Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Wolska
Język polski, Scenariusze

Środki poetyckie (fragmenty "Pana Tadeusza") - scenariusz lekcji języka polskiego w gimnazjum

- n +

Środki poetyckie (stylistyczne) w opisie ogródka Zosi na podstawie ks. I "Gospodarstwo" "Pana Tadeusza"

Scenariusz lekcji języka polskiego w gimnazjum

Czas trwania: 45 minut

Cele:
1) zapoznaje się z treścią wybranych fragmentów ks. I z "Pana Tadeusza".
2) Umiejętnie wyszukuje odpowiednich fragmentów i przykładów.
3) Bogaci słownictwo (w wypowiedzi ustnej i pisemnej  poprawa, korekta słowna prac pisanych w domu, odpowiedź na pytania zadawane na poprzedniej lekcji).
4) Odczytuje ze zrozumieniem swoje wypowiedzi.
5) Przypomina znane środki stylistyczne (artystyczne) i poznaje nowy  porównanie homeryckie, rozumienie znaczeń stylu i jego bogactwa w języku epopei narodowej

Formy pracy:
Praca indywidualna i w grupach

Metody pracy:
Burza mózgów, relacje- opowiadanie, heureza, metoda projektu - uczniowie wcześniej przygotują w grupach "obraz ogródka"

Przygotowanie:
Uczniowie w domu czytają I ks. "Pana Tadeusza" ze zrozumieniem, odpowiadają pisemnie na zadane pytania (ogólne i szczegółowe - systematyzują lekcji poprzedniej i wprowadzenie do następnej)

Wstęp:

Wprowadzenie - powtórzenie i utrwalenie (ustnych i pisemnych) informacji o wyglądzie Soplicowa i okolicy

Czynności:
1) uczniowie opowiadają, relacjonują, opisują (wygląd) folwarku, okolicy, uzupełniają wiadomości.
2) Argumentują cechy Gospodarza(w zadaniu domowym, gospodarność, gościnność, patriotyzm, obyczajowość)

Podanie tematu i celów lekcji:
1) zwrócenie uwagi na język epopei (odwołanie się do Homera), jego piękno, bogactwo słownictwa

Rozwinięcie:
1) Krótkie relacje w/wymienionych opisów (z pomocą nauczyciela), wygląd (opis) Słońca - porównania homeryckie wers 187 ks. I
a) wers 405 ks. II "warzywniak" i wers 85 ks. I "kwietnik w ogródku Zosi" - epitety, porównania, metafory w opisie kwiatów i warzyw
b) zapis w zeszycie własnymi słowami rozumienia metafor, porównań.

Zadanie domowe:
W formie tabeli wypisać:
1) porównania i porównania homeryczne, epitety i przenośnie z wybranych fragmentów.
2) Przeczytać ze zrozumieniem fragment II ks. "Pana Tadeusza" ("Zmierzch")
 

Opracowanie: Małgorzata Wolska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5613
 
   Komentarze
  • madzia, 2006-03-02

    takiego czegoś nie powinno się publikować, jeżeli to pisał nauczyciel
    to musiał kończyć Uniwersytet Bolka i Lolka ( zaocznie)



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 1.83



    Ilość głosów: 6
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014