Prezentacje wykonanych prac uczniowskich i ich omówienie. Prace pokazują nasz region widziany oczami uczniów naszej szkoły i zaobserwowany przez uczniów włoskich.
12. Podsumowanie spotkania- mocne i słabe strony naszego regionu.

Ewaluacja
Uczniowie szczególnie zaangażowani w przygotowania cyklu zostaną poproszeni o wzięcie udziału w konkursie wiedzy o Lęborku organizowanym rokrocznie przez LBH i Muzeum w Lęborku.

Opracowanie: Elżbieta Rabenda
Nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie
w Zespole Szkół Ekonomiczno-Handlowych w Lęborku.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3225


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.