Katalog

Elżbieta Witkowska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Mikołajki w naszej klasie - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

- n +

Mikołajki w naszej klasie - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy III

Krąg tematyczny: Głowa pełna pomysłów.

Treści działań edukacyjnych: Czytanie pochodzących z różnych źródeł informacji i wierszy o ś. Mikołaju i mikołajkowych zwyczajach. Drama - "Wymarzony prezent". Obliczanie wyrażeń arytmetycznych z przestrzeganiem kolejności wykonywania działań. Zadania i zabawy matematyczne. Ilustracja ruchem znanych piosenek. Kolorowanie sylwety św. Mikołaja.

Cele ogólne:
- poznanie legendy o św. Mikołaju i zwyczajów mikołajkowych w różnych krajach,
- kształtowanie otwartej postawy w celu zdobywania nowej wiedzy,
- doskonalenie techniki rachunkowej jako umiejętności sprawnego i ekonomicznego wykonywania działań w zakresie 100.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- poznaje tradycje i zwyczaje mikołajkowe,
- bogaci swoje słownictwo,
- poprawnie formułuje pytania i wypowiada się na dany temat,
- używa zwrotów grzecznościowych i okazuje swoją wdzięczność przy otrzymywaniu prezentu,
- ruchem, gestem i mimiką prezentuje przedmiot, o którym myśli,
- mnoży i dzieli w zakresie 100,
- gromadzi informacje na dany temat,
- czyta cicho ze zrozumieniem tekst literacki,
- współdziała i współpracuje w grupie,
- ilustruje ruchem słowa piosenki,
- analizuje treść zadania matematycznego,
- koloruje sylwetkę Mikołaja,
- uzupełnia tekst z lukami.

Metody pracy: aktywizująca, praca z tekstem literackim i matematycznym, rozmowa kierowana, praktycznego działania, problemowa.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:
mapa fizyczna świata, globus, prezenty niespodzianki z zadaniami do wykonania, tekst z lukami, sylwety św. Mikołaja, koperty z zadaniami, zagadka, kartony z ilustracją zadań, szablon choinki, papierowe bombki, ilustracje do kolorowanki, kaseta magnetofonowa z piosenką o św. Mikołaju.

Przebieg zajęć:

1.Wprowadzenie do tematu:

a) Zagadka: Co to za kochany święty, co przynosi nam prezenty?
b) Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wizyty św. Mikołaja w ich domach, odczuciach jakie towarzyszą otrzymywaniu prezentów i o zachowaniu się wobec osoby wręczającej prezent.
c) Ćwiczenia dramowe w grupach. Przedstawianie za pomocą ruchu, gestu i mimiki wymarzonego prezentu od Mikołaja. Grupy za pomocą pytań alternatywnych (tak-nie) próbują jak najszybciej odgadnąć o jaki prezent chodzi.

2. Gościmy Mikołaja w naszej klasie.
a) Powitanie Mikołaja piosenką pt. "Kochany Panie Mikołaju". Improwizacja ruchowa piosenki.
b) Rozmowa Mikołaja z uczniami.
c) Wręczenie prezentów poszczególnym uczniom oraz specjalnych prezentów niespodzianek dla pięciu grup do pracy na zajęciach.
d) Podziękowanie Mikołajowi - wspólna zabawa ruchowa ze spiewem "Misie dwa".
e) Pożegnanie Mikołaja i zaproszenie go za rok.
f) Dzielenie się wrażeniami po otrzymaniu prezentów.

3. Zabawa ruchowa ze śpiewem "Kółka dwa".

4. Formułowanie tematu dnia poprzez ułożenie rozsypanki sylabowej po uprzednim wykonaniu działań.
a) Wykonanie działań przez poszczególnych uczniów, odszukiwanie wyników na bombkach umieszczonych na choince. Zapisywanie sylab w kratkach przy właściwym działaniu.

 
MI 8x3x2=48 NA 4x4x2:8=4
KO 6x6:4 =9 SZEJ 18:3x6 =36
ŁAJ 7x9xox3=0  
KI 40:5x1 = 8 KLA 56:8x9=63
  SIE 63:7x8 =72
W 7x2x5 =70  
5. Czytanie pochodzących z różnych źródeł informacji o św. Mikołaju i mikołajkowych zwyczajach - praca w grupach - losowanie prezentów-niespodzianek z zadaniami do wykonania.

GRUPA I
Kim był św. Mikołaj?
Co głoszą legendy o tej postaci i jej pochodzeniu?

GRUPA II
Gdzie mieszka św. Mikołaj?
Co wiesz o krainie, z której pochodzi?
Wskaż ją na mapie i globusie.

GRUPA III
Kto pomaga św. Mikołajowi w przygotowywaniu i roznoszeniu prezentów?

GRUPA IV
Jak nazywany jest św. Mikołaj w różnych krajach?
Kiedy przychodzi do dzieci i gdzie zostawia prezenty?

GRUPA V
Jak wygląda tradycyjny strój św. Mikołaja w różnych krajach?

Wyjaśnienie niezrozumiałych słów.
Prezentacja zebranych informacji przez przedstawicieli poszczególnych grup.

6. Co o św. Mikołaju i mikołajkach piszą poeci?
a) Ciche czytanie ze zrozumieniem wierszy.
b) Zapoznanie się uczniów z treścią pytań.
c) Próby przygotowania odpowiedzi przez poszczególne grupy.

GRUPA I
L.J. Kern "Wiersz o Mikołajach i mikołajkach"
Jak autor przedstawia wygląd Mikołaja?
Jakie nazwy pochodzą od słowa Mikołaj?

GRUPA II
Z. Beszczynska "Mikołaje"
Jak wyobraża sobie poetka przyjazd Mikołajów?

GRUPA III
D. Gellnerowa "Wieczór mikołajowy"
Z czym kojarzy się wieczór mikołajowy?

GRUPA IV
E. Waśniowska "List do św. Mikołaja"
O co proszą dzieci św. Mikołaja w swoim liście?

GRUPA V
D. Gellner "Prezent dla Mikołaja"
Co dzieci chciałyby ofiarować św. Mikołajowi?
d) Głośne odczytanie wierszy przez przedstawicieli grup.
7. Improwizacja ruchowa piosenki "Kochany Panie Mikołaju".

8. Zabawy matematyczne- rozwiązywanie zadań rozmaitych. Praca w grupach.

GR. I - ZAD.:
Św. Mikołaj zapisywał jakie prezenty chciałyby otrzymać dzieci. Przy każdym prezencie zapisał numer zgłoszenia, ale nie zanotował imion dzieci. Pomóż Mikołajowi rozwiązać tę zagadkę i dobrać właściwy prezent dla każdego dziecka wiedząc, że:
- numer prezentu Stasia jest podzielny przez 3,
- prezent Marysi jest liczba nieparzystą,
- iloczyn cyfr prezentu Zosi wynosi 36,
- suma cyfr w liczbie prezentu Jasia wynosi 9,
- Basi prezent ma najmniejsza cyfrę w rzędzie jedności.

łyżworolki/18   książka/81   samochodzik/24   piórnik/49   pluszowy żółw/65

Pod prezentami umieść imiona dzieci. Odczytaj, jaki prezent otrzymało każde z nich.

GR. II - ZAD.:
Św. Mikołaj kupował dzieciom prezenty. Miał 100 zł. Kupił 3 piłki po 6 zł, 4 misie po 7 zł, 6 lalek po 8 zł i puzzle za 5 zł. Czy wystarczyło Mikołajowi pieniędzy? Pomóż mu policzyć.

GR. III - ZAD.:
Elfy św. Mikołaja mają razem 100 cm wzrostu. Wpisz pod Rysunkami wzrost każdego z nich wiedząc, że:
 
Jestem o tyle samo   Chociaż nie jestem Chociaż jestem
cm niższy od Tricka   najwyższy to mierzę o 10 cm niższy
co wyższy od Snowy Bowy 3 razy więcej niż od Snowyego,
Naisyego jest ode mnie Nasy Nod głośniej od
  dwa razy   niego psikam
  niższy   l
 
Snowy Bowy Speedy Sam Tricky Nicky Noisy Nod
..................... ...................... ................... ..................


GR. IV - ZAD.:
Św. Mikołaj pakował prezenty. W pięciu workach umieścił 35 prezentów w taki sposób, aby w każdym worku była różna ilość prezentów, a różnica wynosiła 1. Ile prezentów znajduje się w poszczególnych workach? Zapisz liczbę prezentów w każdym worku.

GR. V - ZAD.:
Dziewczynki z klasy II a otrzymały od Mikołaja pluszowe misie wskaż którego misia otrzymała Jola wiedząc, że:
- mis Joli jest brązowy,
- ma czerwoną kokardę,
- znajduje się obok misia z taka sama kokardą,
- ma białą plamkę na brzuszku,
- po jego prawej stronie stoi taki sam miś.

Zapisz imię Joli pod wskazanym misiem.

Prezentacja wykonanych zadań przez poszczególne grupy.

9. Zabawa ruchowa ze śpiewem: "Tu w naszej sali pełno muzyki jest".

10. Malowanie sylwetki św. Mikołaja zgodnie z poleceniem.
- Obliczanie wyrażeń arytmetycznych.
- Zamalowywanie pól zgodnie z legendą.
- Dobieranie się uczniów w grupy mające te sama postać św. Mikołaja.
- Sprawdzenie poprawności wykonanych zadań.
- Rozmowa na temat uzyskanych kolorów stroju św. Mikołaja. Porównywanie nowych pomysłów z tradycyjnym strojem.
- Ocena wykonanych prac.

11. Praca domowa. Karty pracy dla każdego ucznia.
Uzupełnij zdania czasownikami, wstaw brakujące litery "ó" lub "u".

Sz....stego gr...dnia................ naszą klasę św. Mikołaj. ................... ze sobą wiele r...znych prezent..w, kt...re bardzo nam się ....................... Wsp...lnie z naszym gościem................... i ........................ piosenkę "Kochany panie Mikołaju". Serdecznie ......................... za niespodzianki i..........................., aby .................................. nas w następnym roku.

12. Podsumowanie dnia. Dokonanie oceny pracy uczniów.
Przypomnienie: Czego nauczyliście się na dzisiejszych zajęciach? Co najbardziej wam się podobało? Co sprawiło wam trudność?

13. Pożegnanie słowami piosenki: "Wszyscy są, żegnam Was".

Literatura:
H. Kruk - "Wybór wierszy okolicznościowych dla klas I-III"
R. Hryń - "Rok polski- zwyczaje i obrzędy"
Czasopisma: "Świat Wiedzy", "Lubartowiak"
"Tańce i zabawy dla grupy" - KLANZA
A. Ludwa - "Wesoły świat matematyki".
 

Opracowanie: mgr Elżbieta Witkowska
Nauczycielka nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa Nr 1 w Lubartowie

Wyświetleń: 31458


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.