Katalog

Bożena Wiśniewska
Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Sposoby popularyzowania folkloru kurpiowskiego poprzez naukę tańca "Oberek"

- n +

Sposoby popularyzowania folkloru kurpiowskiego poprzez naukę tańca "Oberek"

KONSPEKT ZAJĘĆ W KLASIE "0"

Czas trwania - 30 - 45 minut

Cele:
poznawczy
- zapoznanie z dwoma figurami tańca ludowego "Oberek",
- nauka poszczególnych elementów tańca,
- utrwalenie podstawowego kroku oberka,
- zapoznanie z nazwą i przeznaczeniem eksponatów zgromadzonych w kąciku kurpiowskim,
kształcący
- kształcenie ogólnej sprawności ciała poprzez taniec,
- kształcenie umiejętności tańca z figurami,
- doskonalenie podstawowego kroku "Oberka",
- kształcenie słuchu muzycznego poprzez zachowanie rytmu w czasie tańca.
- wzbogacanie słownictwa dzieci poprzez nazewnictwo różnych przedmiotów, np. "talka", "czółno", "cierlica", itp.
wychowawczy
- budzenie zainteresowań sztuką ludową,
- szacunek dla wytworów pracy rąk ludzkich,
- piękno folkloru kurpiowskiego.

Metoda: słowna (pogadanka), oglądowa (pokaz), czynna (taniec).

Forma: indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: kurpiowskie przedmioty codziennego użytku, taśma z nagraniem, pary kurpiowskie, stroje.

PRZEBIEG

1. Te wszystkie przedmioty pochodzą z regionu, w którym i wy mieszkacie. Jaki to region Polski? (KURPIE BIAŁE)
2. Podejdźmy bliżej do wystawki zobaczmy co się tam znajduje: wycinanki, serwetki, para kurpiowska, dzbanki, itp.;
"TALKA" - inaczej motaczka, "CZÓŁNO" - do tkania, "CIERLICA" - do tarcia lnu.
3. Teraz policzymy eksponaty (liczebniki główne i porządkowe).
4. Jakiego kształtu są te przedmioty(utrwalenie kształtu, koloru)?
5. Do czego służą lub służyły te przedmioty?
(do pracy, ułatwiały codzienne życie).
6.Czy ludzie tylko pracowali?
(nie, bawili się- śpiewali i tańczyli).
7. Dobrze. Śpiewali i tańczyli. Poprosimy Kurpiankę i Kurpia, aby nam zaśpiewali piosenkę. (omówienie strojów)
8. Czy wszystkie słowa są dla was zrozumiałe?
(nie, bo teraz inaczej się mówi, przedtem mówiono gwarą)
9. Mówiliście, że ludzie śpiewali i tańczyli. Piosenkę już wysłuchaliśmy. Teraz zaś popatrzymy na taniec. Może powiecie jaki to taniec? Zwróćcie uwagę na kroki i figury tańca. (taniec "Oberek")
10.Omówienie tańca: to był "Oberek" - jaki to był taniec? (szybki, rytmiczny i skoczny).
Czy tańczono tylko jedną figurę? - nie, były różne figury (koszyczek, okręcany, tunel)
11. Dobrze, my teraz nauczymy się kilku figur. Poprosimy pary, aby pokazały nam, jak tańczy się te figury "Oberka".
12. Podziękujemy za taniec. Teraz zatańczymy my:
- ustawcie się parami(chłopcy proszą dziewczynki):
- przypomnimy sobie podstawowy krok (dzieci ustawiają się w kole wraz z 1 parą i uczą się tańczyć.
13. Podobał wam się taniec? (TAK)
14. W wolnym czasie jeszcze sobie zatańczymy. Gdzie i kiedy możemy jeszcze oglądać tańce i śpiewy kurpiowskie? (na festiwalu, festynie, telewizji)
15. Rozdam wam teraz wycięte koła, czyli serwetki, a wy je ozdobicie. Powodzenia.
 

Opracowanie: mgr Bożena Wiśniewska

Wyświetleń: 2480


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.