Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Kowalska
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak zachować się w trudnych sytuacjach - scenariusz zajęć warsztatowych

- n +

Jak zachować się w trudnych sytuacjach

Scenariusz zajęć warsztatowych dla gimnazjum

Jako pedagog często spotykam się, u moich podopiecznych, z brakiem umiejętności radzenia sobie z presja otoczenia i świadomego dokonywania wyboru. Są to bardzo ważne umiejętności, które świadczą o dojrzałości społecznej, a brak których utrudnia bardzo życie także i dorosłym ludziom. Zachęcona przez metodyka pedagogów naszej dzielnicy przygotowałam scenariusz lekcji wychowawczej, która odbyła się w klasie II gimnazjum dla zespołu pedagogów.

Scenariusz zajęć:

Cel dydaktyczny:
Zaprezentowanie asertywnych zachowań w trudnych sytuacjach.
Cele operacyjne:
1. Ćwiczenie umiejętności świadomego dokonywania wyborów.
2. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, związanych z presja otoczenia.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie, omówienie celu zajęć
2. Kontrakt - ustalenie zasad zachowania się na zajęciach
3. Przedstawienie się - krótka informacja o sobie, od wszystkich uczestników spotkania, moje sukcesy i plany
4. Ćwiczenie "Szpaler" - sposoby pokonywania przeszkody:
- szpaler oczu - przeszkoda psychiczna,
- szpaler rąk - przeszkoda fizyczna,
- omówienie sposobów pokonywania przeszkód: podjąć, ominąć, porozmawiać z kimś, "wziąć siłą", "granie".
5. Scenki prezentujące postawę asertywną, agresywną, uległą i omijania
- ocena- każda grupa ocenia przedstawione zachowanie, próba nazwania,
- wypisujemy cechy charakterystyczne dla danej postawy- trudne sytuacje.
6. Co to jest asertywna postawa?
- ćwiczenie "Śnieżna kula",
- omówienie definicji, ocena stopnia trudności stosowania tej postawy w życiu.
7. Uzależnienie, jako sposób ucieczki przed trudnościami
- ćwiczenie z cukierkami - co było powodem dokonania wyboru, omówienie zagadnień z tym związanych,
- scenka z namawianiem - omówienie scenki,
- plusy i minusy popadania w uzależnienia - praca w trzech grupach: alkohol, narkotyki, papierosy - omówienie.
8. Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
- rola wartości w życiu człowieka, jako kanwa dobrej samooceny,
- podejmowanie decyzji, które nie będą wywoływały poczucia winy,
- myślenie pozytywne,
- odrzucenie nałogu - "ktoś" inny przejmuje kontrolę.
9. Ewaluacja
- co dały te zajęcia?
- z czym zostają?

Przeprowadzenie warsztatu zajmuje dwie godziny lekcyjne. Uczniowie bardzo chętnie odgrywają zaproponowane scenki. Ważny wydaje mi się losowy podział na grupy i przyjmowanie wszystkiego, co zaproponują dzieci, z życzliwością, dając im szansę na rozwinięcie swoich przemyśleń - mogą nas zaskoczyć swoją pomysłowością.

Definicję asertywności dobrze jest zapisać, tak aby uczniowie przez cały czas mieli ją "przed oczami".

Przykładowe scenki do odegrania możemy zaprojektować dowolnie, dopasowując problemy w nich poruszane do wieku dzieci. Ważne jest, aby były proste do zagrania, a przedstawione zachowania można było jednoznacznie zaklasyfikować jako: agresywne, uległe lub asertywne. Istotą zajęć jest dyskusja i zapisywanie wszystkich pomysłów na tablicy.

Bibliografia:
1. H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek: "Wychowanie przeciw przemocy. Aktywna edukacja", Fundacja Bene Vobis, Warszawa 1998
2. A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska: "Spójrz inaczej", Wyd. Educatio, Kraków 1993.
 

Opracowanie: Małgorzata Kowalska - pedagog, logopeda

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7394
 
   Komentarze
  • Marta, 2009-01-25

    Brakuje rozwinięcia tych ćwiczeń, które Pani proponuje: same tytuły
    zabaw nie wystarczą. Nie wszyscy je znają.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014