AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Franciszka Grażyna Żak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Jak skutecznie odmawiać, gdy ktoś nakłania nas do zrobienia czegoś złego?" (scenariusz zajęć w kl. VI).

- n +

Jak skutecznie odmawiać, gdy ktoś namawia nas do zrobienia czegoś złego?

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PRZEPROWADZONYCH W KLASIE VI D
W DNIU 27 WRZEŚNIA 2000 ROKU



TEMAT: "JAK SKUTECZNIE ODMAWIAĆ, GDY KTOŚ NAKŁANIA NAS DO ZROBIENIA CZEGOŚ ZŁEGO"



CELE
  1. Kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania.
  2. Wdrażanie uczniów do autorefleksji, rozwijanie samoświadomości.
METODY
  1. Burza mózgów.
  2. Metaplan.
  3. Drama.
  4. Praca w grupach.
  5. Dyskusja.
MATERIAŁY

Szary papier, flamastry, lista cech osobowości, lista warunków skutecznego odmawiania, koperty, małe kolorowe kartoniki, opisy scenek, rysunek "kwiat mojej siły".
Uczniowie otrzymują komplet materiałów, z których złożą własną książeczkę.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
  1. Przywitanie się uczniów nawzajem "każdy z każdym". Chodząc po sali, uczniowie witają się ze sobą za pomocą dowolnych, przyjaznych gestów i miłych słów .
  2. Zawarcie kontraktu - ustalenie zasad pracy i zachowania się na lekcji.
  3. Podanie tematu zajęć.
  4. Odegranie trzech scenek z przykładami nakłaniania kolegów do czynienia złych rzeczy./scenki prezentują uległość i podejmowanie ryzykownych decyzji/.
  5. Podział klasy na małe grupy.
  6. Praca w małych grupach - stworzenie grupowych metaplanów w celu określenia warunków i skutków nakłaniania nas do działań z przekroczeniem norm:
    • do czego możemy być nakłaniani,
    • kto może nas nakłaniać,
    • dlaczego to robi,
    • jakich sposobów używa,
    • efekty ulegania namowom/ osobiste straty, zyski/.
  7. Prezentacja prac poszczególnych grup.
  8. Sporządzenie klasowego metaplanu.
  9. "Burza mózgów" na temat warunków skutecznego odmawiania. Ustalenie w jaki sposób to zależy od nas. Wyszukujemy z podanej listy cech osobowości , te które ułatwiają nam prezentowanie własnego zdania.
  10. Dyskusja na temat naszych doświadczeń i przekonań.
  11. Znaczenie wiedzy merytorycznej na temat zagrożeń wynikających z podejmowania ryzykownych zachowań.
  12. Ćwiczenie. W parach osoba A mówi osobie B, które jej cechy podobają się osobie A najbardziej i dlaczego. Następnie to samo ćwiczenie wykonuje osoba B wobec osoby A. Ćwiczenie trwa 6 minut.
  13. Uczniowie tworzą kwiat swojej mocy - wpisują w płatki kwiatu te cechy swojej osobowości, które lubią i cenią najbardziej. Oceniają w jaki sposób mogą być one przydatne w pokonywaniu własnych słabości i w umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
  14. Ustalamy ostateczną listę warunków skutecznego odmawiania/ listy te uczniowie włączają do swoich książeczek/.
  15. Ponowna prezentacja scenek / tych samych co w pierwszej części zajęć/ z zakończeniem dopisanym przez uczniów. Zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcji.
  16. Uczniowie zastanawiają się ,które cechy swojej osobowości chcieliby wzmocnić lub zmienić. Zapisują te cechy na kolorowych kartonikach i wkładają do kopert. Praca te włączają do swojej książeczki.
  17. Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Informuje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy.
  18. Uczniowie wypełniają ankietę na temat "Które treści na dzisiejszej lekcji uznają za najważniejsze i dlaczego? O czym dowiedziałem/łam się, co zrozumiałem/łam?.
ZAŁĄCZNIKI
NR1.METAPLAN
NR2.LISTA CECH "Jacy jesteśmy",
"Tolerancja i wyrozumiałość",
"Takt i uprzejmość".

Rozmiar: 16418 bajtów

Załącznik nr 2
LISTA CECH - CZ. I "JACY JESTEŚMY"

  • INTELIGENTNY/A/
  • Z BOGATĄ WYOBRAŻNIĄ
  • NIEMĄDRY/A/
  • UWAŻNY
  • OBIEKTYWNY
  • NAIWNY
  • BEZKRYTYCZNY
  • PUNKTUALNY
  • OGRANICZONY
  • CHAOTYCZNY
  • CIERPLIWY
  • LENIWY
  • PRZEDSIĘBIORCZY
  • NIEDOŁĘGA
  • AKTYWNY
  • ŚLAMAZARNY
  • Z POCZUCIEM GODNOŚCI
  • PROSTAK
  • PYSZAŁEK
  • ZAPALENIEC
  • RZETELNY W PRACY
  • NIEZAANGAŻOWANY W ŻADNĄ IDEĘ
  • ŚMIAŁY
  • TCHÓRZLIWY
  • DOBRY DLA WSZYSTKICH
  • UCZYNNY
  • NIEPOMAGAJĄCY INNYM
  • OSZUST
  • BEZINTERESOWNY
  • EGOISTA
  • WŚCIBSKI
  • AROGANCKI


LISTA CECH - CZ. II "JACY JESTEŚMY"

Tolerancja i wyrozumiałość;
Pozwalający na wszystko, tolerancyjny, wyrozumiały, tyran, bezlitosny, dyktatorski, przebaczający, bezwzględny, współczujący, liberalny, wymagający od innych, sprawiedliwy.

Takt i uprzejmość:
Grzeczny, arogancki, chamski, delikatny, subtelny, napastliwy, ordynarny, uprzejmy, dżentelmeński, taktowny ,brutalny, agresywny.


Nowogrodziec 2001.02.28
Franciszka Grażyna Żak
Pedagog szkolny
Szkoły Podstawowej
w Nowogrodźcu

Franciszka Grażyna Żak
59 - 730 Nowogrodziec
ul. Słowackiego7/4


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8380


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.