Katalog

Justyna Pawlak
Język polski, Konspekty

Reklama, czyli co to jest i jak to się robi

- n +

Reklama, czyli co to jest i jak to się robi

Cele
- Zastosowanie koncepcji nauczania międzyprogramowego poprzez omówienie zagadnienia na lekcjach języka polskiego, sztuki i historii.
- Wspieranie ucznia w procesie kształtowania świadomości medialnej.
- Zbudowanie świadomości mechanizmów manipulacji ukrytych w reklamie i uruchomienie mechanizmów obronnych.
- Umożliwienie uczniom przełożenia wiedzy teoretycznej na konkretne działanie i zdobywanie umiejętności.
- Wykorzystanie modelu nauczania komunikacyjnego.
- Włączenie emocji i przeżyć do procesu uczenia.
- Wspieranie ucznia w procesie kształtowania indywidualnej hierarchii wartości.
- Zachęcanie do refleksji.
- Uświadomienie uczniowi odpowiedzialności za własne uczenie się.
- Stworzenie przestrzeni do samodzielnej aktywności i swobodnego wyrażania siebie.
KONSPEKT 1

TEMAT:
Czym jest reklama?

METODY:
praca z całą klasą, mapa mentalna, praca w grupach graffiti.

POMOCE:
plansze z pojęciami: akt mowy, komunikat, intencja, reklama; plansze z określeniami typologizującymi, plansze przeznaczone do zapisywania wniosków, mazaki, reklamy prasowe.

PRZEBIEG:

1. Nauczyciel zwraca się do ucznia dyżurnego "Proszę otworzyć okno." i następnie zapisuje na tablicy to zdanie.
2. Analiza zapisanego wypowiedzenia:
- Kto się zwrócił?
- Jak nazwiemy tę kategorię?
- Do kogo się zwrócił?
- Jak nazwiemy tę kategorię?
- Czego użył nadawca?
- Jak nazwiemy tę kategorię?
- Jaki był cel wypowiedzi?
- Jaka była intencja wypowiedzi?
3. Nauczyciel przypina do tablicy plansze z pojęciami: akt mowy, komunikat, intencja.
4. Wypełnianie mapy mentalnej. Hasło - reklama.
5. Próba ukucia definicji pojęcia reklama w świetle przywołanych wiadomości z zakresu komunikacji.
6. Nauczyciel przypina do tablicy planszę z pojęciem reklama definicja zaczerpnięta z "Ojczyzna Polszczyzna", nr 4/94, s.8-10.
7. Nauczyciel zachęca uczniów do wskazywania intencji reklamy. Następnie przypina do tablicy plansze z określeniami typów reklam.
8. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i przygotowuje 4 stanowiska z reklamami prasowymi ilustrującymi typ reklamy i planszami:
1. Intencją reklamy informacyjnej jest...    2. Intencją reklamy nakłaniającej jest...
........................................
........................................
........................................
........................................
  ........................................
........................................
........................................
........................................
 
3. Intencją reklamy przypominającej jest...   4. Intencją reklamy wzmacniającej jest...
........................................
........................................
........................................
........................................
  ........................................
........................................
........................................
........................................
Uczniowie na każdej planszy piszą swe spostrzeżenia, zaczynając od dołu. Po skończeniu pracy zaginają planszę pod spód i przechodzą do następnej tak długo, aż obejdą 4 stanowiska.
9. Przewodniczący grup prezentują wyniki prac. Najtrafniejsze wnioski zostają zapisane. Przykładowo:
- Intencją reklamy informacyjnej jest:

- poinformowanie rynku o nowych produktach nazwy, składniki,
- poinformowanie rynku o nowym zastosowaniu produktu,
- poinformowanie rynku o możliwości nabycia.
- Intencją reklamy nakłaniającej jest:

- zachęcenie do zmiany upodobań,
- nakłanianie do natychmiastowego zakupu,
- przesadne zachwalanie,
- ukazanie wyższości danego produktu.
- Intencją reklamy przypominającej jest:

- przypominanie o istnieniu produktu poza sezonem,
- wyrabianie świadomości, że produkt może być potrzebny w każdej chwili,
- wywoływanie pragnienia posiadania produktu, który inni maja już od dawna.
- Intencją reklamy wzmacniającej jest:

- zapewnienie nabywców, że dokonali właściwego wyboru,
- ukazanie zadowolenia i szczęścia nabywców reklamowanych towarów.
10. Rozmowa podsumowująca mająca na celu uświadomienie uczniom, że reklama często manipuluje nami, dlatego musimy nauczyć się odczytywać intencje w niej zawarte.

KONSPEKT 2

TEMAT:
Jak myślą twórcy reklam?

METODY:
praca z całą klasą, praca w grupach.

POMOCE:
mazaki, reklamy prasowe, papier pakunkowy, plansza z cechami adresata przekazu reklamowego.

PRZEBIEG:
1. Nauczyciel pokazuje klasie reklamę prasową. Pyta o to, co przyciąga ich uwagę, wskazuje na przedmioty, barwy, symbole itp.
2. Nauczyciel prosi uczniów, by spróbowali wymienić cechy osoby, do której ta reklama jest skierowana.
3. Nauczyciel przypina do tablicy planszę wymieniającą cechy adresata przekazu reklamowego.
4. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy.
- Zadanie nr 1:
- Każda grupa otrzymuje reklamę prasową i określa cechy jej adresata.
- Prezentacja.
- Zadanie nr 2:
- Każda grupa otrzymuje reklamę prasową i:
- I- ustala, które tryby czasowników są najczęściej stosowane w reklamie oraz określa ich funkcję;
- II- ustala, jaki rodzaj wypowiedzeń jest najczęściej stosowany w reklamie i określa jego funkcję;
- III- ustala, czy twórcy reklam stosują powtórzenia składniowe, przymiotniki i przysłówki wartościujące oraz określa ich funkcję;
- IV- ustala, czy twórcy reklam używają przenośni i frazeologizmów oraz ocenia ich poprawność i celowość.
- Prezentacja.
5. Podsumowanie:
- W reklamie najczęściej występuje intencja nakłaniania. Intencja nakłaniania może być namawianie do działania, spowodowanie zmiany poglądów, narzucanie odbiorcy oceny kogoś lub czegoś itp. Wszystkie one mogą być dobre lub złe. Można je rozpoznać m.in. po stosowanych środkach językowych, które wpływają na naszą wolę i uczucia. Jednak to my decydujemy czy poddać się woli nadawcy, czy odrzucić jego propozycje.

KONSPEKT 3

TEMAT: I ty możesz być copywriterem!

METODY:
praca w grupach.

POMOCE:
mazaki, papier pakunkowy, kartki z nazwami branż.

PRZEBIEG:

1. Rozmowa wstępna:
- Gdzie możemy spotkać reklamę?
- Czy twórcy każdego typu reklamy posługują się tymi samymi środkami wyrazu?
- Co biorą pod uwagę twórcy reklamy, przystępując do jej tworzenia?
2. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup:
- Każda grupa wybiera grupowego.
- Grupowi losują nazwę branży.
- Zadaniem każdej grupy jest wymyślenie produktu reprezentującego daną branżę i napisanie reklamującego go tekstu bądź stworzenie tekstu reklamowego istniejącego już produktu z określonej branży.
3. Prezentacja
Nauczyciel prosi uczniów, by zachowali powstałe teksty reklamowe i przynieśli je na najbliższą lekcję sztuki.

KONSPEKT 4

TEMAT: Jaką rolę pełni reklama w naszym życiu?

METODY: metaplan.

POMOCE: mazaki, papier pakunkowy.

PRZEBIEG:
1. Rozmowa wstępna:
- Czy często spotykamy się z reklamą?
- Czy chętnie z nią obcujemy?
- Czy mamy ulubioną reklamę?
- Czy reklamy w jakiś sposób nas kształtują?
- Wniosek: Reklama jest wszechobecna i silnie na nas oddziałuje.
2. Przedstawienie klasie problemu, który będzie przedmiotem ich dyskusji a stanowi jednocześnie temat lekcji.
3. Podział klasy na 3 grupy:
- I grupa otrzymuje arkusz papieru z pytaniem: Jak jest?
- II grupa otrzymuje arkusz papieru z pytaniem: Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
- III grupa otrzymuje arkusz papieru z pytaniem: Jak powinno być?
4. Prezentacja.
5. Wspólne wynegocjowanie i zapisanie wniosków.
 

Opracowanie: Justyna Pawlak

Wyświetleń: 4218


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.