Katalog Lucyna Dejk Muzyka, Program nauczania "Mali muzycy" - program zajęć koła muzycznegoProgram zajęć Koła muzycznego - "Mali muzycy"WSTĘPEdukacja muzyczna odgrywa ważną rolę w wychowaniu dziecka, w przygotowaniu do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Przez praktyczną działalność stwarza uczniowi możliwość spontanicznej, odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej. Przygotowuje dziecko do odbioru i przeżycia dzieła muzycznego. Umożliwia też uczniowi rozwój zdolności i umiejętności muzycznych. Regularny i przemyślany kontakt rozbudza zamiłowania do muzykowania indywidualnego lub zespołowego kształtuje potrzeby takiej aktywności w dalszej edukacji. Muzyka rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną. Kształci też właściwą postawę wobec własnej kultury i tożsamości narodowej. Wpływa na rozwój osobowości dziecka w oparciu o korelację nauczania muzyki z językiem ojczystym, matematyką, środowiskiem przyrodniczym i społecznym. I OGÓLNE ZAŁOŻENIA I KONSTRUKCJA PROGRAMU Program niniejszy w swoich założeniach stanowi uzupełnienie "Programu nauczania" MUZYKA dopuszczonego do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej DKW - 4014-154/99, DKW- 4014 - 155/99 i umożliwia rozbudzenie muzycznych zainteresowań uczniów mających 10 - 12 lat oraz stworzenie warunków rozwijania wrodzonych predyspozycji i zdolności w zakresie muzyki. Program jako podstawę wszystkich działań przyjmuje aktywność dziecka. Poprzez różnorodność metod oddziaływania oraz treści obejmuje wszystkie sfery aktywności: motoryczną, emocjonalną, poznawczą i społeczną. Wykorzystuje naturalną u dzieci potrzebę ekspresji. W zakresie metod działania program bazuje na dwóch systemach wychowania muzycznego - koncepcji Emila Magnes - Dakroze'a (zabawy muzyczno - ruchowe) oraz koncepcji Carla Orffla (muzykowanie na instrumentach zabawy muzyczno - ruchowe). Ponieważ realizacja treści są wielokrotnie powtarzane i rozszerzane, ujęcie zagadnień ma charakter syntetyczny. Nie ma podziału na poszczególne lata nauczania z wyjątkiem działu "Przewidywane osiągnięcia uczniów". Wprowadzony w tym dziale podział ma jedynie charakter pomocniczy i pozwala nauczycielowi zorientować się, czy treści i wymagania rozłożone zostały w sposób równomierny. Program składa się z trzech zasadniczych działów. Każdy z nich opisuje jedną z form aktywności muzycznej dziecka: 1. Odtwarzanie muzyki; 2. Tworzenie muzyki; 3. Percepcje muzyki i zjawisk akustycznych. W praktyce wszystkie trzy formy występują często łącznie, wzajemnie się przenikając. Nauczyciel decyduje, która z nim odgrywa w danym momencie rolę dominującą. II CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA PRZEZ MUZYKĘ. Ponieważ muzyka oddziaływuje na wszystkie sfery osobowości człowieka, zarówno na sferę emocjonalną, jak i fizyczną, na intelekt oraz sferę społeczną, poprzez wielostronny kontakt z nią osiągnąć możemy rozmaite cele. SFERA INTELEKTUALNA (POZNAWCZA) - Kształcenie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki; - Poznawanie literatury muzycznej i wiedzy o muzyce; - Poznanie repertuaru piosenek dziecięcych, popularnych ludowych; - Poznawanie muzyki i obyczajów własnego regionu; - Poznanie pieśni historycznych i muzyki narodowej - Poznanie kultury innych narodów; - Kształcenie dyspozycji twórczych; - Kształtowanie umiejętności szybkiej analizy i syntezy; SFERA FIZYCZNA - Kształtowanie sprawności motorycznej; - Kształcenie umiejętności szybkiej reakcji (refleks); - Kształcenie koordynacji ruchowej i słuchowo - ruchowej; SFERA EMOCJONALNA - Kształcenie wrażliwości emocjonalnej; - Kształcenie umiejętności przeżywania zjawisk muzycznych; - Rozbudzanie radości z kontaktu z muzyką; - Kształtowanie postawy twórczej; SFERA SPOŁECZNA - Kształcenie umiejętności działania w grupie; - Kształcenie umiejętności samooceny; - Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, udział w audycjach, koncertach, festiwalach, przedstawieniach baletowych i operowych; - Kształcenie świadomych odbiorców muzyki; - Kształcenie właściwej postawy wobec własnej kultury i tożsamości narodowej; III TREŚCI NAUCZANIA - Pieśni i utwory muzyczne przeznaczone do wykonywania i słuchania przez uczniów; - Elementy notacji muzycznej; - Muzyka, taniec, stroje i obrzędy własnego regionu; - Tańce narodowe; - Polska muzyka ludowa i innych narodów; - Polskie pieśni historyczne i patriotyczne; - Muzyka artystyczna - podstawowe gatunki, formy, style; - Brzmienie głosów wokalnych; - Instrumenty ich brzmienie, budowa, sposób grania; - Najwybitniejsi odtwórcy muzyki; - Tworzenie ilustracji muzycznych; - Tworzenie własnych zapisów na taśmie magnetofonowej; OCZEKIWANE EFEKTY - DOZNAJE WRAŻEŃ ESTETYCZNYCH; - WYKAZUJE NAWYKI ESTETYCZNE; - UMIE POSŁUGIWAĆ SIĘ ZAPISEM NUTOWYM; - UMIE ZASTOSOWAĆ W PRAKTYCE OZNACZENIA TEMPA, DYNAMIKI I ARTYKULACJI; - UMIE GRAĆ NA DZWONKACH; - ZNA OBRZĘDY I OBYCZAJE LUDOWE ZWŁASZCZA OBYCZAJE SWOJEGO REGIONU; - ROZRÓŻNIA I TAŃCZY POLSKIE TAŃCE NARODOWE (OBEREK, KUJAWIAK, POLONEZ, MAZUR, KRAKOWIAK); - ZACHOWUJE PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ; - ŚPIEWA PIOSENKI POPRAWNIE POD WZGLĘDEM RYTMICZNYM INTONACJI, EMISJI I DYKCJI; - ŚPIEWA POPRAWNIE Z AKOMPANIAMENTEM GRANYM PRZEZ KOLEGÓW (AKOMPANIAMENT RYTMICZNY I MELODYCZNY) - ŚPIEWA POPRAWNIE, REALIZUJĄC AKOMPANIAMENT PERKUSYJNY; - ŚPIEWA W DWUGŁOSIE,; - ROŻRÓŻNIA FAKTURY POLIFONICZNE I HOMOFONICZNE; - POSIADA ROZSZERZONE WIADOMOŚCI NA TEMAT TWÓRCZOŚCI F. CHOPINA, S. MONIUSZKI, J.S. BACHA ORAZ ZNACZENIA ICH MUZYKI; - WYKAZUJE WIADOMOŚCI NA TEMAT GATUNKÓW MUZYKI; - UMIEJĘTNOŚCI PRACY W ZESPOLE; - ROZWÓJ INWENCJI TWÓRCZEJ; SPOSOBY REALIZACJI - Zorganizowanie spotkania z gawędziarzem kaszubskim oraz słuchanie członkiem zespołu muzycznego "Pleskota" - Analiza dzieł muzyki z zastosowaniem właściwego słownictwa muzycznego; - Montaż muzyczno i udział dzieci w przygotowaniach uroczystości szkolnych; BIBLIOGRAFIA 1. K. Badak - Kozicka - "Śpiewajże mi jak umiesz." 2. G. Dąbrowska - "Tańcujże dobrze" 3. A. Stadnicki - "Tance dla dzieci" 4. K. Pankowska - "Edukacja przez dramę" 5. W. Rudziński - "Muzyka naszego stulecia" 6. J. Mechariusz - "Poczet kompozytorów polskich" 7. Z. Gburowska - "Wprowadzenie w kulturę muzyczną" 8. M. Wacholc - "Śpiewnik polski" 9. H. Regner - "Nasze dzieci i muzyka"
Opracowanie: Lucyna Dejk Wyświetleń: 6795
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |