Katalog

Aleksandra Redzimska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Jesteśmy sprawni jak strażacy - I Międzyszkolny Turniej Wiedzy Pożarniczej

- n +

I Międzyszkolny Turniej Wiedzy Pożarniczej dla klas drugich pod hasłem "Jesteśmy sprawni jak strażacy"

Cele ogólne turnieju:
- szerzenie wiedzy z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- budzenie szacunku dla pracy strażaków;
- rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- opanował podstawowe wiadomości z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa;
- wie, na czym polega trudna praca strażaka;
- potrafi okazać szacunek strażakom i podziękować im za ich służbę;
- współpracuje i współzawodniczy w zespołach;
- darzy wzajemnym zaufaniem, zrozumieniem i życzliwością współćwiczących;
- integruje się z grupą;
- rozwija swoją sprawność fizyczną;
- bawi się w pogodnym i radosnym nastroju.

Termin realizacji:
7 maja 2004 r. godz.10.30

Miejsce:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. J. Rydzkowskiego w Chojnicach, sala gimnastyczna

Organizatorzy:
mgr Aleksandra Redzimska
mgr Joanna Stoltman

Patronat: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Chojnicach

Uczestnicy turnieju:
-zespoły 5 osobowe reprezentujące klasy drugie ze szkół podstawowych w Chojnicach;
- uczniowie zaopatrzeni w stroje sportowe

Komisja sędziowska:
- w jej skład wchodzą zaproszeni strażacy z Państwowej Straży Pożarnej w Chojnicach, wicedyrektor i nauczyciel kształcenia zintegrowanego.
- sędziowie pomocniczy- przy każdym zespole

Turniej składa się z dwóch etapów:


Etap I - ćwiczenia sprawnościowe (wspinanie się na drabinki, biegi, podania, chwyty, mocowanie).

Etap II - część teoretyczna (pytania dla zespołów, układanie puzzli, krzyżówka itp.).

Przebieg turnieju i sędziowanie:
Etap I
- we wszystkich konkurencjach każdy z zawodników danego zespołu może rozpocząć start dopiero wtedy, gdy jego poprzednik pokona trasę i sędzia zezwoli na start,
- wygrywa zespół, który jako pierwszy zakończy rywalizację,
- w przypadku równoczesnego zakończenia konkurencji przyznaje się zespołom taką samą liczbę punktów, a pozostałym według kolejności ukończenia,
- każdą konkurencję rozpoczyna sygnał osoby prowadzącej turniej;
- punktacja:
I miejsce-3 punkty
II miejsce-2 punkty
III miejsce-1 punkt

Etap II

1. losowanie przez każdy zespół 5 pytań- punktacja od 0-3 punktów,
2. układanie puzzli - konkurencja na czas
I miejsce-3 punkty
II miejsce-2 punkty
III miejsce-1 punkt
3. rozwiązywanie krzyżówki- konkurencja na czas-punktacja jak wyżej,
4. skojarzenia- za każde prawidłowo odgadnięte hasło-1 punkt

Ewaluacja:
Sprawozdanie z przebiegu turnieju.

Nagrody:
- dla startujących zawodników przewidziane są nagrody (nagrody rzeczowe, dyplomy i lody).

Przebieg turnieju:

1. Sygnał wozu straży pożarnej- na rozpoczęcie turnieju.
2. Powitanie.
3. Piosenka i wiersz dla strażaków w wykonaniu uczniów klasy II d.
4. Składanie życzeń i wręczenie kwiatów strażakom z okazji ich święta.
5. Uroczyste otwarcie przez panią Dyrektor.
6. Zapoznanie z przebiegiem turnieju.
7. Turniej.

Etap I - część sprawnościowa.
Konkurencje według następującej kolejności:
- Uratuj mnie.
- Podaj wiadro.
- Załóż mundur.
- Kto silniejszy.

Przerwa

Etap II - część teoretyczna.
Zadania według następującej kolejności:
- Pytania dla drużyn
- Układanie puzzli
- Krzyżówka
- Skojarzenia

8. Ogłoszenie wyników turnieju.
9. Rozdanie nagród.
10. Słodki poczęstunek- lody.
11. Podziękowanie uczestnikom i pożegnanie.
12. Runda honorowa wozem strażackim dla zwycięzców turnieju.

PROGRAM TURNIEJU

Konkurencje sprawnościowe

1. Uratuj mnie.

Przybory: maskotki

Ustawienie: zawodnicy stoją w rzędach naprzeciw drabinek.

Przebieg: na sygnał prowadzącego zawodnicy biegną do drabinek, wspinają się na nie, odwiązują zawieszoną na szczeblu maskotkę, schodzą na dół, kładą maskotkę w wyznaczonym miejscu i biegiem wracają do rzędu. Wygrywa zespół, który najprędzej "uratuje" wszystkie maskotki. Żadna maskotka nie może upaść na ziemię.
Jeśli komuś upadnie odlicza się drużynie 1 punkt karny.

2. Podaj wiadro.

Przybory: wiadra z wodą

Ustawienie: zawodnicy stoją w rzędach, w lekkim oddaleniu od siebie, pierwszy zawodnik trzyma wiadro z wodą.

Przebieg: na sygnał prowadzącego, uczniowie podają sobie wiadro z rąk do rąk, nad głową. Ostatnia osoba z rzędu, kiedy otrzyma wiadro biegnie do przodu i znów zaczyna się podawanie. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza ustawi się w wyjściowej pozycji.
Należy się starać, aby nie wylać wody.

3. Załóż mundur

Przybory: bluzy, pasy i hełmy strażackie, słupki

Ustawienie: zawodnicy stoją w rzędach.

Przebieg: na sygnał prowadzącego zawodnicy zakładają bluzy, zapinają pasy, zapinają hełmy i biegną do słupka, okrążają go i wracają. Zdejmują "mundur" i biegną na koniec. Następna osoba zaczyna zakładanie munduru. Wygrywa drużyna, która najszybciej wykona zadanie.

4. Kto silniejszy

Przybory: lina, wstążka

Ustawienie: zawodnicy stoją wzdłuż liny naprzeciw siebie.

Przebieg: prostopadle do mety układamy linę, tak aby jej środek zaznaczony wstążką przecinał ją. Na gwizdek zespoły chwytają linę i przeciągają się. Wygrywa zespół, który przeciągnie na swoją stronę przeciwnika.

Konkurencje umysłowe

1. Pytania dla drużyn

- drużyny losują po kolei po 5 pytań;
- za każde pytanie można otrzymać od 0 do 3 punktów,
- punkty przyznają eksperci- strażacy

Pytania:
- Podaj 3 podstawowe numery alarmowe i powiedz co one oznaczają?
- Przy jakiej ulicy mieści się Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Chojnicach?
- Jakie jest podstawowe wyposażenie każdego strażaka?
- Kto jest patronem strażaków?
- Kiedy strażacy obchodzą swoje święto?
- Jakie znasz podstawowe środki do gaszenia pożarów?
- Jak bezpiecznie wymienić zepsutą żarówkę w lampce?
- Jak należy postąpić, gdy zauważymy pożar?
- Jakie substancje wywołują poparzenia?
- Jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi?
- Jakie substancje powodują zatrucia?
- Czego nie należy robić, aby uniknąć pożaru w lesie?
- Czego nie należy gasić wodą?
- Co jest najczęstszą przyczyną pożarów spowodowanych przez dzieci?
- Na czym polega praca strażaka?
- Jakie niebezpieczeństwa grożą strażakom podczas ich pracy?
- Co należy zrobić, gdy poparzymy się np. gorącą herbatą?
- Jakie znasz rodzaje gaśnic?
- Jak się nazywa droga, którą należy opuścić budynek w przypadku zaistnienia pożaru i jak jest oznaczona?
- Dlaczego nie należy wypalać traw?

2. Układanie puzzli.

Drużyna otrzymuje ilustrację wozu strażackiego pociętą na kilka kawałków. Drużyna, która ułoży prawidłowo otrzymuje:
I miejsce- 3 punkty;
II miejsce- 2 punkty;
III miejsce- 1 punkt.

3. Rozwiązywanie krzyżówki.
Uczniowie otrzymują diagramy krzyżówki, wpisują rozwiązania i hasło końcowe.
Punktacja:
I miejsce-3 punkty
II miejsce- 2 punkty
III miejsce- 1 punkt

4. Skojarzenia- dzieci na podstawie skojarzeń odgadują hasło i zapisują je na kartce. Komisja sprawdza zadanie i przyznaje punkty. Za każdą poprawną odpowiedź można uzyskać po 1 punkcie.
I - zapałki- dziecko, niebezpieczeństwo, pożar;
II- wąż- zwierzę, woda, długi;
III- Wojtek- chłopiec, strażak, lektura;
IV- syrena- alarm, pożar, sygnał;
V- pożar- ogień, dym, płomienie;
VI- drabina- długa, szczebelki, ratunek.

Materiały, z których korzystałam przy opracowywaniu scenariusza:

Piosenka pt. "Płonie dom" - kaseta 3 do części 4. i 5. podręcznika
"WESOŁA SZKOŁA" kl. 1
Wiersz pt. "Straż pożarna" -Cz. Janczarski
W. Hemmerling, Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1985
E. Pawłowski, Gry, ćwiczenia i zabawy zuchów, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1988
 

Opracowanie: Aleksandra Redzimska

Wyświetleń: 2296


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.