Katalog

Jolanta Zachacz
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Dlaczego warto integrować klasę?

- n +

Dlaczego warto integrować klasę?

Chcąc podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem zdobytym wieloletnią pracą w różnych zespołach klasowych, chciałabym zamieścić opracowanie dotyczące zajęć integracyjnych.

Zawarłam w nim uwagi i spostrzeżenia odnośnie roli, jaką odgrywają w procesie kształtowania umiejętności interpersonalnych.

Opracowanie, które chcę zamieścić dotyczy integrowania zespołów klasowych. Ukazuje znaczenie integracji dla lepszego funkcjonowania klas. Organizując zajęcia integracyjne, dostarczamy uczniom konkretnych osobistych doświadczeń. Torujemy drogę stworzenia w klasie źródła oparcia dla poszczególnych jej członków. Ma to istotne znaczenie w profilaktyce wychowawczej.

Stosowane na zajęciach ćwiczenia i zabawy przyspieszają proces poznawania się uczniów i nauczyciela. Z moich doświadczeń wynika, iż zajęcia takie przynoszą ogromną korzyść klasie. W placówce, w której pracuję istnieje duże zainteresowanie takimi formami pracy.

W opracowaniu zamieszczam dwa przykładowe scenariusze, według których prowadzę zajęcia.

DLACZEGO WARTO INTEGROWAĆ KLASĘ?

Integrowanie klasy to bardzo ważny element oddziaływań wychowawczych. Stanowi żmudny, często samoistny, niekiedy jednak trudny do osiągnięcia proces.

W obliczu istniejących zagrożeń, jakie czyhają na dzieci i młodzież, działania integrujące stanowią ważny czynnik szeroko rozumianych oddziaływań profilaktycznych. Dla nauczy-ciela i pedagoga stanowią one wyzwanie, a jednocześnie dają im okazję do nawiązania z klasą nowych relacji, odmiennych od formalnych kontaktów w toku lekcji czy w czasie przerw.
W grupie, której członkowie nie mają do siebie zaufania trudno jest poczuć się dobrze i bezpiecznie, zwierzyć z problemów czy prosić o pomoc. Członkowie takiej grupy dużo energii angażują w ukrycie prawdziwych uczuć i myśli pogłębiających poczucie wyobcowania z grupy.

Co zatem można zrobić, aby zbudować w klasie klimat zaufania i bezpieczeństwa?

Uważam iż pierwszym i podstawowym działaniem winno być stworzenie warunków do wzajemnego poznania się. Typowe sytuacje nie zawsze sprzyjają ujawnieniu pełnej osobowości uczniów.

Dlatego wychodząc z pomocą uczniom i nauczycielom opracowałam scenariusze zajęć integracyjnych. Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach wiekowych. Już od kilku lat zajęcia prowadzę we wszystkich klasach pierwszych, w klasach starszych w zależności od potrzeb. Zajęcia obejmują pięć godzinnych spotkań z klasą i wychowawcą.

Ćwiczenia stosowane na zajęciach umożliwiają uczniom m.in.:
- samopoznanie i samoakceptację,
- poznanie i akceptację innych.
- doskonalenie relacji między rówieśnikami i nauczycielami,
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych (komunikowania się, nawiązywania pozytywnych kontaktów z innymi, wyrażania własnych odczuć i opinii, uczenie radzenia sobie w sytuacjach trudnych),
- budowanie poczucia własnej wartości.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLASY PIERWSZEJ - Spotkanie II

Temat: Ja i moi najbliżsi.
Cel: Uświadomienie dzieciom jakim osobom w swoim otoczeniu są bliskie, na kogo mogą liczyć.
Pomoce: kartoniki, kredki, flamastry.
Formy pracy: indywidualna, gry i zabawy zespołowe.

1. Zabawa - Śpiewający Wojtek.
Uczniowie stoją w kręgu. Każdy ma za zadanie przedstawić się za pomocą dominującej, charakterystycznej dla niego cechy, łącząc ją z imieniem, np. tańcząca Ola, wesoły Tomek itp.

2. Dzieci na kartkach rysują koło ze swoim imieniem. Wokół koła mają narysować osoby, które kochają i lubią. W zależności od tego, jak bardzo lubią czy kochają, rysują mniejsze lub większe koła. W trakcie rysowania prowadzący pomaga dzieciom przypomnieć sobie, kto w ich otoczeniu może "zostać kółkiem" i w jakiej odległości od środkowego kółka można go umieścić.

3. Siadamy z dziećmi w kręgu i zachęcamy do prezentacji prac. Zwracamy uwagę na to, czy ktoś z klasy został uwzględniony na rysunku.

4. Zabawa - Zgadnij, co lubię?
Chętne dziecko za pomocą pantominy przedstawia czynność, którą najbardziej lubi wykonywać w szkole lub w domu. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, jaka to czynność.

5. Przekazanie wrażeń z zajęć.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLAS IV - VI - Spotkanie III

Cel: Lepsze poznanie się, przezwyciężenie oporów przed prezentowaniem siebie na forum klasy.

Rozpoznawanie uczuć i poszerzenie repertuaru sposobów rozładowywania napięć.
Pomoce: karteczki, flamastry, przylepce, kartki z napisanymi uczuciami.
Formy pracy: indywidualna, burza mózgów, zabawy zespołowe.
1. Uczniowie siedzą w kręgu, każdy uczestnik określa w jakim kolorze jest jego nastrój.
2. Ćwiczenie: "Dar czterech wróżek".

Każdy uczeń pisze na kartce cztery rzeczy, które dostał od losu, np. zdrowie, inteligencję, urodę itp. Uczniowie przyczepiają kartki do ubrań. Następnie spacerując po klasie, prezentują swoje dary i zapoznają się z darami kolegów.

Po skończonej prezentacji pytamy uczniów:
- czy zadanie sprawiło im trudność,
- czy pozwoliło im lepiej poznać kolegów?

3. Ćwiczenie: Kim jestem?
Wszyscy stają w kręgu. Jedna z osób wchodzi do środka i podaje jakieś określenie, które jej dotyczy, np. jestem odpowiedzialny, punktualny, można mi zaufać. Pozostali uczniowie, gdy uznają, że dane zdanie pasuje do nich, podchodzą do osoby stojącej w środku, po chwili wracają na swoje miejsce. W podobny sposób prezentują się pozostali uczniowie.

4. Lista uczuć przeżywanych przez uczniów.
Uczniowie wymieniają uczucia, jakich doznają w różnych sytuacjach w klasie. Podają przykłady sytuacji, w jakich je przeżywają.
Prosimy o indywidualne wypowiedzi uczniów na temat: Jak się zachowujesz i co się z Tobą dzieje, gdy przeżywasz różne uczucia, np. co robisz, gdy coś Cię złości? Jak można Ci pomóc, gdy denerwujesz się przed klasówką?

5. Ćwiczenie: Uczucia.
Uczniowie losują karteczkę z zapisanym uczuciem i podają wybranej osobie. Ta odczytuje uczucie i formułuje do niego wypowiedź, np. Lubię czytać książki przygodowe; Wstydzę się, gdy dostanę słabą ocenę z klasówki, itp.

6. Przekazanie wrażeń z zajęć.
 

Opracowanie: mgr Jolanta Zachacz

Wyświetleń: 2026


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.