Katalog Aleksandra Redzimska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Jesteśmy sprawni jak strażacy - I Międzyszkolny Turniej Wiedzy PożarniczejI Międzyszkolny Turniej Wiedzy Pożarniczej dla klas drugich pod hasłem "Jesteśmy sprawni jak strażacy"Cele ogólne turnieju:- szerzenie wiedzy z zakresu ochrony przeciwpożarowej; - budzenie szacunku dla pracy strażaków; - rozwijanie sprawności fizycznej. Cele operacyjne: Uczeń: - opanował podstawowe wiadomości z zakresu ochrony przeciwpożarowej; - przestrzega zasad bezpieczeństwa; - wie, na czym polega trudna praca strażaka; - potrafi okazać szacunek strażakom i podziękować im za ich służbę; - współpracuje i współzawodniczy w zespołach; - darzy wzajemnym zaufaniem, zrozumieniem i życzliwością współćwiczących; - integruje się z grupą; - rozwija swoją sprawność fizyczną; - bawi się w pogodnym i radosnym nastroju. Termin realizacji: 7 maja 2004 r. godz.10.30 Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 1 im. J. Rydzkowskiego w Chojnicach, sala gimnastyczna Organizatorzy: mgr Aleksandra Redzimska mgr Joanna Stoltman Patronat: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Chojnicach Uczestnicy turnieju: -zespoły 5 osobowe reprezentujące klasy drugie ze szkół podstawowych w Chojnicach; - uczniowie zaopatrzeni w stroje sportowe Komisja sędziowska: - w jej skład wchodzą zaproszeni strażacy z Państwowej Straży Pożarnej w Chojnicach, wicedyrektor i nauczyciel kształcenia zintegrowanego. - sędziowie pomocniczy- przy każdym zespole Turniej składa się z dwóch etapów: Etap I - ćwiczenia sprawnościowe (wspinanie się na drabinki, biegi, podania, chwyty, mocowanie). Etap II - część teoretyczna (pytania dla zespołów, układanie puzzli, krzyżówka itp.). Przebieg turnieju i sędziowanie: Etap I - we wszystkich konkurencjach każdy z zawodników danego zespołu może rozpocząć start dopiero wtedy, gdy jego poprzednik pokona trasę i sędzia zezwoli na start, - wygrywa zespół, który jako pierwszy zakończy rywalizację, - w przypadku równoczesnego zakończenia konkurencji przyznaje się zespołom taką samą liczbę punktów, a pozostałym według kolejności ukończenia, - każdą konkurencję rozpoczyna sygnał osoby prowadzącej turniej; - punktacja: I miejsce-3 punkty II miejsce-2 punkty III miejsce-1 punkt Etap II 1. losowanie przez każdy zespół 5 pytań- punktacja od 0-3 punktów, 2. układanie puzzli - konkurencja na czas I miejsce-3 punkty II miejsce-2 punkty III miejsce-1 punkt 3. rozwiązywanie krzyżówki- konkurencja na czas-punktacja jak wyżej, 4. skojarzenia- za każde prawidłowo odgadnięte hasło-1 punkt Ewaluacja: Sprawozdanie z przebiegu turnieju. Nagrody: - dla startujących zawodników przewidziane są nagrody (nagrody rzeczowe, dyplomy i lody). Przebieg turnieju: 1. Sygnał wozu straży pożarnej- na rozpoczęcie turnieju. 2. Powitanie. 3. Piosenka i wiersz dla strażaków w wykonaniu uczniów klasy II d. 4. Składanie życzeń i wręczenie kwiatów strażakom z okazji ich święta. 5. Uroczyste otwarcie przez panią Dyrektor. 6. Zapoznanie z przebiegiem turnieju. 7. Turniej. Etap I - część sprawnościowa. Konkurencje według następującej kolejności: - Uratuj mnie. - Podaj wiadro. - Załóż mundur. - Kto silniejszy. Przerwa Etap II - część teoretyczna. Zadania według następującej kolejności: - Pytania dla drużyn - Układanie puzzli - Krzyżówka - Skojarzenia 8. Ogłoszenie wyników turnieju. 9. Rozdanie nagród. 10. Słodki poczęstunek- lody. 11. Podziękowanie uczestnikom i pożegnanie. 12. Runda honorowa wozem strażackim dla zwycięzców turnieju. PROGRAM TURNIEJU Konkurencje sprawnościowe 1. Uratuj mnie. Przybory: maskotki Ustawienie: zawodnicy stoją w rzędach naprzeciw drabinek. Przebieg: na sygnał prowadzącego zawodnicy biegną do drabinek, wspinają się na nie, odwiązują zawieszoną na szczeblu maskotkę, schodzą na dół, kładą maskotkę w wyznaczonym miejscu i biegiem wracają do rzędu. Wygrywa zespół, który najprędzej "uratuje" wszystkie maskotki. Żadna maskotka nie może upaść na ziemię. Jeśli komuś upadnie odlicza się drużynie 1 punkt karny. 2. Podaj wiadro. Przybory: wiadra z wodą Ustawienie: zawodnicy stoją w rzędach, w lekkim oddaleniu od siebie, pierwszy zawodnik trzyma wiadro z wodą. Przebieg: na sygnał prowadzącego, uczniowie podają sobie wiadro z rąk do rąk, nad głową. Ostatnia osoba z rzędu, kiedy otrzyma wiadro biegnie do przodu i znów zaczyna się podawanie. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza ustawi się w wyjściowej pozycji. Należy się starać, aby nie wylać wody. 3. Załóż mundur Przybory: bluzy, pasy i hełmy strażackie, słupki Ustawienie: zawodnicy stoją w rzędach. Przebieg: na sygnał prowadzącego zawodnicy zakładają bluzy, zapinają pasy, zapinają hełmy i biegną do słupka, okrążają go i wracają. Zdejmują "mundur" i biegną na koniec. Następna osoba zaczyna zakładanie munduru. Wygrywa drużyna, która najszybciej wykona zadanie. 4. Kto silniejszy Przybory: lina, wstążka Ustawienie: zawodnicy stoją wzdłuż liny naprzeciw siebie. Przebieg: prostopadle do mety układamy linę, tak aby jej środek zaznaczony wstążką przecinał ją. Na gwizdek zespoły chwytają linę i przeciągają się. Wygrywa zespół, który przeciągnie na swoją stronę przeciwnika. Konkurencje umysłowe 1. Pytania dla drużyn - drużyny losują po kolei po 5 pytań; - za każde pytanie można otrzymać od 0 do 3 punktów, - punkty przyznają eksperci- strażacy Pytania: - Podaj 3 podstawowe numery alarmowe i powiedz co one oznaczają? - Przy jakiej ulicy mieści się Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Chojnicach? - Jakie jest podstawowe wyposażenie każdego strażaka? - Kto jest patronem strażaków? - Kiedy strażacy obchodzą swoje święto? - Jakie znasz podstawowe środki do gaszenia pożarów? - Jak bezpiecznie wymienić zepsutą żarówkę w lampce? - Jak należy postąpić, gdy zauważymy pożar? - Jakie substancje wywołują poparzenia? - Jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi? - Jakie substancje powodują zatrucia? - Czego nie należy robić, aby uniknąć pożaru w lesie? - Czego nie należy gasić wodą? - Co jest najczęstszą przyczyną pożarów spowodowanych przez dzieci? - Na czym polega praca strażaka? - Jakie niebezpieczeństwa grożą strażakom podczas ich pracy? - Co należy zrobić, gdy poparzymy się np. gorącą herbatą? - Jakie znasz rodzaje gaśnic? - Jak się nazywa droga, którą należy opuścić budynek w przypadku zaistnienia pożaru i jak jest oznaczona? - Dlaczego nie należy wypalać traw? 2. Układanie puzzli. Drużyna otrzymuje ilustrację wozu strażackiego pociętą na kilka kawałków. Drużyna, która ułoży prawidłowo otrzymuje: I miejsce- 3 punkty; II miejsce- 2 punkty; III miejsce- 1 punkt. 3. Rozwiązywanie krzyżówki. Uczniowie otrzymują diagramy krzyżówki, wpisują rozwiązania i hasło końcowe. Punktacja: I miejsce-3 punkty II miejsce- 2 punkty III miejsce- 1 punkt 4. Skojarzenia- dzieci na podstawie skojarzeń odgadują hasło i zapisują je na kartce. Komisja sprawdza zadanie i przyznaje punkty. Za każdą poprawną odpowiedź można uzyskać po 1 punkcie. I - zapałki- dziecko, niebezpieczeństwo, pożar; II- wąż- zwierzę, woda, długi; III- Wojtek- chłopiec, strażak, lektura; IV- syrena- alarm, pożar, sygnał; V- pożar- ogień, dym, płomienie; VI- drabina- długa, szczebelki, ratunek. Materiały, z których korzystałam przy opracowywaniu scenariusza: Piosenka pt. "Płonie dom" - kaseta 3 do części 4. i 5. podręcznika "WESOŁA SZKOŁA" kl. 1 Wiersz pt. "Straż pożarna" -Cz. Janczarski W. Hemmerling, Zabawy w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1985 E. Pawłowski, Gry, ćwiczenia i zabawy zuchów, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1988
Opracowanie: Aleksandra Redzimska Wyświetleń: 2296
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |