AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Stanisława Wasilewska
Geografia, Konspekty

Konspekt jednodniowej wycieczki pieszej

- n +

Region w którym żyją i jego problemy

KONSPEKT JEDNODNIOWEJ, PIESZEJ WYCIECZKI.

Trasa: Kutno - ul. Łęczycka, ul. Barcewicza, ul: 3-go Maja, Sienkiewicza, Rychtelskiego, Łąkoszyńska, Lotnicza, Metalowa, Łęczycka

Cele:
- poznanie zagadnień związanych z gospodarczą działalnością człowieka prowadzącą do degradacji środowiska naturalnego
- przeciwdziałanie negatywnemu wpływowi gospodarki człowieka na środowisko przyrodnicze
- zainteresowanie uczniów problemami własnego regionu

Uczestnicy: uczniowie klasy III Gimnazjum nr 3 w Kutnie

Termin: maj

Przygotowanie do wycieczki:
Wycieczka, która odbędzie się w końcu maja winna być zaplanowana wspólnie z uczniami na początku roku szkolnego i uwzględniona w planie wycieczek. W czasie realizacji programu uczniowie zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi zagrożenia środowiska naturalnego (zanieczyszczenie wód, gleb i powietrza) wpływem procesów demograficznych i przemysłu na środowisko na przykładzie wybranych obszarów Polski.

Zdobytą widzę zastosują w odniesieniu do regionu, w którym żyją.

Przed planowaną wycieczką, na podstawie dostępnych publikacji (informatory, foldery, prasa, roczniki statystyczne) uczniowie przygotowują następujące informacje:
- ogólną charakterystykę miasta
- układ przestrzenny miasta
- liczbę mieszkańców (50 tys)
- położenie w dolinie rzeki Ochni (długość 46,2 km, z tego 37,3 km to środkowy i dolny odcinek zbierający wody z terenu o starej rzeźbie morenowej)
- zabytki: dworek modrzewiowy z XVIII w, ratusz, Kościół parafii św. Wawrzyńca
- zakłady przemysłowe: "Polfa" Kutno, Zakłady Drobiarskie, Zakłady Spirytusowe
- drogi - E1 na przecięciu najważniejszych arterii komunikacyjnych Moskwa - Berlin
- szata roślinna i gleby

Przebieg wycieczki:
 
Czas Etapy Uwagi
(informacje nauczyciela; czynności uczniów)
8.00 - 8.15 Zbiórka przed szkołą Podanie celu wycieczki i poinformowanie o dokładnej trasie wycieczki
8.15 - 9.20 Wyjście poza teren szkoły do Parku Wiosny Ludów Obserwacja drzewostanu parku. Konfrontacje ze zdobytymi wiadomościami.
9.20 - 9.40 Przejście do Kutnowskich zakładów Farmaceutycznych "Polfa"  
9.40 - 11.00 Spotkanie z przewodnikiem i zwiedzanie zakładu Podczas zwiedzania zakładu uczniowie poznają technologię produkcji oraz otrzymują informację na temat wpływu tego zakładu na środowisko naturalne. Zakład ten usytuowany jest w pobliżu Ochni gdzie odprowadzane są w całości ścieki. Odpady poprodukcyjne składowane są na terenie zakładu. Hałas nie przekracza normy.
11.00 - 12.00 Przejście w dolinę Ochni na ul. Łąkoszyńską Obserwacja doliny rzeki. Poinformowanie, że ta była kiedyś rzeką rybną. Szerokość jej wynosi 6-8 metrów, naturalny spadek jest niewielki i wynosi około 7%. Ochnia zaliczana jest do III klasy czystości wód. Do Ochni odprowadza się ścieki z "Polfy", "Zakładów Drobiarskich", "Zakładów Spirytusowych" a także sączą się ścieki komunalne z pobliskich domów, wystają stare opony i czerniejący złom.
12.00 - 12.50 Przejście do Oczyszczalni Ścieków na ul. Lotoniczą  
12.50 -14.00 Zwiedzanie Oczyszczalni Ścieków Spotkanie i przeprowadzenie wycieczki z kierownikiem tego zakładu. Grupowa Oczyszczalnia Ścieków przy ulicy Lotniczej przyjmuje ścieki bytowo - gospodarcze i przemysłowe z terenu miasta Kutna systemem kanalizacji. Jest to mechaniczno - biologiczna oczyszczalnia ścieków. Przyjęta technologia zakłada oczyszczanie ścieków w komorze wielofunkcyjnej typu Biooxyblok. Grupowa Oczyszczalnia Ścieków posiada również Stację Mechanicznego Odwadniania Osadów. Osad poddany "Obróbce technologicznej" może być unieszkodliwiany biologicznie (np.: nawadnianie lasu w pierwszych okresach wzrostu).
14.00 - 14.30 Przejście do Stacji Uzdatniania Wody  
14.30 - 15.30 Zwiedzanie Stacji Uzdatniania Wody Uzyskanie informacji na temat uzdatniania wody pitnej. Woda surowa z pięciu studni głębinowych jest transportowana do stacji wodociągów niezależnymi rurociągami, tłoczonymi, które w węźle wodociągowym łączą się i dalej tylko przesyłają wodę. Woda ta w dalszym procesie uzdatniania łączy się z mlekiem wapiennym, jest natleniana, odżelaziona oraz chlorowana; następnie woda kierowana jest do systemu wodociągów miejskich.
15.30 - 17.30 Powrót do szkoły i podsumowanie wycieczki Podsumowanie wycieczki:
- które elementy środowiska naturalnego zostały naruszone
- w wyniku gospodarczej działalności człowieka?
- wody powierzchniowe (Ochnia)


- gleby (zmniejszenie areału gleb uprawnych, degradacja, zanieczyszczenie pyłem)
- Jak zmniejszyć szkodliwy wpływ gospodarki człowieka na środowisko naturalne?

Propozycje uczniów - otrzymam na drugi dzień na lekcji geografii.
W najbliższych dwóch tygodniach odbędzie się spotkanie z pracownikiem Ochrony Środowiska podczas, którego uczniowie zgłoszą propozycje i chęć uczestnictwa
- w pracach użytecznych na rzecz właściwego wykorzystania środowiska naturalnego bez jego degradacji. o dokładnej trasie wycieczki

Opracowanie: Stanisława Wasilewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7097


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.