Katalog Lidia Skrzypczyk Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Woda w przyrodzie - scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego klasa IIIWoda w przyrodzieScenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego - kl IIIczas: 60 min Program: "Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku Klasy 1-3". Autor - Jadwiga Hanisz. Dział programowy: Kompetencje znajomości i stosowania metod poznawania przyrody Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z rolą wszechobecnej w przyrodzie wody Cele szczegółowe: Uczeń - wie gdzie w przyrodzie znajduje się woda - rozumie znaczenie wody w życiu ludzi, roślin i zwierząt - zna różne sposoby zdobywania wiedzy - potrafi przeprowadzić proste doświadczenia zgodnie z instrukcją Formy organizacyjne: praca zbiorowa z całą klasą praca grupowa praca indywidualna Metody pracy: opowiadanie dyskusja praca z tekstem przeprowadzanie doświadczeń Środki dydaktyczne: karty pracy, instrukcje dla grup, ziemniak, jabłko, marchew, tarka, gaza, talerzyki, szklanki, kawałki lodu, płatki kwiatów, zielona sałata.
Grupa I - instrukcja nr 1 Zetrzyjcie na tarce jabłko, następnie surowy ziemniak i marchew. Utarte ziemniaki połóżcie na podwójnie złożoną gazę. Wyciśnijcie sok do szklanki. Podobnie postąpcie z jabłkiem i marchewką. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Czy owoce i warzywa zawierają wodę? Wniosek: W owocach i warzywach znajduje się woda. Otrzymany sok składa się prawie wyłącznie z wody. Grupa II - instrukcja 2 Zastanówcie się czy powietrze zawiera wodę? Do jednej szklanki włóżcie kawałki lodu, drugą zostawcie bez żadnej zawartości. Po chwili sprawdźcie dotykając co się dzieje ze szklankami? (Szklanka z lodem jest chłodniejsza i na zewnątrz wilgotna. Znajdująca się w powietrzu woda skropliła się na zewnątrz zimnej szklanki). Wniosek: W powietrzu znajduje się woda, osadza się na zimnych przedmiotach w postaci kropelek. Grupa III - instrukcja nr 3 Macie płatki różnych kwiatków, zieloną sałatę, liście pietruszki. Rozetnijcie liście, rozetrzyjcie płatki kwiatów w palcach. Co wyczuwacie. (W palcach wyczuwamy wilgoć, woda wydziela się po przecięciu liści). Wniosek: W płatkach kwiatów i liściach roślin znajduje się woda. Grupa IV - instrukcja nr 4 Przez kilka minut wykonujcie ćwiczenia gimnastyczne: wymachy rąk, nóg, przysiady. Zaobserwujcie jak wygląda wasza skóra po wykonanych ćwiczeniach. (Pojawiły się kropelki potu). Wniosek: W naszym ciele znajduje się woda. Karta pracy Woda to wielki skarb. Zajmuje większą część powierzchni Ziemi niż lądy. W przyrodzie jest bardzo ważna. Bez niej............................. byłoby niemożliwe. Woda jest w rzekach, jeziorach....................,........................ i............................ zawierają ją również owoce i.............................. Znajduje się też w naszym ................................ Wody potrzebują............................., rośliny i zwierzęta. Wyrazy pomocnicze: organiźmie, morzach, roślinach i zwierzętach, ludzie, życie,warzywa.
Opracowanie: Lidia Skrzypczyk Wyświetleń: 16648
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |