Katalog

Lidia Skrzypczyk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Woda w przyrodzie - scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego klasa III

- n +

Woda w przyrodzie

Scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego - kl III

czas: 60 min

Program: "Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku Klasy 1-3". Autor - Jadwiga Hanisz.

Dział programowy: Kompetencje znajomości i stosowania metod poznawania przyrody

Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z rolą wszechobecnej w przyrodzie wody

Cele szczegółowe:
Uczeń
- wie gdzie w przyrodzie znajduje się woda
- rozumie znaczenie wody w życiu ludzi, roślin i zwierząt
- zna różne sposoby zdobywania wiedzy
- potrafi przeprowadzić proste doświadczenia zgodnie z instrukcją

Formy organizacyjne:
praca zbiorowa z całą klasą
praca grupowa
praca indywidualna
Metody pracy:
opowiadanie
dyskusja
praca z tekstem
przeprowadzanie doświadczeń

Środki dydaktyczne:
karty pracy, instrukcje dla grup, ziemniak, jabłko, marchew, tarka, gaza, talerzyki, szklanki, kawałki lodu, płatki kwiatów, zielona sałata.
 
Etapy zajęć Przebieg zajęć Umiejętności kluczowe Czynności nauczyciela
Zaangażowanie
10 min
Zabawa w skojarzenia - "woda", która jest zapowiedzią tematu zajęć.
Uczniowie siedzą w kręgu i kolejno mówią, co kojarzy im się z wodą. Pogadanka, podczas której nauczycielka przybliża dzieciom znaczenie wody w przyrodzie, rozmieszczenie na kuli ziemskiej. Wyjaśnia dlaczego Ziemia nazywana jest "błękitną planetą". Informuje, że na dzisiejszych zajęciach spróbują znaleźć odpowiedź na pytanie: Gdzie w przyrodzie obecna jest woda? Komu i do czego jest potrzebna?
Podział klasy na 4 grupy. Organizacja wewnątrzgrupowa. Wybór lidera, sekretarza i sprawozdawcy
Komunikowanie się uczeń - uczeń, słuchanie, organizowanie własnej pracy Wywiesza na tablicy hasło "woda", stara się skłonić uczniów do zainteresowania tematem
Badanie
10 min
Uczniowie otrzymują zadania. Czytają instrukcje, analizują polecenia. Oglądają otrzymane materiały.
Grupy w wyniku dokonanych doświadczeń mają odpowiedzieć na pytanie: "Gdzie w przyrodzie można znaleźć wodę?"
Czytanie ze zrozumieniem, współdziałanie w grupach, planowanie własnej pracy Rozdaje instrukcje i materiały potrzebne do doświadczeń, karty pracy do uzupełniania
Przekształcanie
10 min
Uczniowie podjęli swoje zadania.
Przystępują do wykonania doświadczeń zgodnie z otrzymanymi instrukcjami. Dyskutują nad poprawnością wykonanych zadań. Wyciągają i formułują wnioski
Komunikowanie uczeń - uczeń, współdziałanie w zespole, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, dochodzenie do wspólnych wniosków Czuwa nad przebiegiem doświadczeń, obserwuje przebieg pracy w grupach i aktywność poszczególnych uczniów, pomaga w razie potrzeby
Prezentacja
10 min
Sprawozdawcy grup prezentują efekty wspólnej pracy, omawiają przebieg prezentowanych doświadczeń. Dzielą się z resztą klasy zdobytą wiedzą. Odczytują wspólnie zredagowane wnioski. Prezentowanie efektów wspólnej pracy, ocena własnego uczenia się, komunikowanie uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel Słucha i ocenia poprawność wykonanych zadań, wyjaśnia i uzupełnia wiadomości uczniów
Ewaluacja
10 min
Podsumowaniem zajęć jest samodzielne uzupełnianie przez uczniów kart pracy. Uczniowie oceniają atrakcyjność zajęć, własne zaangażowanie i przydatność zdobytej wiedzy. Ocena własnego uczenia się Skłania do refleksji, ocenia pracę grupową


Grupa I - instrukcja nr 1
Zetrzyjcie na tarce jabłko, następnie surowy ziemniak i marchew. Utarte ziemniaki połóżcie na podwójnie złożoną gazę. Wyciśnijcie sok do szklanki. Podobnie postąpcie z jabłkiem i marchewką.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Czy owoce i warzywa zawierają wodę?

Wniosek: W owocach i warzywach znajduje się woda. Otrzymany sok składa się prawie wyłącznie z wody.

Grupa II - instrukcja 2
Zastanówcie się czy powietrze zawiera wodę?
Do jednej szklanki włóżcie kawałki lodu, drugą zostawcie bez żadnej zawartości. Po chwili sprawdźcie dotykając co się dzieje ze szklankami?
(Szklanka z lodem jest chłodniejsza i na zewnątrz wilgotna. Znajdująca się w powietrzu woda skropliła się na zewnątrz zimnej szklanki).

Wniosek: W powietrzu znajduje się woda, osadza się na zimnych przedmiotach w postaci kropelek.

Grupa III - instrukcja nr 3
Macie płatki różnych kwiatków, zieloną sałatę, liście pietruszki. Rozetnijcie liście, rozetrzyjcie płatki kwiatów w palcach. Co wyczuwacie. (W palcach wyczuwamy wilgoć, woda wydziela się po przecięciu liści).

Wniosek: W płatkach kwiatów i liściach roślin znajduje się woda.

Grupa IV - instrukcja nr 4
Przez kilka minut wykonujcie ćwiczenia gimnastyczne: wymachy rąk, nóg, przysiady. Zaobserwujcie jak wygląda wasza skóra po wykonanych ćwiczeniach. (Pojawiły się kropelki potu).

Wniosek: W naszym ciele znajduje się woda.

Karta pracy

Woda to wielki skarb. Zajmuje większą część powierzchni Ziemi niż lądy. W przyrodzie jest bardzo ważna. Bez niej............................. byłoby niemożliwe. Woda jest w rzekach, jeziorach....................,........................ i............................ zawierają ją również owoce i.............................. Znajduje się też w naszym ................................ Wody potrzebują............................., rośliny i zwierzęta.

Wyrazy pomocnicze: organiźmie, morzach, roślinach i zwierzętach, ludzie, życie,warzywa.
 

Opracowanie: Lidia Skrzypczyk
Nauczycielka SP nr 46
w Zabrzu

Wyświetleń: 16648


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.