AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Wójcik
Biologia, Konspekty

Oznaczanie roślin okrytonasiennych - konspekt zajęć w ogródku szkolnym

- n +

Scenariusz zajęć w ogródku szkolnym

Ogródek został założony jesienią2002 r przez uczniów XIII LO w Gdyni, głównie mojej klasy na niewielkim terenie zajętym wcześniej przez trawnik przy budynku szkolnym.

W roku 2003 kontynuowane były prace przygotowujące podłoże i dokonano pierwszych nasadzeń.

W naszym ogródku uprawiamy głównie byliny pozyskane w postaci sadzonek, kłączy i karp korzeniowych od koleżanek uprawiających własne ogródki, z mojej działki oraz od uczniów.

Konieczny sprzęt ogrodniczy zakupili rodzice. Konserwator szkolny wykonał bardzo wygodną w użyciu skrzynię na sprzęt, która znajduje się na zapleczu gabinetu biologicznego.

Lekcja w ogródku jest kontynuacją tematu "Przegląd i znaczenie roślin nasiennych" w klasie z rozszerzonym programem biologii.

Zajęcia w ogródku muszą być poprzedzone instrukcją posługiwania się przewodnikiem lub kluczem do oznaczania roślin (zajęcia w sali lekcyjnej). Rośliny które będą oznaczane przez uczniów w ogródku należy wcześniej oznakować karteczkami z numerami 1, 2.......5.

Temat zajęć: Oznaczanie roślin okrytonasiennych (2 godz).

Cele edukacyjne:
Po zajęciach uczeń potrafi:
a) wiadomości
- określić cechy roślin jedno- i dwuliściennych
- identyfikować symbole stosowane we wzorze i narysie kwiatowym
b) umiejętności
- prowadzić obserwacje makroskopowe roślin
- rozróżniać rośliny jedno- i dwuliścienne
- selekcjonować informacje zawarte w kluczu
- oznaczać wg. klucza wybrane gatunki roślin
- przedstawić tok dochodzenia według klucza do rodzaju i gatunku danej rośliny
- zapisać wzór kwiatowy
- wykonać narys kwiatowy
c) postawy
- rozwijanie motywacji do samokształcenia
- współodpowiedzialności za otoczenie
- współdziałania w grupie

Materiał nauczania: przegląd roślin okrytozalążkowych.

Metody pracy:
- pogadanka
- ćwiczenia w grupach
- zajęcia terenowe

Środki dydaktyczne:
- klucze i atlasy do oznaczania roślin
- żywe okazy roślin
- ksero tabelki "Cechy roślin jedno- i dwuliściennych" (załącznik1)

PRZEBIEG ZAJĘĆ.

Faza przygotowawcza.
1. Nawiązanie do tematu "Przegląd i znaczenie roślin nasiennych".
N-l zadaje pytania, na które odpowiadają chętni uczniowie np.:
- Wymień charakterystyczne cechy roślin jedno, -dwuliściennych.
- Wymień znane ci grupy roślin dwuliściennych (jednoliściennych) wraz z charakterystycznymi gatunkami.
- Wymień i objaśnij symbole stosowane we wzorach kwiatowych.
2. N-l komentuje i ocenia odpowiedzi uczniów.
3. Podanie tematu, celów i planowanego przebiegu lekcji.
4. Uczniowie dobierają się w 2 osobowe zespoły, z których każdy otrzymuje załącznik1, klucze lub przewodniki do oznaczania roślin, lupy.

Faza realizacyjna.
1. N-l dokonuje pokazu, jak należy postępować w celu oznaczenia wybranego gatunku np.: jaskra.
a) ustala przynależność rośliny do klasy posługując się załącznikiem1 (wypełnia tabelkę)
b) głośno czytając informacje z klucza i dokonując ich selekcji, przy udziale uczniów oznacza gatunek
c) sporządza z uczniami wzorcową notatkę dochodzenia krok po kroku do nazwy gatunkowej, w notatce umieszcza także wzór i narys kwiatowy
2. N-l poleca uczniom oznaczenie w ten sam sposób roślin z numerkami 1-5 oraz sporządzenie notatki w zeszytach.
3. Uczniowie wykonują zadanie tzn. oznaczają ponumerowane rośliny wg. załącznika i klucza, notują i zmieniają miejsca tak, żeby każda grupa miała dostęp do każdej z 5 roślin.
4. N-l nadzoruje pracę uczniów, w razie potrzeby udziela wskazówek, naprowadza na właściwy kierunek.

Faza podsumowująca.
1. Jeden z uczniów prezentuje wyniki pracy swojego zespołu przedstawiając notatkę dotyczącą gatunku nr.1, inny uczeń gatunku nr.2 itd. Pozostali uczniowie porównują i sprawdzają poprawność swoich wyników. W przypadku ich niezgodności wyjaśniają sobie wzajemnie wątpliwości i je korygują.
2. Po powrocie do sali lekcyjnej nauczycie prosi, aby uczniowie wyrazili swoją opinię o zakończonych zajęciach terenowych metodą "ocena do kwadratu". Nauczyciel uzyskuje cenną informację o jakości swojej lekcji w dwóch aspektach:
- atmosfery zajęć
- efektu pracy na lekcji



Załącznik 1.
Tabela: Cechy roślin jedno- i dwuliściennych.
Cechy oznaczanej rośliny Gatunek 1 Gatunek 2 Gatunek 3 Gatunek 4 Gatunek 5
Liście:
a. ogonkowe
czy siedzące
b. nerwacja
c. liczba blaszek (złożoność)
         
Kwiat:
a. okwiat
- pojedynczy
- podwójny
b.3,4 czy 5 krotny
         
Wniosek:
Przynależność gatunku do klasy jedno- czy dwuliściennych
         

Opracowanie: Anna Wójcik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4086


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.