Katalog Jadwiga Libera Zawodowe, Konspekty Konspekt lekcji techniki z wykorzystaniem komputera (temat: Budowa i obowiązkowe wyposażenie roweru).KONSPEKT LEKCJI Z TECHNIKI(z wykorzystaniem komputera)
klasa: IV Zagadnienia programowe: Edukacja komunikacyjna Czas: 45 minut TEMAT LEKCJI: Budowa i obowiązkowe wyposażenie roweru. Cele:
PRZEBIEG LEKCJI 1. Nauczyciel wita uczniów i rozdaje kartki z wydrukowaną krzyżówką, prosi uczniów o rozwiązanie krzyżówki
Wypełnione krzyżówki uczniowie wklejają do zeszytu. 2. Nauczyciel przedstawia historię roweru, oraz definicję roweru. Historia roweru Pierwszym urządzeniem przypominającym rower był wynaleziony w XIX wieku wózek biegowy. Poruszał się na zasadzie odpychania nogami od podłoża. W roku 1861 bracia Michaux jako pierwsi zastosowali pedały. Zamontowane one były na osi przedniej koła, które zostało powiększone. W ten sposób wydłużono odległość, jaką pokonywał rower przy jednym pełnym obrocie pedałów. Rower ten zwany był bicyklem. W roku 1869 zastosowano w rowerze łańcuch drabinkowy, co pozwoliło na przeniesienie napędu na tylne koło. Na początku XX w. zastosowano w rowerze "wolne koło" i wprowadzono pierwsze rozwiązania hamulca nożnego. Od tego czasu podstawowa zasada działania roweru nie zmieniła się do tej pory. Rower jest to pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osób nim jadących. Jednośladowy, kiedy dwa koła pojazdu umieszczone są jedno za drugim i pozostawiają na jezdni jeden ślad. Wielośladowy, jeżeli pojazd posiada koła umieszczone obok siebie (np. w wózku inwalidzkim) i pozostawia na jezdni dwa i więcej śladów. 3. Nauczyciel prosi o uruchomienie programu komputerowego BERDE 1.0 Plus i obejrzenie scenek edukacyjnych:
4. Następnie omawia budowę roweru - jego podstawowych podzespołów na podstawie wywieszonej planszy, oraz przedstawia obowiązki właściciela- użytkownika roweru. Podstawowe podzespoły roweru: rama, koło przednie, koło tylne, błotnik tylni, błotnik przedni, przekładnia łańcuchowa, łańcuch, przerzutka , układ korbowy(pedały), hamulec nożny, hamulce ręczne na przednie i tylne koło, kierownica, siodełko. 5. Nauczyciel rozdaje karteczki z wydrukowanym rowerem, na których uczniowie zaznaczają obowiązkowe wyposażenie i wklejają do zeszytu. 6. Na zakończenie lekcji nauczyciel zwraca uwagę na to, jak ważne jest utrzymanie podzespołów roweru w takim stanie technicznym aby rower nie zagrażał bezpieczeństwu rowerzysty oraz innym uczestnikom ruch drogowego. Wyświetleń: 6029
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |