Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzta Sternik
Biologia, Scenariusze

Jak możemy obserwować komórki? - scenariusz lekcji z biologii w klasie I gimnazjum

- n +

Jak możemy obserwować komórki?

Scenariusz lekcji z biologii w klasie I gimnazjum

Dział programu: Komórka

Cele nauczania:
Uczeń:
- podaje znaczenie terminu komórka, tkanka
- odróżnia tkanki roślinne od zwierzęcych
- nastawia mikroskop świetlny i ogląda gotowe preparaty
- dopasowuje wygląd komórek do pełnionych przez nie funkcji
- na schematach rozpoznaje różne rodzaje komórek
- zdobywa umiejętność pracy zespołowej

Metody i formy pracy:
- praca w grupach
- ćwiczenia w ustawianiu mikroskopu i oglądaniu preparatów
- dyskusja kierowana przez nauczyciela
- wykład

Środki dydaktyczne:
- karta pracy ucznia
- schematy budowy tkanek
- karteczki z wypisanymi funkcjami tkanek
- przygotowane preparaty mikroskopowe
- jajo kurze i jego schemat przygotowany na dużej planszy
- zdjęcia obiektów spod mikroskopu elektronowego transmisyjnego i skaningowego
- mikroskopy świetlne

Literatura pomocnicza:
"Świat biologii" - Alvin Nason, Robert L. Dehaan
Biologia XXI dla gimnazjum - A. Jerzmanowski
"Świat pod mikroskopem" - przekład Łukasz Pułaski

A. Wprowadzenie:

1. Przypomnienie cech jednoczących żywe organizmy.
2. Podanie przykładów organizmów zbudowanych z jednej komórki i wielokomórkowych.

B. Realizacja:

1. Podział klasy na grupy.
2. Przydzielenie każdej z grup mikroskopu, gotowego preparatu, koperty zawierającej materiały z poleceniami i schematami oraz każdemu uczniowi karty pracy.
3. Rozdanie szklanych szalek z wybitym jajem kury,.

Projekt karty pracy:
1. Przypomnij co oznacza termin komórka.

2. Ćwiczenie: Obserwacja makroskopowa komórki jaja kurzego.

3. Ćwiczenie: Dopasuj wygląd komórek na schematach do opisu funkcji jakie pełnią w organizmie.

 
A. Tkanka roślinna Pełnione funkcje
a.................................. -................................................
b.................................. -................................................
c.................................. -................................................
B. Tkanka zwierzęca  Pełnione funkcje
a.................................. -................................................
b.................................. -................................................
c.................................. -................................................

Kształt komórek zależy od ................................................................................
4. Ćwiczenie: Przygotuj mikroskop do pracy i oglądnij przygotowany preparat.


5. Możliwości wykorzystania mikroskopu elektronowego.

W mikroskopie elektronowym możemy oglądać ...................................................

Wykonywanie zadań:
Zadanie 1.
Przypomnij, co oznacza termin komórka
(uczniowie każdej grupy wypisują definicję komórki a wybrany uczeń głośno ją odczytuje).
Uczniowie wpisują definicję do karty pracy np. najmniejszy element budowy organizmu obdarzony życiem, najmniejsza cząstka budująca organizm spełniająca funkcje życiowe.

Zadanie 2.
Dokonaj obserwacji makroskopowej jaja kury, narysuj schemat i opisz go
(uczniowie
w karcie pracy rysują schemat jaja kury - komórki jajowej ptaka, uczeń z jednej grupy uzupełnia przy tablicy przygotowany schemat budowy jaja).

Zadanie 3.
Dopasuj wygląd tkanek pokazanych na ilustracjach do opisu pełnionych przez nie funkcji
w organizmie
(prawidłowość wykonania zadania polegałaby na tym, że uczniowie w grupach łączą odpowiednie kartki ze schematem budowy i nazwą tkanki z funkcji, wyciągają wniosek, że kształt komórek zależy głównie od przystosowania do pełnionej funkcji, każda grupa otrzymuje kartki ze schematem tkanek roślinnych: przewodzącej, okrywającej, miękiszowej i kartki ze schematem tkanek zwierzęcych: kostnej, nabłonkowej i mięśniowej gładkiej). Uczniowie uzupełniają kartę pracy dotyczącą tej części lekcji.

Zadanie 4.
Ustaw mikroskop, oglądnij przygotowany preparat mikroskopowy, narysuj schemat oglądanej tkanki i napisz jej nazwę
(grupa 1 otrzymuje preparat z nabłonka, grupa 2 z tkanki mięśnia gładkiego, grupa 3 z tkanki mięśnia szkieletowego a grupa 4 z tkanki chrzęstnej).

Zadanie 5.

Nauczyciel podaje zasadę działania mikroskopu elektronowego. Uczniowie oglądają przygotowane zdjęcia spod mikroskopu transmisyjnego i skaningowego, uzupełniają ostatnią część karty pracy ucznia.

C. Podsumowanie:
Komórki można oglądać................................. (uczniowie kończą zdanie wpisując: makroskopowo, przy użyciu mikroskopu świetlnego lub mikroskopu elektronowego).
Uczniowie rozdzielają między sobą punkty za pracę. Ewaluacja pracy polega na ocenie uczniów wg ich pracy w grupach i aktywności w czasie zajęć.
 

Opracowanie: Małgorzata Sternik
nauczyciel Gimnazjum w Sieniawie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4072
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014