Katalog

Urszula Kraśkiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Savoir - vivre. Scenariusz godziny wychowawczej dla gimnazjum

- n +

Savoir - vivre

Scenariusz godziny wychowawczej dla gimnazjum

Cele:

Uczeń:
- wie, co oznacza pojęcie savoir - vivre,
- wie, jak należy się zachować, przebywając w miejscach publicznych,
- zwracając się do innych, posługuje się zwrotami grzecznościowymi.

Metody pracy:
- pogadanka
- praca w grupie
- dyskusja

Materiały pomocnicze:
- kartki z wyrazami grzecznościowymi
- kolorowy blok techniczny, pisaki, szpilki, nożyczki
- chustka na głowę, laska lalka, 2 siatki z zakupami

Czas trwania: 1 godzina lekcyjna

Literatura: J. Prarat "Savoir - vivre - uczymy się reguł grzecznościowych", I. Wolff "Szkoła współczesnego savoir - vivre'u"

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie
Uczniowie siedząc, kolejno określają swój nastrój w skali od 1 do 10.

2. Pogadanka - "Savoir - vivre"
Nauczyciel wyjaśnia uczniom znaczenia pojęcia savoir - vivre, rozmawia z klasą na temat zasad dobrego zachowania.

3. Zabawa w teatr - "Autobus"
Uczniowie ustawiają krzesła tak, aby tworzyły dwa rzędy - miejsca w "autobusie", przydzielają sobie role np. młodzieży jadącej do szkoły oraz indywidualne - starszej kobiety, kobiety w ciąży itp. (można wykorzystać rekwizyty typu chustka na głowę, laska, plecaki). Uczniowie grający młodzież jadącą do szkoły siadają na ustawionych krzesłach, pozostali np. staruszka, matka z dzieckiem stoją. "Autobus" rusza. Zanim pojazd dojedzie do przystanku przy szkole maja w nim miejsce różne sytuacje, np. stojąca starsza kobieta źle się czuje, dziecko, które trzyma matka na ręku płacze itp. "Aktorzy" próbują kulturalnie zachować się podczas podróży.

4. Omówienie zabawy
Propozycje pytań do uczniów:
- Czy sytuacje, w których znaleźliście się podczas zabawy zdarzają się w rzeczywistości?
- Jak należy zachować się wobec innych osób?
- Co było trudne dla Was w zabawie?
- Co Was zaskoczyło?

5. Praca w grupie - układanie opowiadania
Uczniowie siedzą w kręgu. Losują dwie kartki z wyrazami typu: przepraszam, proszę, dziękuję, smacznego, witam, cześć, zapraszam do..., tańczyć, rozmawiać, częstować się. Nauczyciel podaje pierwsze zdanie opowiadania: Michał zorganizował przyjęcie urodzinowe, i rzuca piłeczkę do jednego z uczniów. Uczeń, który łapie piłeczkę, układa zdanie z wylosowanym wyrazem i również podaje piłeczkę dalej itd. Zabawa kończy się z chwilą, gdy wszystkie wyrazy zostaną zużyte w opowiadaniu.
Uwaga! Kolejne zdania muszą być ze sobą logicznie powiązane.

6. Praca w grupie - przygotowanie gazetki
Uczniowie przygotowują gazetkę klasową. Na kartkach z bloku piszą wielkimi literami hasła: proszę, dziękuję, przepraszam, napisy umieszczają na planszy gazetki klasowej. Kolejny etap pracy to zadanie zrealizowane indywidualnie. Każdy uczeń, na oddzielnych karteczkach zapisuje zdania (musza one dotyczyć osób z klasy) będące uzupełnieniem form grzecznościowych, np.
proszę...
Marcina, żeby mnie więcej nie obrażał.
dziękuję...
Oli za to, że pożyczyła mi zeszyt z matematyki.
przepraszam...
Kasię za to, że na przerwie zabrałem jej gumkę do włosów.
Wszystkie kartki ze zdaniami uczniowie umieszczają na planszy gazetki klasowej pt: "Dobre zachowanie".

7. Podsumowanie
Po wykonaniu gazetki klasowej uczniowie rozmawiają na temat przebiegu pracy i jej rezultatu, a także o swoich odczuciach, np. co sprawiło im trudność podczas realizacji zadania, co ich zaskoczyło, co sprawiło przyjemność.

8. Ewaluacje
Każdy uczeń na karteczce otrzymanej od nauczyciela kończy zdanie: Dzisiaj na zajęciach ważne dla mnie było...


 

Opracowanie: mgr Urszula Kraśkiewicz

Wyświetleń: 17252


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.