Katalog

Ewa Perz
Różne, Scenariusze

Nauczanie zintegrowane: Organizacja zajęć na przykładzie 1 tygodnia - Temat: "Człowiek".

- n +

Nauczanie zintegrowane: Organizacja zajęć na przykładzie 1 tygodnia. Temat: "Człowiek"

Organizacja zajęć


- opis pracy jednego tygodnia


Dzieci w piątek na spotkaniu klasowym wybrały temat: "Człowiek"
Wspólnie ustaliliśmy, że w weekend rodzice napiszą swoje wrażenia, odczucia jakich doznali w dniu narodzin dziecka.

PONIEDZIAŁEK
        Rozpoczynamy i kończymy dzień grą na instrumentach.
        Witamy się, podajemy sobie ręce, przytulamy się (jeżeli ktoś sobie tego życzy) Forma powitania wygląda różnie, w zależności od pomysłu w danym dniu.
        Siadamy w kręgu na dywanie i opowiadamy sobie co słychać? Co nowego? Co ciekawego? Kto ma jakiś problem? Komu w czym pomóc? itp.
        Potem w swoich grupach prezentujemy prace przyniesione z domu. Grupa ustala kolejność czytania prac w ciągu tygodnia, a na dzisiaj wybiera tylko jedną. Następnie wybrana autorka czyta swoją pracę. W międzyczasie na tablicy zapisywane są: waga urodzeniowa oraz wzrost.
        Znowu siadamy w kręgu, dajemy sobie prezenty: daję ci moją przyjaźń, daję ci mój spokój, itp. Później wychodzimy na korytarz (ze względu na miejsce) i tam na dużych arkuszach wzajemnie się obrysujemy. Wycinamy narysowane kontury, które następnie przypinamy do ściany. Na swojej postaci możemy zapisać to co aktualnie każde z nas chciałoby powiedzieć.
        Następnie przechodzimy do pracy indywidualnej. Dzieci pracują w kącikach w zależności kto co zaplanował, wykorzystują pomoce znajdujące się w kącikach, fiszki problemowe.
        Działania matematyczne. Wyrażenia dwumianowe. Zamiana kilogramów na gramy i odwrotnie, centymetry na metry.Porównywanie z obecną wagą i wzrostem, odejmowanie. Zajęcia kończymy rozmową (podsumowanie dnia) oraz grą na instrumentach.

WTOREK
Powitanie.
Gra na instrumentach.
Krótka rozmowa w kręgu, odpowiedzi na pytania.
Czytanie kolejnych wrażeń o narodzinach.
Dziecko. Co robi małe dziecko? Utrwalanie nazwy czynności, ilustrowanie i zapis. Praca w parach.
Zajęcia wg planu własnego.
Działania matematyczne wg potrzeb dzieci.
Podsumowanie dnia.

ŚRODA
Powitanie, gra na instrumentach.
Ćwiczenia dramowe: przeprowadzanie niewidomego, opowiadanie wrażeń.
Budowa oka( na prośbę dzieci) Rysowanie oka, podpisywanie części oka. Pisownia wyrazów z zakończeniami: -ówka: siatkówka, rogówka, tęczówka itp.
Czytanie wierszy o wzroku, oku (wyszukanych przez dzieci, z pomocą zawsze przychodzi wspaniała pani z biblioteki)
Praca indywidualna według własnego planu.
Działania matematyczne-wykorzystanie fiszek z zadaniami tekstowymi ułożonymi przez dzieci.
Podsumowanie dnia.

CZWARTEK
Powitanie, gra na instrumentach.
Wystawa zdjęć przyniesionych przez nas z naszego dzieciństwa.
Gry dramowe: niedawno urodził się mój braciszek.
Wspólna zabawa- wszyscy jesteśmy niemowlakami.
Próbujemy różne smaki i poznajemy wartości odżywcze soków.
Potem rozmowa: kiedy czuję się doceniony? Za co cenię innych
Pisanie swobodnych tekstów.
Poprawiony i przepisany tekst umieszczamy na wybranej części ciała, obrysowanej własnej sylwetce.
Podsumowanie dnia.

PIĄTEK
Podsumowanie pracy z całego tygodnia:
oglądanie postaci, czytanie tekstów, oglądanie atlasów anatomicznych, rysunek człowieka z możliwością zaznaczenia części ciała. Uczeń w roli okulisty-przedstawienie pracy na temat jak należy dbać o wzrok. Przedstawiciel grupy prezentuje wyniki obserwacji wagi i wzrostu -różnice. Przedstawiciel innej grupy relacjonuje jakie korzyści mamy dla zdrowia pijąc soki. Grupa-członkowie rodziny wypowiadają się na temat: w czym mogę pomóc mamie? Podsumowanie: w parach, w czwórkach, szóstkach dziękujemy sobie za współpracę i ustalamy temat na następny tydzień.
        Do pracy wykorzystujemy też elementy pedagogiki zabawy.
Oto przykład zabawy z balonami, utrwalający wiadomości o rzeczowniku i czasowniku.

1. Losujemy identyfikatory z wypisanymi na nich rzeczownikami.
Każde dziecko przypina sobie identyfikator.
2. Nadmuchuje swój balon i pisze na nim wybrany spośród wielu wypisanych wcześniej na tablicy czasownik.
3. W rytm muzyki podrzuca balon do góry i w ten sposób następuje wymiana balonów z wypisanymi czasownikami.
4. Muzyka nagle urywa się, każde dziecko trzymające jeden z balonów szuka do niego odpowiedniego rzeczownika i zatrzymuje się przy koleżance lub koledze - rzeczowniku.
5. Za chwilę rozlega się znów muzyka i w rytmie tej muzyki każde dziecko odtwarza gestem, ruchem, mimiką wybraną czynność określoną czasownikiem.

Wspólny ruch ułatwia nawiązywanie kontaktów między uczestnikami i stwarza miły nastrój zachęcając do uczestnictwa w zabawach i grach. Tematem tygodnia był: Człowiek. Należało zbierać materiały o życiu ludzi, funkcjonowaniu i budowie organizmu. Dzieci po tygodniu pracy były bogatsze w wiadomości o budowie oka, nazwy części ciała. Zdobyły nowe doświadczenia: wspaniale odgrywały rolę matki i niemowlęcia. Na pewno zrozumiały rolę matki w tym okresie. Asia powiedziała: "teraz już lepiej rozumiem swoją mamę". Ojej! ile to pracy mama musiała włożyć, abym urosła" - powiedziała Kasia "Teraz już wiem, dlaczego mama tak o mnie drży" - Bartek Zauważyłam, że wsparte wspomnieniami rodziców o ich dzieciństwie okazywały radość ze swoich narodzin. Rodzice zaś przeżywali ponownie przypływ miłości do swoich dzieci.

        Mama Ani napisała:
"Cieszę się, że o naszej radości dowiedzą się Twoje koleżanki, koledzy, ciocia Ewa (bo tak często mówią do mnie uczniowie). Zawsze wiedziałam, byłam pewna, że Cię kocham, ale dzisiaj pokochałam Cię od nowa."
Ja też, kochana Aniu - tata.

Ewa Perz


Wyświetleń: 1736


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.