AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariusz Stinia
Język niemiecki, Konspekty

Europäische Union - Chancen und Gefahren

- n +

Europäische Union - Chancen und Gefahren

Leseverstehen, freie Rede.

1. Stałe elementy lekcyjne:
- sprawdzenie obecności
- ustne sprawdzenie wiadomości (2 - 3 osoby)
- podanie tematu

2 Rozwinięcie lekcji:
Lekcją rozpoczyna się rozgrzewką słowną (warm - up). Nauczyciel pyta o słówka oraz zwroty z zakresu, Uczniowie przypominają sobie słownictwo o charakterze uniwersalnym, potrzebnym w każdej dyskusji (ich fürchte, ich meine, ich finde, meiner Meinung nach, ich bin der Ansicht) jak i słownictwo nakierowane na temat lekcji (terminy geograficzne, słownictwo z życia politycznego). Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy oraz otrzymują tekst "Europäische Union und Polen"

Europäische Union und Polen - die Chancen und Gefahren.

Die EU existiert seit 1957. Die Gründerstaaten sind Belgien, Frankreich, Holland, Luxemburg, Deutschland und Italien. Heute zählt Europäische Union 15 Mitgliedsstaaten. Die Bevölkerung der EU macht 7% der Weltbevölkerung aus. Aber der Anteil der EU - Staaten an der Weltwirtschaft beträgt 23%. Zwölf EU - Mitglieder führen ab 01.01.02. eine neue Währung - Euro ein. 14 weitere europäische Staaten sind mit EU assoziiert. Einer der assoziierten Staaten ist Polen.

Man fürchtet, nach dem Beitritt das Land wird aufgekauft und Polen verliert ihre Souveränität. Man hat auch Angst vor dem Verlust der Kulturwerte.

Der Beitritt Polens bedeutet aber die Freizügigkeit und zwar nicht nur für die polnischen Touristen aber auch für alle Arbeitssuchenden. Man rechnet auch mit den neuen Investitionen. Das heißt, die neuen Arbeitsplätze werden auch in Polen entstehen. Die jungen Leute können dann kostenlos in jedem Mitgliedstaat studieren
Polen wird auch im europäischen Verteidigungssystem sicherer als heute. Die Rechte des Einzelnen werden dabei erweitert. Polen bekommt auch von der EU Mittel zur Bekämpfung der Arbeitslosigkeit.

Die Erweiterung der EU um Polen schafft viele Möglichkeiten vor allem für junge Leute. Polnische Absolventen der ausländischen Hochschulen werden ohne Probleme sowohl außerhalb als auch in Polen Arbeit finden. Auch Polen als Land kann aufgrund seiner Größe und Einwohnerzahl eine bedeutende Rolle in EU spielen.

Tekst jest czytany oraz objaśniany przez nauczyciela, następnie dokonywany jest podział na grupy. Ta cześć lekcji realizowana jest przy użyciu metody opracowanej przez Eduarda de Bono zwanej "metodą kapeluszy myślowych". Każda z grup otrzymuje kolor, do którego przypisane są zadania związane z opracowaniem tekstu. Kolor biały oznacza fakty, dotyczące Unii Europejskiej, a zawarte w tekście. Kolor zielony możliwości związane z przystąpieniem do Unii. Kolor żółty optymizm związany z tym procesem. Kolor czarny to pesymizm, czyli zagrożenia wynikające z ww. procesu. Uczniowie oprócz wyjaśnień i pomocy ze strony nauczyciela mogą skorzystać również z pomocy podręcznego słownika "Langenscheidt'a". Po przygotowaniu przedstawiciele poszczególnych grup wygłaszają na forum klasy swoje kwestie (są one zapisywane odpowiednimi kolorami za pomocą haseł "Stichworte" na ekranie komputera).
Lekcją prowadzona jest za pomocą następujących metod: wykład, praca w grupach.

3 Rekapitulacja:
Końcowa część lekcji jest również związana z metodą "myślowych kapeluszy" de Bono. Uczniowie muszą w tym wypadku dokonać analizy procesu. Jest ona oznaczona kolorem niebieskim. Uczniowie powinni dokonać obiektywnej oceny, jakich zjawisk związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej jest najwięcej, co przeważa; pesymizm, optymizm, możliwości. Wskazane jest, aby uczniowie używali zwrotów prezentowanych na lekcji. Zadaniem domowym jest dokonanie przez uczniów indywidualnej "analizy procesu".

Cele operacyjne lekcji:
Uczeń wie:
- jak należy tworzyć zdania oznaczające wyrażanie opinii
- jak korzystać ze słownika
- co to jest Unia Europejska oraz fakty, które jej dotyczą
Uczeń rozumie:
- kwestie związane z poszerzeniem Unii
- zasady dotyczące tworzenia zdań złożonych
Uczeń potrafi:
- podać podstawowe dane na temat Unii
- ustosunkować się do rozszerzenia (w zależności od stawianych wymagań
minimum: "hasłowo" maksimum: przy użyciu zdań złożonych).
 

Opracowanie: Mariusz Stinia

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2695


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.