Katalog

Maria Kościelny
Język polski, Konspekty

Kiedy piszemy -ii, -ji, -i w zakończeniach niektórych rzeczowników - konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI - Ortografia

- n +

Kiedy piszemy -ii, -ji, -i w zakończeniach niektórych rzeczowników

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI - ORTOGRAFIA

Cele:
Główny:
Kształcenie umiejętności właściwej pisowni zakończeń rzeczowników r. żeńskiego l. poj.
Operacyjne:
- Wyszukiwanie rzeczowników rzeczowników tekście
- Umiejętność klasyfikacji materiału
- Obserwacja zjawisk fonetycznych
- Umiejętność wyciągania wniosków wniosków z obserwacji
- Poznanie reguły ortograficznej
- Umiejętność zastosowania reguły w praktyce

Metody:
- Instrukcji pisemnej
- Oglądowa
- Zajęć praktycznych
- Gier i zabaw dydaktycznych

Środki dydaktyczne:
- Karta pracy
- Tablica z zasadami pisowni -ii, -ji, -i w zakończeniach rzeczowników
- Tabela samogłosek i spółgłosek

Forma pracy:
- Jednostkowa

Bibliografia:
J. Wójcik: Nauka ortografii i interpunkcji. Wiadomości i ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. WSiP, Warszawa 1987.

KARTA PRACY UCZNIA

1. W podanym tekście podkreśl rzeczowniki zakończone na -ii, -ji lub -i:

Na lekcji historii pani kazała Patrycji poszukać wiadomości o konfliktach państw Azji: Rosji, Japonii i Korei. Patrycja poszła do biblioteki zrobić notatki z encyklopedii. Potem dała je odpisać Gosi, Sylwii i Marysi. Kiedy pani to zobaczyła, ukarała dziewczynki, dając im jedynki.
Patrycja nie ma już nadziei na piątkę z historii.

2. Na tablicy znajduje się taka sama tabela, jak na karcie. Zgłoś się i napisz rzeczownik w odpowiednim miejscu, przepisz także pozostałe wyrazy z tablicy.
Zakończone na -ii Zakończone na -ji Zakończone na -i po samogłosce Zakończone na -i po spółgłosce
 






 
  p
3. Wymów wyraźnie kilka razy wypisane rzeczowniki, by uzupełnić schemat:
W ZAKOŃCZENIACH RZECZOWNIKÓW

- PISZĘ -ii GDY SŁYSZĘ....... PO.................................
- PISZĘ -ji GDY SŁYSZĘ....... PO...,...,..., TWARDYCH
- PISZĘ -i GDY SŁYSZĘ....... PO.................................
- ZAWSZE PISZĘ ZAKOŃCZENIE -i GDY SŁYSZĘ TAKŻE......

4. Porównaj uzupełniony przez siebie schemat z tablicą ortograficzną. Popraw ewentualne błędy.

5. W podanym wierszyku wpisz zakończenia -ii, -ji, lub -i:

Była sobie pewna Wisia
i wiadomo nie od dzisiaj,
że uwielbia odwiedziny
u znajomych i rodziny.
Pojechała do Hiszpan...,
by wizytę pewnej pan...
złożyć całkiem niespodzianą
albo by nazajutrz rano
we Franc... u babc... Zos...
nagle się na grilla wprosić.
Była w Grec..., Ros..., Gruz...,
Norweg... i Andaluz....
W Holand... u pana Jana
spędza święto tulipana.
Zebrała bukiet konwal...,
poleciała do Austral...
i tam ledwie znanej Krys...
miesiąc już na szy... wisi.
Potem płynie do Afryk...
pragnąc poznać ten kraj dziki
i korzysta z uprzejmośc...
cioc... Kas..., gdzie się gości,
odwiedzając przy okaz...
babcię cioc... Anastaz...
i kuzynk... babc... Zos...,
córk... Han... i Małgos...,
aż jej wszyscy mają dosyć.
Pisze Majka do Kornel...:
"By tę Wisię diabl... wzięli".
Wisia to wielka plotkara
czy spotka ją w końcu kara?
Nie było wielkiej nadzie...,
gdy przeżyła burzę w knie...,
strajk w Japon..., bunt w Kore...,
pożar w lasach Ameryk...,
jak zbierała tam goździk...,
jakby była w ciężkiej zbro....
Każdy się już Wis... boi!
Na ale... w centrum Ustk...,
kiedy kupowała chustk...
coś zawisło jej u szy...:
okaz jadowitej żmi...
i nie było już nadzie....
Biedną żmiję diabl... wzięli!
Uważajcie, bo ta Wisia
przyjdzie nam do klasy dzisiaj!

6. Sprawdź kolegami czy dobrze wykonałeś ćwiczenie.

ZADANIE DOMOWE
Podkreśl te wyrazy, w których forma dopełniacza kończy się na -i po samogłosce. Pierwsze litery kolejno wskazanych w rzędach rzeczowników utworzą rozwiązanie:
dżungla knieja puszcza
orchidea stokrotka konwalia
miłość nadzieja dobroć
myśl istota idea
epopeja powieść historia
bójka chryja kłótnia
 
           

Opracowanie: Maria Kościelny

Wyświetleń: 27486


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.