Katalog

Jadwiga Libera
Zawodowe, Konspekty

Konspekt lekcji techniki z wykorzystaniem komputera (temat: Budowa i obowiązkowe wyposażenie roweru).

- n +

Konspekt lekcji z techniki (z wykorzystaniem komputera)

KONSPEKT LEKCJI Z TECHNIKI

(z wykorzystaniem komputera)


klasa: IV

Zagadnienia programowe: Edukacja komunikacyjna

Czas: 45 minut

TEMAT LEKCJI: Budowa i obowiązkowe wyposażenie roweru.

Cele:
  • poznanie historii roweru,
  • poznanie podstawowych podzespołów roweru, oraz elementów obowiązkowego wyposażenia roweru,
  • poznanie prawidłowego ubioru rowerzysty,
  • uświadomienie celowości dbania o stan techniczny pojazdu,
  • wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach.
Środki dydaktyczne:
  • Program komputerowy BERDE 1.0 Plus,
  • Plansza przedstawiająca budowę roweru,
  • Kartki z wydrukowanym rowerem,
  • Kartki z wydrukowaną krzyżówką
PRZEBIEG LEKCJI

1.  Nauczyciel wita uczniów i rozdaje kartki z wydrukowaną krzyżówką, prosi uczniów o rozwiązanie krzyżówki

Rozmiar: 11892 bajtów
  1. Element drogi, na którym kierowca parkuje samochód.
  2. Popularnie: droga poza miastem.
  3. Jeden z elementów drogi.
  4. Część drogi przeznaczona dla pojazdów.
  5. W jej skład wchodzą: jezdnia, chodnik, pobocze, parking, rów.
Hasło: ROWER

Wypełnione krzyżówki uczniowie wklejają do zeszytu.


2. Nauczyciel przedstawia historię roweru, oraz definicję roweru.

Historia roweru
Pierwszym urządzeniem przypominającym rower był wynaleziony w XIX wieku wózek biegowy. Poruszał się na zasadzie odpychania nogami od podłoża. W roku 1861 bracia Michaux jako pierwsi zastosowali pedały. Zamontowane one były na osi przedniej koła, które zostało powiększone. W ten sposób wydłużono odległość, jaką pokonywał rower przy jednym pełnym obrocie pedałów. Rower ten zwany był bicyklem. W roku 1869 zastosowano w rowerze łańcuch drabinkowy, co pozwoliło na przeniesienie napędu na tylne koło. Na początku XX w. zastosowano w rowerze "wolne koło" i wprowadzono pierwsze rozwiązania hamulca nożnego. Od tego czasu podstawowa zasada działania roweru nie zmieniła się do tej pory.

Rower jest to pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osób nim jadących. Jednośladowy, kiedy dwa koła pojazdu umieszczone są jedno za drugim i pozostawiają na jezdni jeden ślad. Wielośladowy, jeżeli pojazd posiada koła umieszczone obok siebie (np. w wózku inwalidzkim) i pozostawia na jezdni dwa i więcej śladów.

3. Nauczyciel prosi o uruchomienie programu komputerowego BERDE 1.0 Plus i obejrzenie scenek edukacyjnych:
  • ubiór rowerzysty,
  • wyposażenie roweru,
  • przygotowanie roweru do jazdy
Omówienie scenek.

4. Następnie omawia budowę roweru - jego podstawowych podzespołów na podstawie wywieszonej planszy, oraz przedstawia obowiązki właściciela- użytkownika roweru.

Podstawowe podzespoły roweru: rama, koło przednie, koło tylne, błotnik tylni, błotnik przedni, przekładnia łańcuchowa, łańcuch, przerzutka , układ korbowy(pedały), hamulec nożny, hamulce ręczne na przednie i tylne koło, kierownica, siodełko.

5. Nauczyciel rozdaje karteczki z wydrukowanym rowerem, na których uczniowie zaznaczają obowiązkowe wyposażenie i wklejają do zeszytu.

Rozmiar: 12500 bajtów

6. Na zakończenie lekcji nauczyciel zwraca uwagę na to, jak ważne jest utrzymanie podzespołów roweru w takim stanie technicznym aby rower nie zagrażał bezpieczeństwu rowerzysty oraz innym uczestnikom ruch drogowego.

mgr Jadwiga Libera
Publiczna Szkoła Podstawowa
w Lubaszu


Wyświetleń: 6029


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.