AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Raczyńska
Język polski, Konspekty

Kulturotwórcza rola mitologii - wpływ na język, literaturę i sztukę

- n +

Kulturotwórcza rola mitologii - wpływ na język, literaturę i sztukę

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO PRZEPROWADZONEJ W KLASIE I LICEUM

Główne cele lekcji:

Lekcja ma na celu ugruntowanie wiadomości z zakresu mitologii, uświadomienie uczniom wpływu mitologii na rozwój języka, literatury i sztuki oraz wskazanie przykładów obecności i żywotności związków frazeologicznych i wyrażeń z mitologii we współczesnej polszczyźnie.

Cele lekcji:

Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
- rozpoznawać podstawowe motywy i wątki występujące w mitologii i innych tekstach kultury
- wyróżniać w tekście związki frazeologiczne i odczytać ich znaczenia
- odczytać dosłowne i metaforyczne znaczenia wyrazów
- rozpoznać aluzje mitologiczne w innych tekstach kultury
- umieć samodzielnie sformułować wypowiedź z zastosowaniem zwrotów frazeologicznych pochodzących z mitologii
- gromadzić potrzebne informacje
- korzystać z klasycznych źródeł informacji (słowników, encyklopedii, zbiorów malarstwa)
- dokonać prezentacji przygotowanego materiału

Uwagi dotyczące realizacji:

Lekcja prowadzona jest dwie godziny. Uczniowie podzieleni zostali na pięć grup zadaniowych i mieli tydzień czasu na zgromadzenie materiałów oraz przygotowanie prezentacji. Jest to lekcja podsumowująca, sprawdzająca wiedzę uczniów i kształtująca ich umiejętność wypowiadania się - prezentacji.
Konieczne jest odpowiednie przygotowanie sali lekcyjnej, aby uczniowie mogli pracować w grupach.
Tematem kolejnej lekcji będzie: Obecność motywów mitologicznych w literaturze na przykładzie Ikara.

Środki dydaktyczne:
- przygotowane przez uczniów materiały do prezentacji
- tablica

Przebieg lekcji:

WPROWADZENIE

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Przypomina, iż każdy zespół miał opracować nazwy, zwroty lub wyrażenia pochodzące z mitologii pod kątem:
a) ich pierwotnego znaczenia
b) znaczenia metaforycznego lub innego (np. nazwa własna), które funkcjonuje we współczesnym języku
c) obecności danego motywu w innych dziedzinach sztuki niż literatura

Grupa I: Atlas, Syzyf, Gracje, Nić Ariadny
Grupa II: Tantal, Prometeusz, Amazonka, Koń Trojański
Grupa III: Herkules, Egida, Ikar, Węzeł Gordyjski
Grupa IV: Pegaz, Satyr, Temida, Stajnia Augiasza
Grupa V: Achilles, Pegaz, Chaos, Muzy

Na tablicy przygotowana została tabela, która uczniowie będą uzupełniać podczas prezentacji.
Wyraz lub wyrażenie Pierwotne znaczenie Znaczenie metaforyczne obecne we współczesny języku Obecność motywu w innych dziełach sztuki
     




 

ROZWINIĘCIE

Uczniowie dokonują omówienia przygotowanych materiałów. Sposób ich prezentacji i jej zawartość merytoryczna zależy od pomysłowości grupy i wkładu pracy. Może to być np. oprowadzanie po Muzeum Sztuki z wykorzystaniem reprodukcji rzeźb i obrazów. W prezentacji może brać udział jedna osoba lub więcej. Lider zespołu na końcu prezentacji omawia wkład każdego ucznia w pracę grupy. Poszczególne grupy przyznają punkty innym zespołom, oceniając ich prezentacje w skali od 1 pkt. do 4 pkt. Nauczyciel dokonuje własnej oceny, biorąc pod uwagę samoocenę uczniów. Podczas każdej prezentacji sekretarz grupy uzupełnia tabelę przygotowana wcześniej na tablicy.

ZAKOŃCZENIE

Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie wypełnili tekst z lukami, który będzie sprawdzianem ich wiedzy zdobytej na bieżącej lekcji i wcześniej, podczas omawiania tekstów z mitologii. (czas 10 min.)

Należy zacząć od dopisania imion mitologicznych postaci, z którymi łączą się podane niżej przedmioty i zjawiska, a następnie uzupełnić tekst:
nić............................... puszka..........................................
pięta............................ loty...............................................
stajnia......................... zagadka........................................
praca........................... strach...........................................

Nie dość, że matma była zawsze moją ............................................................, to jeszcze wczoraj, zamiast słuchać mamy i zgłębiać tajniki całek i pochodnych, spędziłem wieczór na lekturze powieści Andrzeja Sapkowskiego. Rety, ale ten facet ma wyobraźnię! Marzyłem, że będę pisał jak on, a tu dziś: łup, z nieba na ziemię. Skończył się mój........................................

gdy pani weszła do klasy. Kolorowy skoroszyt, który trzymała w ręku, miał się szybko okazać groźny jak .................................................................. Zawierał zadania do sprawdzianu. Patrzę w swoją kartkę i nic nie rozumiem, to jakaś .....................................................! Spoglądam na Ankę i czekam, aby podała mi choć ....................................................., abym wyszedł z tej matni. Ogarnął mnie............................................................. Sala zarzucona ściągami tak, że przypomina ............................................, ale do mnie nie dociera żadna pomoc. Próbuje sam. Liczę, liczę, liczę. Ojejku! Obliczanie tej pochodnej nie ma końca, to po prostu.....................

............................................................ Poddaję się!

Lekcję kończymy zebranie sprawdzianów oraz kartek z oceną punktową poszczególnych grup.

Praca domowa:
Ułóż zdania z pięcioma dowolnie wybranymi zwrotami z mitologii, biorąc pod uwagę ich przenośne znaczenie.

W lekcji wykorzystano tekst sprawdzianu zamieszczony w książce "Podróże literackie - testy" autorstwa M. Cyganowicz i H. Szyprt - Nowickiej
 

Opracowanie: Małgorzata Raczyńska
Nauczycielka języka polskiego
W Zespole Szkół Zawodowych nr 4 w Sosnowcu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5755


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.