Katalog

Urszula Kijek
Język polski, Artykuły

Cele wychowawcze realizowane na lekcjach języka polskiego

- n +

Cele wychowawcze realizowane na lekcjach języka polskiego

Uczeń:
1. Znajduje w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2. Rozwija w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra, piękna w świecie.
3. Ma świadomość życiowej użyteczności przedmiotu, całej edukacji na danym etapie.
4. Staje się samodzielny w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie za innych, wolność własną z wolnością innych.
5. Poszukuje, odkrywa i dąży na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
6. Uczy się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowania się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej, w państwie - w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
7. Przygotowuje się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz ma możliwość doskonalenia się.
8. Kształtuje w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umie współdziałać i współtworzyć wspólnotę nauczycieli i uczniów.

ZARYS PROBLEMATYKI
KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE KSZTAŁCENIE KULTUROWO - LITERACKIE
1.Wypowiedzi o charakterze impersywnym, * zgoda, niezgoda
nakłaniającym. * pokój, wojna
2.Asertywność. * miłość, nienawiść
3.Etyka komunikacyjna: * konflikty pomiędzy poszczególnymi
a) logiczność, nielogiczność    ludźmi, pokoleniami, zbiorowościami
b) uczciwość, nieuczciwość * rywalizacja - współpraca
c) lojalność, nielojalność * jednostka i zbiorowość
d) odpowiedzialność * prawda - kłamstwo
e) dobro, zło * różnice poglądów i stanowisk, różne racje
f) miłość, nienawiść  
g) cierpienie * twórczość
h) przebaczenie * rola artysty
i) agresja * rola sztuki
j) wulgaryzacja * wyobraźnia twórcza i zdolność przewidywania
4.Intencje bezpośrednie i pośrednie. * miłość-wierność-poświęcenie
5.Czynniki pozaintencjonalne * kobieta - mężczyzna (afektywne - kłamstwo, zatajenie, demagogia)
  * wielka ojczyzna naród, państwo
  * życie, śmierć
6.Kontakt - od poufności, intymności * umieranie, odradzanie się
do oficjalności w szerokim wachlarzu * ofiara, cierpienie, poświęcenie
ról społecznych; * budowanie, burzenie
7.Etyka komunikacyjna: emocje, oceny * wina i kara
przewidywanie skutków; manipulacja * bunt i konsternacja
językowa; * posłuszeństwo - nieposłuszeństwo
  * młodość- dojrzałość- starość
  * życie godziwe
  * szczęście
  * obowiązek, wytrwałość, konsekwencja
  * wolność
  * modele życia
  * radość życia
  * radość istnienia
  * odpowiedzialność
  * rządzący i rządzeni
  * wymiary patriotyzmu
  * kultura i subkultury
  * moda w kulturze


PROBLEMATYKA Z PERSPEKTYWY "alfabetu kultury":

- Homo viator - człowiek w drodze
- Świat jako teatr
- Świat jako Wieża Babel
- Życie jako labirynt
- Kulturowe role, np. rycerz
- Funkcja mitów, legend, historii
- Wpisanie w czas i przestrzeń
- Człowiek wobec dobra i zła
- Człowiek wobec historii
- Człowiek wobec religii
- Człowiek wobec utopii
- Człowiek wobec języka
- Twórczość, miłość, religia a sens życia
- Człowiek wobec władzy i polityki
- Człowiek wobec "być i mieć"
- Wolność "od" i wolność "do".
 

Opracowanie: Urszula Kijek

Wyświetleń: 3939


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.