Katalog Barbara Kasprowicz-Pórkowska Język polski, Scenariusze Jak przestrzec przed uzależnieniem? O funkcjach i cechach plakatu - scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy II gimnazjumJak przestrzec przed uzależnieniem? O funkcjach i cechach plakatuBarbara Kasprowicz-PiórkowskaScenariusz lekcji języka polskiego dla klasy II gimnazjum. (czas realizacji - 1 lekcja) Cele: - analiza treści i formy plakatu, - interpretacja symboli występujących w sztuce, - prawidłowe redagowanie notatki w wybranej formie, - umiejętne wykorzystanie znanych informacji i kojarzenie ich z nowymi, - samodzielne, sprawne posługiwanie się słownikami, - dostrzeganie funkcji plakatu, - współpraca w grupie. Metody, techniki: praca ze słownikami, praca z tekstem, notatka graficzna, prezentacja, rozmowa. Formy pracy: zbiorowa, grupowa. Materiały: - podręcznik (A. Łuczak, E. Prylińska, Między nami, Gdańsk 2003), - plakaty wykonane przez uczniów, - słowniki (frazeologiczny, symboli, języka polskiego). Scenariusz uwzględnia treści ścieżek edukacyjnych - prozdrowotnej oraz czytelniczej i medialnej. Przebieg lekcji: 1. Określenie dziedzin życia, sytuacji, w których mamy do czynienia z plakatem (wydarzenia, akcje polityczne, charytatywne, promocyjne, reklamowe, film, teatr, koncert, cyrk itp.). 2. Próba zdefiniowania pojęcia plakat: - forma graficzna lub graficzno - słowna, - gatunek grafiki użytkowej (ma czemuś służyć), - dzieło sztuki (liczne wystawy plakatów). 3. Prezentacja plakatów spełniających różne funkcje. Wśród eksponowanych plakatów mogłyby znaleźć się również i te wykonane przez uczniów w związku z różnymi akcjami prozdrowotnymi, ekologicznymi, społecznymi organizowanymi w szkole. 4. Określenie funkcji zaprezentowanych plakatów (Czemu służy plakat?). 5. Zapis wniosków - notatka graficzna na tablicy, np.: 6. Obejrzenie plakatów zaprezentowanych w podręczniku Między nami (s. 230-231), określenie ich wspólnej funkcji (przestrzec, uświadomić) i tematyki (uzależnienia). 7. Podanie tematu lekcji i zapisanie graficznej notatki sporządzonej przez uczniów na tablicy. 8. Podział klasy na grupy. Każda z nich otrzymuje do zanalizowania i zinterpretowania jeden plakat. Uczniowie mają do dyspozycji różne słowniki (np. frazeologiczny, symboli, języka polskiego). Podczas wykonywania ćwiczenia należy zwrócić uwagę na: - wykorzystanie gier słownych, skojarzeń językowych i pomysłów graficznych, - występowanie symboli, - adresata plakatu. 9. Prezentacja efektów pracy w grupach: interpretacja plakatu, wymiana opinii i wzajemne uzupełnianie spostrzeżeń. 10. Podsumowanie - ustalenie, w jaki sposób plakat oddziałuje na odbiorcę. Dobry plakat powinien: - przykuć uwagę widza, - zaskakiwać pomysłami, robić wrażenie, - trafiać w sedno, - wykorzystywać symbolikę, skojarzenia graficzne i słowne, - oddziaływać kolorystyką. 11. Zadanie domowe Zaprojektuj plakat propagujący życie bez uzależnień. Podaj tytuły znanych ci utworów, które poruszają tematykę różnych uzależnień. Opracowanie: Barbara Kasprowicz-Piórkowska Wyświetleń: 4997
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |