Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Joanna Drosińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Pory roku, miesiące

- n +

Pory roku

Scenariusz zajęć zintegrowanych zrealizowanych w klasie I przy udziale klasy "0"

Temat bloku -Pory roku, miesiące

- Swobodne wielozdaniowe wypowiedzi nt. cech charakterystycznych dla poszczególnych pór roku na podstawie tekstu oraz własnych doświadczeń,
- Odkrycie Mikołaja Kopernika. Ruch obrotowy Ziemi.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - ćwiczenia
- Słuchanie utworu Vivaldiego "Cztery pory roku" - ekspresja plastyczna dzieci inspirowana muzyką.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- Potrafi zamknąć myśli w obrębie zdania i poprawnie sformułować wypowiedź,
- Wyróżnia pory roku i potrafi je scharakteryzować,
- Stosuje bogate słownictwo,
- Dodaje i odejmuje w zakresie 100,
- Słucha z uwagą utworu muzycznego,
- Potrafi współdziałać w grupie.

Środki dydaktyczne:
Ilustracje, puzzle matematyczne, tekst z lukami, wstążki, napisy nazw miesięcy, lalki- pory roku, portret M. Kopernika, inne źródła wiedzy o astronomie, szablon drzewa, kaseta, zadania dodatkowe.

Metody:
Problemowa, podająca, ćwiczeń praktycznych

Formy pracy:
Zbiorowa, zespołowa, indywidualna- zróżnicowana

Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie
a) zabawa "Powiedz koledze coś miłego"
b) wyszukiwanie skojarzeń ze słowem "słońce"
c) rozmowa nt. Co wiemy o M. Koperniku?
- Jakie ruchy wykonuje kula ziemska?
- Jakie zmiany w przyrodzie powoduje ruch Ziemi wokół Słońca?

/ Na dywanie n-l układa położenie Ziemi względem Słońca w czterech porach roku./

d) zabawa ruchowa -ilustrowanie ciałem odpowiedniej pory roku

Wiosna - budzenie się roślin ze snu
Lato - szumiące zboże, radość z wakacji
Jesień - wiatr, szum drzew, deszcz, spadające liście
Zima - zimno, wirujące płatki śniegu

2. Praca w grupach - układanie puzzli matematycznych - doskonalenie dodawania i odejmowania w zakresie 100.

Podział na 4 grupy, uczniowie układają puzzle, po ich ułożeniu powstają notatki o porach roku (zał. nr 1). Po odczytaniu notatki grupa wykorzystując swoją wiedzę ozdabia drzewo papierem kolorowym, bibułą, ścinkami materiału. Podczas pracy plastycznej ważne jest, aby poszczególne grupy ilustrowały swoją porę roku.

3. Praca indywidualna zróżnicowana - uzupełnianie tekstu z lukami i zapis do zeszytu.

Ziemia krąży wokół.............. Wyróżniamy cztery pory roku: .....................,.........................., ................................,................................... Najdłuższe dni są................, a najkrótsze..................... Mikołaj ......................... to największy polski astronom.

Słońca, Kopernik, wiosna, latem, zima, jesień, zimą, lato

4. Zabawa ruchowo - dydaktyczna

Każde dziecko otrzymuje dwie wstążki w kolorach pór roku. N-l wymienia charakterystyczne cechy poszczególnych pór roku, uczniowie wirują wstążkami w górze w kolorze danej pory.

5. Powitanie klasy "zerowej" - wspólna zabawa w kole
a) zaproszenie uczniów klasy "zerowej" do udziału w lekcji,
b) wypowiedzi uczniów i gości nt. ulubionej pory roku,
c) czytanie zagadek o porach roku,
d) przyporządkowywanie miesięcy do pór roku,
e) zapoznanie uczniów klasy "zerowej" z podręcznikami, oglądanie zeszytów, tornistrów,
f) zwiedzanie szkoły,
g) wypowiedzi przedszkolaków nt. szkoły - czego oczekują, czego się obawiają, co chcieliby, aby było w szkole itp.
h) wręczenie upominków, Pożegnanie.

6. Wysłuchanie utworu Vivaldiego "Cztery pory roku"
a) wytłumaczenie znaczenia słów muzyka klasyczna,
b) rozmowa nt. Co czuliście słuchając tego utworu, do czego was zaprasza, gdzie możemy usłyszeć takie utwory itp.
c) indywidualna praca polegająca na przedstawieniu dowolną techniką plastyczną wybranej pory roku, której obraz nasunął się dzieciom podczas słuchania utworu muzycznego.

7. Podsumowanie
a) omówienie prac plastycznych,
b) przypomnienie tematu lekcji,
c) przedstawienie dostępnych uczniom źródeł informacji o M. Koperniku
(encyklopedii, "Świat wiedzy", czasopismo, książki biograficzne i inne)
d) zabawa "Iskierka" z towarzyszeniem muzyki Vivaldiego

Załącznik nr 1

Wiosną drzewa i trawy się zielenią. Zakwitają pierwsze kwiaty. Ptaki powracają z ciepłych krajów i budują gniazda. Zwierzęta budzą się ze snu zimowego. Pora ta to okres siewu i sadzenia roślin przez rolników.

Latem słońce wschodzi wcześniej i później zachodzi.

Łąki są pokryte kolorowymi kwiatami. Wokół latają motyle. Jest to też czas sianokosów i dojrzewania zbóż. Trwają wakacje, ludzie często odpoczywają nad wodą lub wyjeżdżają w góry.


Jesień to okres grzybobrania, dojrzewania oraz zbioru owoców i warzyw. Liście zmieniają kolory i opadają. Pogoda staje się deszczowa, wietrzna, jest coraz chłodniej. Ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy. Ptaki odlatują do ciepłych krajów.

Zimą temperatura jest niska. Pada śnieg i zamarza woda. Noce są długie a dnie krótkie. Drzewa nie mają liści ani owoców. Ludzie pomagają ptakom i leśnym zwierzętom przetrwać zimę. Wiele zwierząt o tej porze roku zapada w sen.

Opracowanie: Joanna Drosińska
Szkoła Podstawowa nr 2
w Skawinie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3072
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014