AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jacek Karlik
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Moje cele i dążenia życiowe" - scenariusz lekcji wychowawczej.

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej. Moje dążenia i cele życiowe.

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ.

Temat: Moje cele i dążenia życiowe.

Cele : poznanie procedury konkretyzowania celów życiowych, stworzenie okazji do uświadomienia własnych celów i dążeń, kształtowanie umiejętności określania i weryfikowania hierarchii ważności celów życiowych, kształtowanie umiejętności racjonalnego wyboru działań służących realizacji ważnych celów, zachęcenie do przyjęcia postawy refleksyjnej nad etycznymi aspektami realizacji celów.
Metody: ćwiczenia z elementami autorefleksji, "burza mózgów"
Formy: indywidualna i grupowa
Środki: arkusze papieru, karteczki, kartki - wieżowce, flamastry, klej

Przebieg zajęć

1. Czynności organizacyjno - porządkowe.
  • Podział na grupy.
  • Zasady pracy w grupie: Wybór lidera, sekretarza oraz sprawozdawcy. Lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, a nie przewodzi, zwłaszcza nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów. Dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć, ustala kto w danej chwili mówi i pilnuje aby dyskusja przebiegała zgodnie z tematem. Lider dba też o to, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązaniu zadania. Sekretarz pilnuje, by nie umknęły uwadze i pamięci ciekawe pomysły zgłaszane w czasie dyskusji. Sprawozdawca uzgadnia z grupą stanowisko - rezultat pracy i przedstawia go publiczne. Każdy członek zespołu stara się pracować intensywnie na miarę swoich możliwości. Uważnie słucha, co maja inni do powiedzenia, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń. Nie śmiejemy się i nie komentujemy bez potrzeby wypowiedzi innych, wszystkie wypowiedzi i informacje są bardzo osobiste i dlatego zobowiązujemy się do zachowania tajemnicy. Na następnych zajęciach w grupach zamieńcie się rolami. Niech każdy z Was ma szansę sprawdzenia się w każdej roli.
2. Zapoznanie z tematem i celem zajęć
  • temat zapisany na tablicy
  • krótkie wyjaśnienie celów
3. Stworzenie okazji do uświadomienia własnych celów i dążeń życiowych.
  • Wprowadzenie nauczyciela Jesteście już uczniami gimnazjum. Wkrótce zaczniecie podejmować pierwsze ważne dla was decyzje. Ażeby te decyzje były naprawdę świadome konieczne jest określenie własnych celów i dążeń życiowych. Każdy człowiek , nawet małe dziecko ma swoje cele życiowe np. posiadanie lalki Barbi. Dziecko w związku z tym podejmuje pewne działania które według niego spowodują realizację tego celu np. płacze ,prosi rodziców o kupienie tej lalki itp. Jednak te cele nie mają wpływu lub w niewielki sposób wpływają na jego dalsze życie. W waszym przypadku jest już inaczej. Wasze cele i dążenia jakie sobie wyznaczycie i działania jakie w związku z tym podejmiecie będą miały wpływ na całe wasze życie. Dlatego też tak ważne jest uświadomienie sobie celów i dopiero wtedy podejmowanie odpowiednich działań które doprowadzą do ich realizacji.
  • Graficzne przedstawienie znaczenia celów życiowych - rysunek wieżowca na tablicy.
  • Krótkie omówienie - "wieżowiec" jako baza do dalszych rozważań.

    Rozmiar: 10766 bajtów











  • Rozdanie uczniom kartek z narysowanym "wieżowcem" jako bazy do dalszych ćwiczeń
4. Ćwiczenie umiejętności określania celów.
  • uczniowie indywidualnie wypisują swoje zamierzenia oraz cele życiowe - każdy cel na osobnej karteczce.
5. Ćwiczenie umiejętności tworzenia hierarchii celów.
  • uczniowie układają kartki w taki sposób , aby cele tworzyły hierarchię - od najważniejszych do najmniej ważnych. Oznaczają karteczki symbolami A,B,C , gdzie A oznacza cele najważniejsze , B cele ważne , C cele najmniej ważne.
6. Ustalanie celów długo- i krótkoterminowych.
  • Ułóżcie cele tak , aby cele tworzyły hierarchię w zależności od przewidywanego czasu ich realizacji-cele najbliższe (krótkofalowe) na dole a cele długofalowe na górze.
  • Jeśli uważasz że podjąłeś już pewne działania aby dany cel zrealizować zaznacz go * , jeśli nie zastanówcie się , czy rzeczywiście ten cel jest dla ciebie istotny na tym etapie życia.
7. Symboliczne zatwierdzenie swoich celów życiowych do realizacji.
  • Zastanówcie się , czy pierwotnie ustalona przez was hierarchia ważności celów jest nadal aktualna :jeśli nie - zmieńcie kolejność celów.
  • Jeśli tak - przyklejcie karteczki klejem w ustalonej przez was kolejności do rysunku "wieżowca" - przyklejajcie mocno , aby żaden cel nie odpadł wam po drodze!!!
8. Wybór działań służących realizacji ważnych celów życiowych -praca w grupach na zasadzie,, burzy mózgów''.
  • Uczniowie w grupie wybierają spośród celów życiowych jeden ważny wspólny cel. Następnie na zasadzie ,,burzy mózgów" wymyślają i zapisują różne możliwe sposoby realizacji tego celu - pomysłów powinno być jak najwięcej!
  • Na środku dużego arkusza papieru wpisują swój cel , a strzałkami zaznaczają różne drogi jego realizacji - tak aby symbolicznie oddać , w jakim czasie określony sposób działania pozwoli osiągnąć cel.
9. Omówienie ( z refleksją nad etycznymi aspektami realizacji celów).
  • Wybrani uczniowie - sprawozdawcy prezentują grupy pomysły na forum klasy (arkusze papieru przymocowane magnesami do tablicy)
  • Omówienie prezentacji z uwzględnienie aspektów:
    • co lub kto może pomóc wam w realizacji tych działań?
    • jakie przeszkody czy ograniczenia mogą utrudnić realizację tych zamierzeń?
    • które drogi realizacji celów przeważały ; czy te ,które prowadziły szybko do celu, czy drogi "okrężne" ?
    • czy udało wam się wymyślić skuteczne sposoby zrealizowania własnych zamierzeń?
    • czy w każdym przypadku zdecydowalibyście na się na działania najszybsze lub najskuteczniejsze , jeśli nie to dlaczego?
    • co sądzą na temat powiedzenia "cel uświęca środki" w odniesieniu do własnych celów życiowych?
11. Podsumowanie
  • Refleksje uczniów
    • czy dowiedzieliście się czegoś nowego o sobie?
    • czy to ćwiczenie zmusiło was do autorefleksji - czyli zastanowienia się nad swoimi dążeniami życiowymi?
    • w jakim stopniu to ćwiczenie pomogło wam ustalić hierarchię ważności celów życiowych?
  • Zadanie pracy domowej: Przedstaw efekty swojej pracy rodzicom. Zapytaj o ich opinię.

mgr Jacek Karlik


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 18074


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.67



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.