Katalog Małgorzata Chećko Język angielski, Scenariusze Nie samą kredą lekcja żyjeZdrowie - schorzenia i ich przyczyny, leczenie: u lekarzaNIE SAMĄ KREDĄ LEKCJA ŻYJE ZASTOSOWANIE PRACY Z VIDEOSCENARIUSZ 3- LEKCJA NAKIEROWANA NA ĆWICZENIE SPRAWNOŚCI MÓWIENIA I ROZUMIENIA ZE SŁUCHU (NA PODSTAWIE MATERIAŁU VIDEO GRAPEVINE, OXFORD ENGLISH VIDEO, EPIZOD "U LEKARZA" Przedmiot: język angielski Klasa: IIB o poszerzonym programie jęz. Angielskiego Data: kwiecień 2004 Cel ogólny: Doskonalenie sprawności mówienia, rozumienia ze słuchu, relacjonowania sytuacji "U lekarza", zdobywania i udzielania informacji- sprawności Nowej Matury w ramach tematu z katalogu "Zdrowie" Cele operacyjne (szczegółowe): 1. Wiadomości- uczeń: - wymienia podstawowe i poszerzone słownictwo dotyczące schorzeń, ich przyczyn, zwrotów "u lekarza" - zna zasady relacjonowania, zdobywania i udzielania informacji 2. Umiejętności- uczeń: - w zakresie sprawności rozumienia ze słuchu odczytuje znaczenie wypowiedzi przekazanej za pomocą zapisu video, w tym z samym obrazem przy wyłączonym dźwięku, oraz z samym dźwiękiem bez obrazu - w zakresie mówienia relacjonuje, zdobywa i udziela informacje - stosuje poznaną leksykę dot. Zdrowia w zakresie ww. sprawności 3. Cele wychowawcze: - rozwijanie postawy aktywizującej i koleżeńskiej podczas lekcji - kształcenie umiejętności aktywnej współpracy w parach i grupie - propagowanie zdrowego stylu życia Czas trwania: 1 godzina lekcyjna Metody i formy pracy: praca z video, praca w parach i grupach Materiały i środki dydaktyczne: kaseta video Grapevine Oxford English Video, odbitki dialogu: U lekarza z zeszytu ćwiczeń do video Planowany przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjne. 2. Rozgrzewka językowa: uczniowie w czasie burzy mózgów przypominają poznane na podstawie Open Mind Intermediate słowa i zwroty określające schorzenia i ich przyczyny. 3. Praca z video- projekcja filmu: - Pierwsza część- uczniowie siedzą w parach plecami do siebie, tylko jedna osoba twarzą do ekranu, osoba oglądająca relacjonuje partnerowi przebieg wydarzeń, po chwili następuje zamiana ról. - Druga część- jedna grupa wychodzi z sali, druga ogląda film tylko z obrazem bez dźwięku, po czym grupy zamieniają się i następna ogląda tę samą część, ale tylko z dźwiękiem, bez obrazu. Grupy spotykają się w sali i relacjonują sobie nawzajem obejrzany epizod, śmieją się z dowcipu angielskiego poczucia humoru na końcu filmu. 4. Uczniowie wykonują zadania typu egzaminacyjnego na podstawie dialogu z książki ćwiczeń, np. prawda- fałsz, korekta. 5. Uczniowie zdobywają i udzielają informacji w sytuacji: "U lekarza". 6. Wspólna ewaluacja pracy na lekcji. Praca domowa: uczniowie piszą w domu podobny dialog.. Zabieg siedzenia plecami do siebie na zajęciach i relacjonowania poznałam w trakcie kursu językowego w Norwich w Wielkiej Brytanii, uczestnicząc w roku 1996 w letnim kursie języka angielskiego w Notce Dame High School, Norwich, Wielka Brytania, pod patronatem Unii Europejskich Federalistów UEF Polska. Wzajemny kontakt osób pozwala na koleżeńskie przełamanie barier komunikacyjnych, komunikacyjnych ruch i przemieszczanie się na zajęciach wychodzi naprzeciw kinestetykom i ich potrzebom ćwiczeń fizycznych na lekcjach. Obraz i dźwięk stanowi z kolei kanał przekazu dla wzrokowców i słuchowców. Zabiegi te pozwalają zarówno uczniowi, jak i nauczycielowi na chwilę oddechu od codziennej realizacji programu na podstawie podręcznika kursowego. Takie metody mogą być formą pracy z zespołami o bardzo zróżnicowanym poziomie językowym już na etapie rekrutacji do szkoły i w dalszym cyklu kształcenia, tzw. Mixed ability classes. Zabawa ta podnosi dynamikę i atrakcyjność zajęć, wychodząc naprzeciw coraz bardziej zróżnicowanym potrzebom młodzieży. Bibliografia: 1. Zeszyt ćwiczeń Oxford English Video 2. Program nauczania języka angielskiego MacMillan Polska 3. Syllabus Matura 2005 Opracowanie: mgr Małgorzata Chećko Wyświetleń: 2342
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |