Katalog Małgorzata Olsińska, J. Oelrich, K. Dalke i inni Historia, Scenariusze Przykład projektu, służącego poznaniu historii, kultury i przyrody miejscowości oraz uaktywnieniu gimnazjalistówPrzykład projektu, służącego poznaniu historii, kultury i przyrody miejscowości oraz uaktywnieniu gimnazjalistów"Będę uczył się z przeszłości, żył teraźniejszościąi ufnie patrzył w przyszłość" (Karol Dickens Opowieść wigilijna). 1. Nazwa projektu: "Teraz Rytel. Meandry Brdy i czasu". 2. Adresaci: młodzież gimnazjalna. 3. Czas realizacji projektu: rok szkolny. 4. Streszczenie projektu. W tym czasie, gdy Polska staje się jednym z krajów Unii Europejskiej, cenne są dla młodzieży z jednej strony znajomość języków obcych, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, samodzielność, pewność siebie, a z drugiej - utożsamianie się ze swoją małą ojczyzną, znajomość jej przeszłości i walorów. Chcemy tak oddziaływać na młodzież, żeby nie czuła się gorsza od rówieśników z innych krajów, doceniała walory własnej wsi i umiała tę wieś promować, była w niej szczęśliwa. Będziemy pracować metodą projektu z młodzieżą klas I i II gimnazjum. Główne działania: * adaptacja pomieszczenia - piwnicy w zabytkowej części szkoły - na małe muzeum i miejsce spotkań młodzieży; * zadania wykonywane przez młodzież: - albumy zdjęć z opisami tłumaczonymi na jęz. niemiecki i angielski (trzy albumy: "Kapliczki przydrożne", "Dawna architektura" oraz "Pomniki przyrody i urokliwe miejsca"), - film według scenariusza napisanego przez młodzież, - film dokumentalny o ludziach wykonujących zanikające, dawniej popularne w regionie zawody, np.: cieśla, rybak, flisak, drwal, - mapa Rytla i okolicy z naniesionymi miejscami, o których informacje znalazły się w albumach, - gromadzenie, selekcjonowanie, opisywanie i eksponowanie zabytkowych przedmiotów oraz prowadzenie kroniki. Potrzeby, na które projekt "Teraz Rytel. Meandry Brdy i czasu" odpowiada, zostały opracowane na podstawie opinii oraz obserwacji ekspertów (dyrekcji, wychowawców, nauczycieli), a także raportu z mierzenia jakości pracy Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Rytlu. Są to: - brak zainteresowań, pasji, umiejętności organizowania czasu wolnego, inspiracji do działania, - brak samodzielności, operatywności, - brak umiejętności efektywnego komunikowania i właściwego korzystania ze środków masowego przekazu, - brak wiedzy pragmatycznej i motywacji do nauki, - poznanie historii własnej miejscowości i utożsamianie się z małą ojczyzną, - brak miejsca, w którym mieszkańcy gromadziliby informacje, eksponaty związane z przeszłością Rytla i mogliby z tych zbiorów korzystać, - brak miejsca spotkań, tworzonego przez samych gimnazjalistów, - błędna samoocena (przesadnie zaniżona lub zawyżona), - niska kultura osobista (brak obycia w kontaktach z otoczeniem). 5.Cel projektu. Dzięki realizacji projektu młodzież nauczy się: - współpracować w grupie (zróżnicowanej pod względem intelektualnym, materialnym), - pozyskiwać informacje z różnych źródeł (internet, czasopisma, książki, film, wywiady), - obiektywnie i realnie oceniać swoje umiejętności, możliwości, - kulturalnie i efektywnie komunikować się z sobą i ze światem, - posługiwać się kamerą, aparatem fotograficznym, dyktafonem, komputerem, drukarką, kopiarką, - gromadzić, selekcjonować i prezentować wiadomości, zdjęcia, przedmioty związane z inspirującą przeszłością miejscowości i regionu, - posiadać i realizować własne pomysły, - stosować w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach. 6. Opis grupy odbiorców. Odbiorcami bezpośrednimi projektu jest młodzież gimnazjalna Zespołu Szkół w Rytlu, natomiast pośrednimi nauczyciele, rodzice, mieszkańcy miejscowości, turyści, władze lokalne. Rytel to duża wieś letniskowa należąca administracyjnie do Miasta i Gminy Czersk, położona w centrum Borów Tucholskich, na terenie Tucholskiego Parku Krajobrazowego. Gimnazjum w Rytlu jest częścią Zespołu Szkół. Uczęszczają do niego dzieci z Rytla oraz dwudziestu dziewięciu, często odległych, wsi i osad. Młodzież gimnazjalna ma utrudniony dostęp do dóbr tzw. wysokiej kultury (teatr, kino, muzea, wystawy, opera, filharmonia). Dla wielu dzieci jedyną szansę korzystania z komputera, internetu stwarza szkolna sala komputerowa (osiem komputerów, jedna drukarka, dostęp do internetu). Szkoła jest również, obok Ośrodka Kultury centrum życia wsi. Odbiorcami projektu mogą być osoby, które były związane kiedyś z Rytlem, a obecnie mieszkają w innych regionach kraju lub za granicą. Często wracają do swoich rodzin, spędzają w Rytlu wolny czas, interesują się rozwojem wsi, z którą łączy ich uczuciowa więź. 7. Opis działań. W trakcie realizacji projektu "Teraz Rytel. Meandry Brdy i czasu" będziemy starali się ocalić od zapomnienia przeszłość naszej małej ojczyzny, a jednocześnie stworzyć młodzieży szansę korzystania z form i metod pracy dotychczas dla niej niedostępnych. Planujemy następujące działania: * przystosowanie dla naszych potrzeb pomieszczenia piwnicznego, uzyskanego od dyrekcji szkoły. Zamierzamy przeprowadzić niezbędne prace adaptacyjne tzn.: sprzątanie, osuszenie, zainstalowanie oświetlenia i malowanie pomieszczeń przeznaczonych na "Piwnicę Pełną Inspiracji". Oprócz gromadzenia uzyskanych "staroci", będzie to jednocześnie miejsce twórczej pracy młodzieży. Chcemy w prace porządkowo-remontowe zaangażować młodzież, która wykonywa wszystkie możliwe prace adaptacyjne i zdecyduje o elementach wykończenia "Piwnicy". Młodzież powinna od początku wiedzieć, jak wiele od niej zależy i poczuć odpowiedzialność za nowe pomieszczenie; * kolejny etap pracy to wyposażenie "Piwnicy" w stoliki, krzesła, szafki oraz gromadzenie przedmiotów z wyposażenia klasy szkolnej z początku XX wieku (tablica na sztalugach, ławka z kałamarzem, książki itp.). Na ile to możliwe chcemy odtworzyć wygląd klasy szkolnej z początku poprzedniego stulecia. Na tym etapie działania młodzież będzie poszukiwać przedmiotów, wykorzystując związki rodzinne, sąsiedzkie i instytucje wiejskie. Gimnazjaliści w trakcie realizacji tego etapu nauczą się aktywnie współpracować w zespole, wspólnie rozwiązywać problemy, przeprowadzać wywiady, dzielić pracę w zespole i komunikować się ze sobą i światem; * ogromną rolę w powodzeniu naszego projektu mieć będzie umożliwienie uczniom korzystania z kamery, dyktafonu, aparatu cyfrowego i komputera z dostępem do internetu. Młodzież powinna wykorzystywać te środki podczas realizacji zadań, co stanowi główny element wyrównywania szans naszej młodzieży w odniesieniu do dzieci z większych ośrodków; * po zgromadzeniu sprzętu przystąpimy do wykonania zadań, które utrwalą dla potomnych przeszłość naszej okolicy: - albumów zawierających zdjęcia, rysunki wraz z opisami (w języku polskim, niemieckim i angielskim) kapliczek wiejskich, starych budynków, pomników przyrody i urokliwych zakątków, - filmowej opowieści o Rytlu autorstwa młodzieży oraz filmu dokumentalnego, który przybliży dawne zawody (rolnik, cieśla, rybak, kolejarz, stolarz, flisak), - mapy Rytla, uwzględniającej miejsca, zaprezentowane w albumach. Ta lista powinna ulec zmianom zaproponowanym przez młodzież w trakcie pracy. 8.Planowane efekty projektu. Autorzy projektu zakładają, że się, że młodzież nauczy się: - współpracować w grupie (80% uczestników), - pozyskiwać z różnych źródeł informacje dotyczące historii Rytla (100%), - obiektywnie i realnie oceniać swoje umiejętności, możliwości (50%), - kulturalnie i efektywnie komunikować się z sobą i ze światem (80%), - posługiwać się kamerą, aparatem fotograficznym, dyktafonem, komputerem, drukarką, kopiarką (90%), - posiadać i realizować własne pomysły (90%), - stosować w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach (60%), - selekcjonować, poddawać ocenie gromadzone wiadomości i przedmioty (90%), - lepiej posługiwać się językiem niemieckim (Pomorze w przeszłości należało do państwa niemieckiego, zamieszkiwała je liczna mniejszość niemiecka, żywe są kontakty polsko-niemieckie, funkcjonuje wakacyjna wymiana młodzieży między zaprzyjaźnionymi miastami - Czerskiem - Boizenburgiem) i językiem angielskim (w związku z tworzeniem wielojęzycznych folderów i tłumaczeniem informacji o Rytlu zamieszczanych w internecie), - szanować swoją małą ojczyznę i być dumnym z jej przeszłości (100%). Ewaluacja zamierzonych celów polegać będzie na: - analizie dokumentów (dzienników lekcyjnych, sprawozdań posiedzeń rady rodziców), - obserwacjach nauczycieli, dyrekcji, - przeprowadzeniu wśród bezpośrednich odbiorców projektu ankiety na temat atrakcyjności, przydatności realizowanych pomysłów, - opiniach ekspertów (wychowawców, pedagoga szkolnego, sołtysa i rady sołeckiej). 9. Realizatorzy projektu - wolontariusze - i ich kwalifikacje: - polonista - historyk, nauczyciel wiedzy o społeczeństwie i nauczania zintegrowanego - geograf i historyk - germanista i ekonomista - przyrodnik, nauczyciel wychowania fizycznego i nauczania zintegrowanego - informatyk i technik - przyrodnik, biolog i chemik - anglista i polonista - dyrekcja szkoły - referentka.
Opracowanie: Jolanta Oelrich, Barbara Kasprowicz-Piórkowska, Małgorzata Olsińska, Wyświetleń: 5170
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |