Katalog

Magdalena Góra
Edukacja czytelnicza, Artykuły

Edukacja czytelnicza i medialna w gimnazjum

- n +

Edukacja czytelnicza i medialna w gimnazjum

Treści ścieżki edukacyjnej "Edukacja czytelnicza i medialna" w Gimnazjum nr 3 w Gorzowie Wlkp. zostały włączone do programów nauczania języka polskiego, historii, wos, wdż, informatyki, chemii, fizyki, biologii, matematyki, sztuki (plastyki i muzyki), wychowania fizycznego i języków obcych - angielskiego i niemieckiego; ponadto lekcji wychowawczych i lekcji bibliotecznych. Decyzję o włączeniu się w realizację ścieżki podjęli sami nauczyciele, którzy najlepiej znają własne programy nauczania, swoje zainteresowania, możliwości i predyspozycje.

W takiej sytuacji realizacja ścieżki odbywa się w sposób "naturalny", ponieważ każdy nauczyciel ma możliwość zadeklarowania, którymi treściami zajmie się na swoim przedmiocie poświęcając im oddzielne lekcje lub uwzględniając je przy omawianiu kolejnych tematów własnego programu.

Omawiana ścieżka zawiera bardzo wiele treści, dlatego też realizacja szkolnego programu edukacji czytelniczej i medialnej przewidziana została na 3 lata, a więc na cały cykl kształcenia w gimnazjum.

Program ścieżki ujęty został w sposób tabelaryczny i podzielony na poszczególne poziomy. Tabela zawiera treści programowe ścieżki, przedmiot, na którym dane zagadnienie jest realizowane oraz konkretny temat lub przedsięwzięcie.

KLASA I GIMNAZJUM
Treści programowe ścieżki Przedmiot Temat
1.Dokumenty gromadzone w bibliotece, ich wartość informacyjna historia - Państwo Bolesława Chrobrego
l. biblioteczna  - Dokumenty gromadzone w bibliotece i ich wartość informacyjna. Warsztat informacyjny biblioteki.
biologia - Źródła wiedzy biologicznej wykorzystywane na lekcjach
j. polski - Korzystanie z różnych źródeł w zdobywaniu informacji
Geografia - Korzystanie z różnych źródeł w zdobywaniu informacji
2. Opis i spis bibliograficzny. Zestawienie tematyczne j.polski - Opis bibliograficzny
- Bibliografia załącznikowa
Tab.1 Fragment programu "Edukacja czytelnicza i medialna" klasa 1

Edukacja czytelnicza i medialna realizowana jest przede wszystkim w systemie klasowo - lekcyjnym. Nie jest to jednak jedyna forma realizacji ścieżki.

Treści z zakresu edukacji czytelniczej omawiane są w bibliotece szkolnej w ramach lekcji z języka polskiego, biologii (tu prowadzone były również lekcje otwarte) oraz w pracowni informatycznej w ramach wspólnych zajęć z zakresu informatyki. Młodzież klas III poznaje zasady korzystania z bibliotek pozaszkolnych na wycieczce do WiMBP w Gorzowie Wlkp. Łącząc treści edukacji czytelniczej i medialnej z edukacją regionalną - dziedzictwo kulturowe w regionie uczniowie gimnazjum mają możliwość obejrzeć w sali wystaw WiMBP cykl wystaw "Pisarze gorzowscy".

Współpraca z WiMBP nie ogranicza się tylko do tych spotkań. Uczniowie gimnazjum, wraz z bibliotekarzem, uczestniczą w ćwiczeniach na temat wyszukiwania informacji w bibliografii narodowej bieżącej, głównie w Przewodniku Bibliograficznym i Bibliografii Zawartości Czasopism, mają możliwość ogólnie zapoznać się z tematyką bibliografii.

Kolejną formą realizacji ścieżki jest wystawa na korytarzu szkolnym pt. "Historia książki".

Ciekawym uzupełnieniem edukacji medialnej jest edukacja filmowa zorganizowana przez Miejski Ośrodek Sztuki. W projekcie uczestniczą klasy z rozszerzeniem humanistycznym. Uczniowie biorą udział w zajęciach, w czasie których poznają język i warsztat filmowy, wyrabiają krytycyzm wobec dzieł filmowych, uczą dyskusji na temat współczesnej kultury.

Dla uczniów pragnących rozszerzać wiedzę filmową prowadzone są zajęcia koła filmowego.

Młodzież uczestnicząca w zajęciach grupy "Próby teatralne", poszerza wiedzę z zakresu języka teatru, poznaje zasady realizacji różnych form teatralnych, współuczestniczy w adaptacji tekstu epickiego na scenę. Rozwija również umiejętności aktorskie
i reżyserskie. Opiekunem 20 - osobowej grupy jest nauczyciel języka polskiego.

Pobudzenie aktywności teatralnej uczniów, rozbudzenie zainteresowań sztuką i promocja talentów aktorskich to główne cele Gimnazjalnych Konfrontacji Teatralnych, które odbywają się od 3 lat pod patronatem Teatru im. J.Osterwy.

W szkole prowadzone są również zajęcia dziennikarskie. Na spotkaniach omawiany jest materiał do kolejnych numerów gazetki szkolnej "Graf 3". Uczniowie uczą się redagować tekst, przeprowadzać wywiady w szkole i poza nią, piszą opowiadania i wiersze, recenzują przeczytane książki. Ponadto samodzielnie składają numer gazetki i zajmują się jego sprzedażą.

Uzupełnieniem treści z edukacji czytelniczej i medialnej jest działalność szkolnego koła internetowego, prowadzonego przez nauczyciela informatyki. W roku szkolnym 2001/2002, decyzją dyrektora szkoły, koło internetowe przeznaczone było głównie dla uczniów klas III. Decyzja podyktowana była faktem, że uczniowie najstarszych klas nie mieli już lekcji informatyki a wykazywali duże zainteresowanie zajęciami z dostępem do Internetu. Na zajęciach koła realizowane są takie elementy ścieżki "edukacja czytelnicza i medialna", jak:
1. Kształtowanie umiejętności wykorzystania metod i zasobów internetowych w wyszukiwaniu informacji - umiejętne korzystanie z wyszukiwarek internetowych
2. Kształtowanie umiejętności posługiwania się katalogami reklamowymi w Internecie w wyborze najkorzystniejszych ofert
3. Przygotowanie do świadomego i krytycznego odbioru programów (gier) przedstawiających sceny agresji i przemocy
4. Kształtowanie umiejętności odczytywania różnych form prezentowania danych liczbowych w mediach oraz samodzielne ich tworzenie
5. Komunikowanie się ludzi w Internecie - dyskusje rozmowy i inne usługi internetowe.

W roku 2000 powstała strona internetowa naszego gimnazjum. Znajduje się ona pod adresem www.gimnazjum.pl. W chwili obecnej jest w trakcie przebudowy. Nauczyciele realizujący edukację czytelniczą i medialną brali udział w szkoleniu całej rady pedagogicznej - "Bliżej reformy". Ponadto posiadają następujące kwalifikacje w zakresie realizacji edukacji czytelniczej i medialnej.

Kursy:
1. "Edukacja czytelnicza i medialna w szkole ponadgimnazjalnej", "Praktyczna realizacja ścieżki" Edukacja czytelnicza i medialna "w zakresie wpływu mediów na psychologiczno - socjologiczną i etyczną postawę człowieka",
2. "Wykorzystanie technologii informacyjnej w pracy biblioteki szkolnej",
3. Konfrontacje Filmowe Sulęcin 98 - przygotowanie nauczycieli do praktycznych zajęć edukacji filmowej,
4. "Wykorzystanie dramy na lekcji języka polskiego",
5. "Ścieżki edukacyjne na lekcjach języka polskiego",
6. "Aktywne metody nauczania języka polskiego",
7. "Wykorzystanie komputera i Internetu w pracy nauczyciela",
8. "Sztuka mówienia",
9. "Warsztaty audiowizualne dla nauczycieli języka polskiego w zakresie integracji tekstowej (od obrazka do wideoklipu)",
10. "Humanista wykorzystuje programy komputerowe",
11. "Sztuka mówienia",
12. "Ścieżki edukacyjne na lekcjach języka polskiego w gimnazjum",
13. "Sztuka komunikacji",
14. "Formy i metody pracy z filmem",
15. "Kalkulator graficzny firmy Texas",
16. "Korzystanie z technologii informacyjnej w pracy nauczyciela",
17. "Wspomaganie procesu dydaktycznego prezentacjami tworzonymi w programie Power Point",
18. "Podstawy wykorzystania edytora tekstu Word oraz zastosowanie Internetu w dydaktyce".
 

Opracowanie: Magdalena Góra
Gorzów Wlkp.

Wyświetleń: 2534


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.