Katalog Alina Zdanowska Chemia, Konkursy Szkolny konkurs chemiczny dla uczniów I klasy gimnazjumSzkolny konkurs chemiczny dla uczniów I klasy gimnazjumRok szkolny 2003/2004Cele konkursu: - budzenie zainteresowania chemią poprzez zabawę - popularyzacja chemii na terenie szkoły - rozwijanie uzdolnień i pogłębianie zainteresowań uczniów - usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy - mobilizowanie się do pracy poprzez rywalizację - doskonalenie umiejętności współpracy w grupie Przebieg konkursu. Każda klasa wystawia 4- osobową reprezentację. Pozostali uczniowie stanowią widownię oraz pomagają nauczycielowi w prowadzeniu konkursu. Konkurs składa się z dwóch etapów. ETAP I Polega on na zdobywaniu przez poszczególne drużyny klasowe elektronów. Otrzymują je drużyny za poprawne wykonanie zadań konkursowych. Czas wykonania każdego zadania - 3min. Zadanie 1 Każda grupa otrzymuje kopertę z ilustracjami 4 procesów chemicznych. Należy rozpoznać te procesy i podać ich nazwy. Proponowane procesy 1 - dekantacja 2 - sączenie 3 - destylacja 4 -sedymentacja rys. 1 rys.2 rys.3 rys.4 Punktacja: Każda poprawna nazwa procesu - 1 elektron. Zadanie 2 Nauczyciel czyta informacje dotyczące pewnego pierwiastka- np.ołów.Tekst podzielony jest na 3 części. Fragment pierwszy: Metal ten odegrał pewną rolę w upadku wielkiego imperium rzymskiego. Jego mieszkańcy wyrabiali z owego metalu naczynia i garnki. Nie wiedzieli jednak, że łatwo rozpuszcza się on w potrawach kwaśnych i że powstałe w trakcie ich gotowania i przechowywania roztwory są silnie trujące. Im bogatszy był dom, tym więcej było w nim tego rodzaju naczyń i tym skuteczniej zatruwali się jego mieszkańcy. Fragment drugi: Przysmakiem Rzymian był gęsty syrop otrzymywany z soku winogron. Przygotowywano go przez długotrwałe odparowywanie w kotłach zrobionych także z tego metalu. Słodycz tę chętnie zjadały dzieci i kobiety. Czy można się dziwić, że w arystokratycznych rodzinach rzadko bywało więcej niż jedno dziecko? Niektórzy władcy rzymscy musieli nawet adoptować synów, gdyż nie mieli następcy tronu. Fragment trzeci: Metal ten powodował również chorobę mózgu i rzymscy cesarze często popadali w obłęd. Choroba ta nie jest obca i naszemu pokoleniu. Metal ten w postaci trującego związku, jest zawarty w benzynie samochodowej. Punktacja: Odgadnięcie nazwy pierwiastka po 1 fragmencie - 3 elektrony. Odgadnięcie nazwy pierwiastka po 2 fragmencie - 2 elektrony. Odgadnięcie nazwy pierwiastka po 3 fragmencie - 1 elektron. Zadanie 3 Grupy otrzymują modele kulkowe pierwiastków. Za pomocą modeli przedstawiają przebieg reakcji chemicznej, której zapis słowny jest następujący: wodór + azot → amoniak Punktacja: Poprawne wykonanie zadania -2 elektrony. Zadanie 4 Nauczyciel (lub uczeń) wykonuje doświadczenie zgodnie ze schematem. Rys. nr 5 Każda grupa zapisuje obserwacje i wnioski z doświadczenia. Obserwacje: Wydziela się gaz, który powoduje mętnienie wody wapiennej. Wniosek: Otrzymanym gazem jest dwutlenek węgla. Punktacja: Poprawne dwa sformułowania - 2 elektrony. Poprawne jedno sformułowanie - 1 elektron. Zadanie 5 Poszczególne grupy otrzymują do ułożenia puzzle. Po ułożeniu odczytują hasło- pojęcie do wyjaśnienia. Proponowane pojęcia: 1- atom 2- proton 3- kation 4- izotop Punktacja: Za odczytanie hasła i jego poprawne wyjaśnienie -2 elektrony. Za odczytanie hasła - 1 elektron. Zadanie 6 Każda grupa otrzymuje zestaw zawierający nazwiska uczonych oraz odkrycia lub teorie. Należy połączyć w pary: uczony - odkrycie lub teoria, której jest twórcą. John Dalton - teoria atomistyczno- cząsteczkowa John Thomson - odkrycie elektronu Antoine Henri Becquerel - odkrycie promieniotwórczości naturalnej Maria Skłodowska- Curie - odkrycie polonu i radu James Chadwick - odkrycie neutronu Punktacja: Każda poprawna para - 1 elektron ETAP II Poszczególne grupy otrzymują kolorowy krążek symbolizujący jądro atomowe pierwiastka. Zadaniem grupy jest zbudowanie modelu atomu pierwiastka przy użyciu otrzymanego krążka na, którym wpisują liczbę protonów oraz zdobytych w I etapie elektronów, które rozmieszczają wokół jądra na powłokach elektronowych. Tak zbudowany model atomu przyporządkowują do pierwiastka i odszukują go w układzie okresowym pierwiastków. I miejsce w konkursie zajmuje ta grupa, której atom pierwiastka ma większą liczbę atomową. Bibliografia: Krystyna Handke - Podsumowanie wiadomości o atomie i cząsteczce. T. Kulawik, M. Litwin - Chemia- ćwiczenia dla gimnazjum cz.1
Opracowanie: Alina Zdanowska Wyświetleń: 4298
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |