Katalog

Jolanta Kostko
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zajęcia otwarte z udziałem rodziców prowadzone metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

- n +

Zajęcia otwarte z udziałem rodziców prowadzone metodą ruchu rozwijajacego Weroniki Sherborne

SCENARIUSZ NR1

CELE:

- rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodzicami
- rozwijanie zaufania do siebie
- zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu

METODA: Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

FORMY: indywidualna, grupowa, zespołowa

PRZEBIEG:
1. Powitanie piosenką
Witaj Olu, witaj Olu jak się masz, jak się masz
Wszyscy Cię witamy bądź wśród nas, bądź wśród nas.

2. Ćwiczenia z w parach (partner aktywny i partner bierny)
Huśtawka -rodzic chwyta dziecko pod kolanami i podnosi (dziecko siedzi jak w krzesełku). W takiej pozycji huśta je w prawo i w lewo oraz do przodu i do tyłu.

3. Supełki - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, rodzic za jego plecami, zasłania mu dłońmi oczy. Każde dziecko otrzymuje sznurek z zawiązanymi na nim supełkami. Podczas słuchania muzyki relaksacyjnej, spokojnej, cichej, dzieci przesuwają sznurek i palcami próbują wykryć i policzyć supełki. Rodzic sprawdza, czy dziecko policzyło prawidłowo. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie, wtedy dzieci wymieniają między Sobą sznurkami.

4. Ćwiczenia razem w parach
Waga
- rodzic dziecko stoją naprzeciw siebie i chwytają się za ręce. Wykonują na przemian przysiady.
Piórka - każda para otrzymuje piórko lub kawałek waty. Wspólnie dziecko i rodzic dmuchają, aby piórko lub wata utrzymywały się w powietrzu. Nauczycielka prosi, żeby każdy wyobraził sobie puszek.
Następnie odkładamy piórka lub watę i dmuchamy na wyobrażony puszek.

5. Ćwiczenia przeciwko w parach
Przepychanka -dziecko siada naprzeciw rodzica, łączą stopy. Ćwiczenie polega na przepychaniu się stopami. Następnie dziecko stoi naprzeciwko rodzica i starają się przepychać dłońmi. Ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie.
Przygniatanie -rodzic leży na brzuchu, dziecko przygniata go swoim ciężarem. Osoba leżąca stara się uwolnić. Zmiana ról. (rodzic robi to z wyczuciem swojego ciężaru).

6. Ćwiczenia w grupie
Ślimak - rodzice kładą się obok siebie na brzuchu, jeden obok drugiego.
Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem zabawy. Dzieci kolejno jak ślimaczki pełzają na brzuchach po leżących rodzicach.
Usypiamy Misia - relaks przy muzyce. Podczas słuchania muzyki nauczyciel spokojnym głosem opowiada jak zasypia miś, jak zasypiają wszystkie jego części ciała, jak mięśnie rozluźniają się.

7. Zakończenie
wzajemne podziękowanie za wspólną zabawę, przytulanie się.

SCENARIUSZ NR2

PRZEBIEG:


1. Powitanie piosenką
Ja to ja, ty to ty podajmy sobie ręce
Tupiemy, klaszczemy w zabawie i w piosence.

2. Jak bije twoje serce? - dziecko w parze z rodzicem. Dziecko kładzie na plecach, rodzic przykłada ucho do jego serca i słucha jego bicia. Następnie wyklaskuje rytm bijącego serca.. Następuje zmiana ról.

3. Patrz i słuchaj- rodzic z dzieckiem trzymają się za ręce i biegają po sali w rytm muzyki. W przerwie muzyki nauczyciel podaje hasło: drewno, metal, plastik. Pary szybko odnajdują przedmiot wykonany z tego materiału i dotykają go. Kiedy usłyszą dźwięk muzyki mogą biegać.

4. Ćwiczenia prowadzone do poznania własnego ciała.
Dzieci dowolnie maszerują z wysoko podniesionymi kolanami. Siad skulny -kręcenie się dookoła własnej osi w jedna stronę i w drugą.
Leżenie na brzuchu -obracanie się za pomocą rąk dookoła w obie strony oraz w przód i w tył.
Rodzic robi mostek, dziecko obchodzi go na czworakach przechodząc pod, przez, dookoła. Leżenie na plecach słuchanie muzyki relaksacyjnej.

5. Ćwiczenia ułatwiające nawiązaniu kontaktu
Rowerek
- leżenie na plecach. Stopy dziecka i rodzica dotykają się i wykonują na przemian popychanie się stopami.
Wagi - kołysanie się w pozycji siedzącej, tworzenie fotelika dla dziecka.
Ślepiec - dziecko zamyka oczy i jest oprowadzane przez rodzica.
Paczka - dziecko zwija się w kłębek a rodzic próbuje rozwiązać paczkę.

6. Ćwiczenia relaksacyjne
Nauczycielka opowiada przy włączonej muzyce relaksacyjnej historię o barwnym motylku, który szukał kolorowego kwiatka.

7. Zakończenie
Krąg kończący zajęci, pochwalenie dzieci i pożegnanie: iskierka radości, delikatny uścisk rąk.

Opracowanie: Jolanta Kostko

Wyświetleń: 4185


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.