Katalog

Małgorzata Olsińska, J. Oelrich, K. Dalke i inni
Historia, Scenariusze

Przykład projektu, służącego poznaniu historii, kultury i przyrody miejscowości oraz uaktywnieniu gimnazjalistów

- n +

Przykład projektu, służącego poznaniu historii, kultury i przyrody miejscowości oraz uaktywnieniu gimnazjalistów

"Będę uczył się z przeszłości, żył teraźniejszością
i ufnie patrzył w przyszłość"

(Karol Dickens Opowieść wigilijna).

1. Nazwa projektu: "Teraz Rytel. Meandry Brdy i czasu".
2. Adresaci: młodzież gimnazjalna.
3. Czas realizacji projektu: rok szkolny.
4. Streszczenie projektu.

W tym czasie, gdy Polska staje się jednym z krajów Unii Europejskiej, cenne są dla młodzieży z jednej strony znajomość języków obcych, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, samodzielność, pewność siebie, a z drugiej - utożsamianie się ze swoją małą ojczyzną, znajomość jej przeszłości i walorów. Chcemy tak oddziaływać na młodzież, żeby nie czuła się gorsza od rówieśników z innych krajów, doceniała walory własnej wsi i umiała tę wieś promować, była w niej szczęśliwa.
Będziemy pracować metodą projektu z młodzieżą klas I i II gimnazjum.

Główne działania:
* adaptacja pomieszczenia - piwnicy w zabytkowej części szkoły - na małe muzeum i miejsce spotkań młodzieży;
* zadania wykonywane przez młodzież:
- albumy zdjęć z opisami tłumaczonymi na jęz. niemiecki i angielski (trzy albumy: "Kapliczki przydrożne", "Dawna architektura" oraz "Pomniki przyrody i urokliwe miejsca"),
- film według scenariusza napisanego przez młodzież,
- film dokumentalny o ludziach wykonujących zanikające, dawniej popularne w regionie zawody, np.: cieśla, rybak, flisak, drwal,
- mapa Rytla i okolicy z naniesionymi miejscami, o których informacje znalazły się w albumach,
- gromadzenie, selekcjonowanie, opisywanie i eksponowanie zabytkowych przedmiotów oraz prowadzenie kroniki.

Potrzeby, na które projekt "Teraz Rytel. Meandry Brdy i czasu" odpowiada, zostały opracowane na podstawie opinii oraz obserwacji ekspertów (dyrekcji, wychowawców, nauczycieli), a także raportu z mierzenia jakości pracy Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Rytlu. Są to:
- brak zainteresowań, pasji, umiejętności organizowania czasu wolnego, inspiracji do działania,
- brak samodzielności, operatywności,
- brak umiejętności efektywnego komunikowania i właściwego korzystania ze środków masowego przekazu,
- brak wiedzy pragmatycznej i motywacji do nauki,
- poznanie historii własnej miejscowości i utożsamianie się z małą ojczyzną,
- brak miejsca, w którym mieszkańcy gromadziliby informacje, eksponaty związane z przeszłością Rytla i mogliby z tych zbiorów korzystać,
- brak miejsca spotkań, tworzonego przez samych gimnazjalistów,
- błędna samoocena (przesadnie zaniżona lub zawyżona),
- niska kultura osobista (brak obycia w kontaktach z otoczeniem).

5.Cel projektu.
Dzięki realizacji projektu młodzież nauczy się:
- współpracować w grupie (zróżnicowanej pod względem intelektualnym, materialnym),
- pozyskiwać informacje z różnych źródeł (internet, czasopisma, książki, film, wywiady),
- obiektywnie i realnie oceniać swoje umiejętności, możliwości,
- kulturalnie i efektywnie komunikować się z sobą i ze światem,
- posługiwać się kamerą, aparatem fotograficznym, dyktafonem, komputerem, drukarką, kopiarką,
- gromadzić, selekcjonować i prezentować wiadomości, zdjęcia, przedmioty związane z inspirującą przeszłością miejscowości i regionu,
- posiadać i realizować własne pomysły,
- stosować w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach.

6. Opis grupy odbiorców.
Odbiorcami bezpośrednimi projektu jest młodzież gimnazjalna Zespołu Szkół w Rytlu, natomiast pośrednimi nauczyciele, rodzice, mieszkańcy miejscowości, turyści, władze lokalne.
Rytel to duża wieś letniskowa należąca administracyjnie do Miasta i Gminy Czersk, położona w centrum Borów Tucholskich, na terenie Tucholskiego Parku Krajobrazowego. Gimnazjum w Rytlu jest częścią Zespołu Szkół. Uczęszczają do niego dzieci z Rytla oraz dwudziestu dziewięciu, często odległych, wsi i osad. Młodzież gimnazjalna ma utrudniony dostęp do dóbr tzw. wysokiej kultury (teatr, kino, muzea, wystawy, opera, filharmonia). Dla wielu dzieci jedyną szansę korzystania z komputera, internetu stwarza szkolna sala komputerowa (osiem komputerów, jedna drukarka, dostęp do internetu). Szkoła jest również, obok Ośrodka Kultury centrum życia wsi.
Odbiorcami projektu mogą być osoby, które były związane kiedyś z Rytlem, a obecnie mieszkają w innych regionach kraju lub za granicą. Często wracają do swoich rodzin, spędzają w Rytlu wolny czas, interesują się rozwojem wsi, z którą łączy ich uczuciowa więź.

7. Opis działań.
W trakcie realizacji projektu "Teraz Rytel. Meandry Brdy i czasu" będziemy starali się ocalić od zapomnienia przeszłość naszej małej ojczyzny, a jednocześnie stworzyć młodzieży szansę korzystania z form i metod pracy dotychczas dla niej niedostępnych. Planujemy następujące działania:
* przystosowanie dla naszych potrzeb pomieszczenia piwnicznego, uzyskanego od dyrekcji szkoły. Zamierzamy przeprowadzić niezbędne prace adaptacyjne tzn.: sprzątanie, osuszenie, zainstalowanie oświetlenia i malowanie pomieszczeń przeznaczonych na "Piwnicę Pełną Inspiracji". Oprócz gromadzenia uzyskanych "staroci", będzie to jednocześnie miejsce twórczej pracy młodzieży. Chcemy w prace porządkowo-remontowe zaangażować młodzież, która wykonywa wszystkie możliwe prace adaptacyjne i zdecyduje o elementach wykończenia "Piwnicy". Młodzież powinna od początku wiedzieć, jak wiele od niej zależy i poczuć odpowiedzialność za nowe pomieszczenie;
* kolejny etap pracy to wyposażenie "Piwnicy" w stoliki, krzesła, szafki oraz gromadzenie przedmiotów z wyposażenia klasy szkolnej z początku XX wieku (tablica na sztalugach, ławka z kałamarzem, książki itp.). Na ile to możliwe chcemy odtworzyć wygląd klasy szkolnej z początku poprzedniego stulecia. Na tym etapie działania młodzież będzie poszukiwać przedmiotów, wykorzystując związki rodzinne, sąsiedzkie i instytucje wiejskie. Gimnazjaliści w trakcie realizacji tego etapu nauczą się aktywnie współpracować w zespole, wspólnie rozwiązywać problemy, przeprowadzać wywiady, dzielić pracę w zespole i komunikować się ze sobą i światem;
* ogromną rolę w powodzeniu naszego projektu mieć będzie umożliwienie uczniom korzystania z kamery, dyktafonu, aparatu cyfrowego i komputera z dostępem do internetu. Młodzież powinna wykorzystywać te środki podczas realizacji zadań, co stanowi główny element wyrównywania szans naszej młodzieży w odniesieniu do dzieci z większych ośrodków;
* po zgromadzeniu sprzętu przystąpimy do wykonania zadań, które utrwalą dla potomnych przeszłość naszej okolicy:
- albumów zawierających zdjęcia, rysunki wraz z opisami (w języku polskim, niemieckim i angielskim) kapliczek wiejskich, starych budynków, pomników przyrody i urokliwych zakątków,
- filmowej opowieści o Rytlu autorstwa młodzieży oraz filmu dokumentalnego, który przybliży dawne zawody (rolnik, cieśla, rybak, kolejarz, stolarz, flisak),
- mapy Rytla, uwzględniającej miejsca, zaprezentowane w albumach.

Ta lista powinna ulec zmianom zaproponowanym przez młodzież w trakcie pracy.

8.Planowane efekty projektu.
Autorzy projektu zakładają, że się, że młodzież nauczy się:
- współpracować w grupie (80% uczestników),
- pozyskiwać z różnych źródeł informacje dotyczące historii Rytla (100%),
- obiektywnie i realnie oceniać swoje umiejętności, możliwości (50%),
- kulturalnie i efektywnie komunikować się z sobą i ze światem (80%),
- posługiwać się kamerą, aparatem fotograficznym, dyktafonem, komputerem, drukarką, kopiarką (90%),
- posiadać i realizować własne pomysły (90%),
- stosować w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach (60%),
- selekcjonować, poddawać ocenie gromadzone wiadomości i przedmioty (90%),
- lepiej posługiwać się językiem niemieckim (Pomorze w przeszłości należało do państwa niemieckiego, zamieszkiwała je liczna mniejszość niemiecka, żywe są kontakty polsko-niemieckie, funkcjonuje wakacyjna wymiana młodzieży między zaprzyjaźnionymi miastami - Czerskiem - Boizenburgiem) i językiem angielskim (w związku z tworzeniem wielojęzycznych folderów i tłumaczeniem informacji o Rytlu zamieszczanych w internecie),
- szanować swoją małą ojczyznę i być dumnym z jej przeszłości (100%).

Ewaluacja zamierzonych celów polegać będzie na:
- analizie dokumentów (dzienników lekcyjnych, sprawozdań posiedzeń rady rodziców),
- obserwacjach nauczycieli, dyrekcji,
- przeprowadzeniu wśród bezpośrednich odbiorców projektu ankiety na temat atrakcyjności, przydatności realizowanych pomysłów,
- opiniach ekspertów (wychowawców, pedagoga szkolnego, sołtysa i rady sołeckiej).

9. Realizatorzy projektu - wolontariusze - i ich kwalifikacje:
- polonista
- historyk, nauczyciel wiedzy o społeczeństwie i nauczania zintegrowanego
- geograf i historyk
- germanista i ekonomista
- przyrodnik, nauczyciel wychowania fizycznego i nauczania zintegrowanego
- informatyk i technik
- przyrodnik, biolog i chemik
- anglista i polonista
- dyrekcja szkoły
- referentka.
 

Opracowanie: Jolanta Oelrich, Barbara Kasprowicz-Piórkowska, Małgorzata Olsińska,
Anna Jażdżewska, Katarzyna Dalke.

Wyświetleń: 5170


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.