Katalog Maria Kościelny Język polski, Konspekty Kiedy piszemy -ii, -ji, -i w zakończeniach niektórych rzeczowników - konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI - OrtografiaKiedy piszemy -ii, -ji, -i w zakończeniach niektórych rzeczownikówKONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI - ORTOGRAFIACele: Główny: Kształcenie umiejętności właściwej pisowni zakończeń rzeczowników r. żeńskiego l. poj. Operacyjne: - Wyszukiwanie rzeczowników rzeczowników tekście - Umiejętność klasyfikacji materiału - Obserwacja zjawisk fonetycznych - Umiejętność wyciągania wniosków wniosków z obserwacji - Poznanie reguły ortograficznej - Umiejętność zastosowania reguły w praktyce Metody: - Instrukcji pisemnej - Oglądowa - Zajęć praktycznych - Gier i zabaw dydaktycznych Środki dydaktyczne: - Karta pracy - Tablica z zasadami pisowni -ii, -ji, -i w zakończeniach rzeczowników - Tabela samogłosek i spółgłosek Forma pracy: - Jednostkowa Bibliografia: J. Wójcik: Nauka ortografii i interpunkcji. Wiadomości i ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. WSiP, Warszawa 1987. KARTA PRACY UCZNIA 1. W podanym tekście podkreśl rzeczowniki zakończone na -ii, -ji lub -i: Na lekcji historii pani kazała Patrycji poszukać wiadomości o konfliktach państw Azji: Rosji, Japonii i Korei. Patrycja poszła do biblioteki zrobić notatki z encyklopedii. Potem dała je odpisać Gosi, Sylwii i Marysi. Kiedy pani to zobaczyła, ukarała dziewczynki, dając im jedynki. Patrycja nie ma już nadziei na piątkę z historii. 2. Na tablicy znajduje się taka sama tabela, jak na karcie. Zgłoś się i napisz rzeczownik w odpowiednim miejscu, przepisz także pozostałe wyrazy z tablicy.
W ZAKOŃCZENIACH RZECZOWNIKÓW - PISZĘ -ii GDY SŁYSZĘ....... PO................................. - PISZĘ -ji GDY SŁYSZĘ....... PO...,...,..., TWARDYCH - PISZĘ -i GDY SŁYSZĘ....... PO................................. - ZAWSZE PISZĘ ZAKOŃCZENIE -i GDY SŁYSZĘ TAKŻE...... 4. Porównaj uzupełniony przez siebie schemat z tablicą ortograficzną. Popraw ewentualne błędy. 5. W podanym wierszyku wpisz zakończenia -ii, -ji, lub -i: Była sobie pewna Wisia i wiadomo nie od dzisiaj, że uwielbia odwiedziny u znajomych i rodziny. Pojechała do Hiszpan..., by wizytę pewnej pan... złożyć całkiem niespodzianą albo by nazajutrz rano we Franc... u babc... Zos... nagle się na grilla wprosić. Była w Grec..., Ros..., Gruz..., Norweg... i Andaluz.... W Holand... u pana Jana spędza święto tulipana. Zebrała bukiet konwal..., poleciała do Austral... i tam ledwie znanej Krys... miesiąc już na szy... wisi. Potem płynie do Afryk... pragnąc poznać ten kraj dziki i korzysta z uprzejmośc... cioc... Kas..., gdzie się gości, odwiedzając przy okaz... babcię cioc... Anastaz... i kuzynk... babc... Zos..., córk... Han... i Małgos..., aż jej wszyscy mają dosyć. Pisze Majka do Kornel...: "By tę Wisię diabl... wzięli". Wisia to wielka plotkara czy spotka ją w końcu kara? Nie było wielkiej nadzie..., gdy przeżyła burzę w knie..., strajk w Japon..., bunt w Kore..., pożar w lasach Ameryk..., jak zbierała tam goździk..., jakby była w ciężkiej zbro.... Każdy się już Wis... boi! Na ale... w centrum Ustk..., kiedy kupowała chustk... coś zawisło jej u szy...: okaz jadowitej żmi... i nie było już nadzie.... Biedną żmiję diabl... wzięli! Uważajcie, bo ta Wisia przyjdzie nam do klasy dzisiaj! 6. Sprawdź kolegami czy dobrze wykonałeś ćwiczenie. ZADANIE DOMOWE Podkreśl te wyrazy, w których forma dopełniacza kończy się na -i po samogłosce. Pierwsze litery kolejno wskazanych w rzędach rzeczowników utworzą rozwiązanie:
Opracowanie: Maria Kościelny Wyświetleń: 27486
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |