AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Wójcikiewicz
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Alkohol - tak czy nie?

- n +

Alkohol - tak czy nie?

Konspekt lekcji wychowawczej

Cel główny: zdobycie umiejętności pozwalających podejmować racjonalne decyzje związane z używaniem alkoholu.

Cele szczegółowe:
- dostarczenie wiadomości o działaniu alkoholu,
- ukazanie zgubnych skutków picia alkoholu,
- rozwijanie umiejętności analizy, oceniania faktów i sądów,
- kształtowanie umiejętności przewidywania konsekwencji postępowania,
- skłanianie uczniów do myślenia, do zachowań asertywnych,
- uczenie się umiejętności odmawiania, obrony przed naciskiem otoczenia,

Metody: miniwykład, burza mózgów, praca w małych grupach, dyskusja sterowana - (6 myślowych kapeluszy Edwarda De Bono), metaplan.

Środki dydaktyczne: artykuły z czasopism, notatki prasowe (informacja o wydarzeniach, w których uczestniczyli ludzie nietrzeźwi), plansze, ekspozycja ( książki, czasopisma, kasety video), gazetka ścienna, plakaty, duży arkusz papieru, tablica, kolorowe kartki i pisaki.

Literatura:
Habrat B: "Organizm w niebezpieczeństwie" Warszawa 1994;
Melibruda J: Tajemnice ETOH. Warszawa 1993;
Woronowicz B: Alkoholizm jako choroba. Warszawa 1994;
Woydyłło E.: Początek drogi. Warszawa 1990;
Sztander W.: Poza kontrolą. Warszawa 1992;
Roger E. Vogler, Wayne R.: Nastolatki i alkohol. Warszawa 1999;
Wieczorek - Stachowicz M.: Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczyciela.
Warszawa 2000;
"Wychowawca" - nr 6-7 2001;
"Profilaktyk" - nr 1/2001;

Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne

Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjno- porządkowe.
2. Miniwykład - podanie informacji dotyczących działania alkoholu.
3. Przeprowadzenie tzw. "burzy mózgów" -przedstawienie problemu, który będzie przedmiotem dyskusji w grupach. Zapis tematu w chmurce i umieszczenie go na plakacie.
4. Podział klasy na 6 osobowe grupy.
Uczeń wybiera kartkę dowolnego koloru (białego, czerwonego, czarnego, żółtego, zielonego lub niebieskiego) oznaczającą przynależność do określonej grupy kapeluszy.
5. Omówienie metod pracy w grupie (rozdanie potrzebnych materiałów, ustalenie limitu czasu na wykonanie zadania, wybór lidera).

Każda grupa pracuje według tzw. 6 myślowych kapeluszy Edwarda De Bono -

zał. nr 1.

Praca w grupach - uczniowie zapisują odpowiedzi na owalach, stosując równoważniki zdań.

Czas pracy - 10 minut.

6. Uczniowie tworzą plakat zapisując graficznie wypracowane wnioski.

Zasady tworzenia plakatu:

podział plakatu na obszary wg wzoru:
- w obszarze "jak jest?" - na kartkach w kształcie koła umieszczają opis aktualnego stanu,
- w obszarze "jak powinno być?" - umieszczają kartki koła z opisem stanu, który chcieliby osiągnąć,
- na owalach umieszczonych pomiędzy kołami umieszczają myśli odpowiadające na pytanie "dlaczego nie jest tak, jak powinno być?"
- wnioski zapisane na prostokątnych kartkach umieszczają w dolnej części plakatu.

7. Lider omawia efekt pracy grupy, udziela wyjaśnień, odpowiada na pytania i umieszcza owale w odpowiednim miejscu na plakacie.

8. Podsumowanie - wyciągnięcie wniosków.

9. Przeprowadzenie scenek pt. "Nie, dziękuję!" mających na celu przypomnienie zachowań asertywnych oraz zastosowanie programu trzech etapów.

W scenkach biorą udział tylko chętni uczniowie.

Ćwiczenie nr 1:

Ćwiczenie pomagające zrozumieć jak ludzie oszukują innych i samych siebie na temat alkoholu.

Zespół reklamowy składający się z kilku uczniów otrzymuje następujące zadanie:

Jesteście grupą specjalistów od reklamy. Zatrudnia Was dyrekcja wielkiego browaru, która wydała niedawno 20 milionów dolarów na zakup nowych urządzeń do produkcji piwa i bardzo pragnie, aby te pieniądze szybko im się zwróciły i przyniosły zysk. Do tego celu potrzebują by więcej ludzi zaczęło pić więcej piwa. Szczególnie zależy im by zachęcić do picia młodych ludzi.

Dyrekcja wie, że reklama alkoholu jest w Polsce zabroniona przez prawo i dlatego chce, żebyście w sposób ukryty zamanipulowali umysłami Waszych kolegów. Zatrudnili Was po to, byście wymyślili kampanię, która będzie zachęcać młodych ludzi do picia piwa.

Zespół reklamiarzy próbuje namówić klasę do zakupu piwa, a grupa samoobrony (kilku chętnych uczniów) odpiera próby reklamy zachowując się asertywnie.

Ćwiczenie nr 2:

Koleżanka zaprosiła Cię na swoje szesnaste urodziny. Po przyjściu na prywatkę proponuje Ci drinka. Jak się zachowasz?

Spróbuj odmówić stosując program trzech etapów:

Etap I:
Sprawdź, czy to, co proponuje kolega/ koleżanka jest dla Ciebie dobre.
- Czy to jest bezpieczne?
- Czy to jest dla mnie zdrowe?
- Czy rodzice zgodziliby się na to?
- Jak będę się czuł, kiedy to zrobię?

Etap II:
- "Jeżeli pomysł jest zły, powiedz najpierw sobie: Nie. Tego nie będę robić".
- Po prostu możesz powiedzieć "nie" - "Nie, nie chcę"
- Możesz dalej robić swoje - nie tłumacz i nie usprawiedliwiaj się,
- Możesz zwyczajnie odejść,

Etap III:
- "Powiedz NIE i ewentualnie zaproponuj w zamian coś innego"
- Zmień temat rozmowy,
- Rozładuj sytuację śmiechem, powiedz żart,
- Stosuj metodę zaciętej płyty - "nie, nie, nie...."

11. Podsumowanie tematu zajęć. Uczniowie oceniają, które zaprezentowane zachowania były zachowaniami asertywnymi.

12. Podziękowanie uczniom za pracę na lekcji.

Załącznik nr 1.

6 MYŚLOWYCH KAPELUSZY EDWARDA DE BONO

Kapelusz biały - FAKTY
Liczby, dane, rzeczywistość zbadana i zmierzona. Rejestr danych, które możemy i powinniśmy zdobyć. Informacje z dokumentów, analiz i statystyk.

Kapelusz czerwony - EMOCJE
Odczucia na gorąco. Co odczuwamy w związku z tą sprawą czy pomysłem? Czy nam się to podoba czy nie? Co budzi niepokój?

Kapelusz czarny - PESYMIZM
Widzenie sprawy w czarnych okularach. Krytyka ostrożność. Wady, niedociągnięcia- braki i zagrożenia. Uboczne skutki.

Kapelusz żółty - OPTYMIZM
Widzenie spraw przez "różowe okulary". Zalety i korzyści danego rozwiązania. Entuzjazm totalny.

Kapelusz zielony - MOŻLIWOŚCI
Pomysły prowokacyjne. Co możemy zrobić? Jak to można udoskonalić?.
Co zmienić?.

Kapelusz niebieski - ANALIZA PROCESU
Oglądanie przebiegu procesu myślowego "z góry": który proces przeważa, czy wyrażono stanowiska wszystkich kolorów?

Umysł potrafi myśleć w każdym kolorze
 

Opracowanie: Jolanta Wójcikiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8007


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.33



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.