Katalog

Agnieszka Janas
Chemia, Konspekty

Powtórzenie wiadomości o alkoholach, fenolach, aldehydach i ketonach (konspekt, kl. III LO, profil biol.-chem.).

- n +

Powtórzenie wiadomości o alkoholach, fenolach, aldehydach i ketonach (konspekt, kl. III LO, profil biol.-chem.).
Przedmiot-Chemia, kl. III LO , profil biologiczno - chemiczny
Dział programu-Jednofunkcyjne pochodne węglowodorów

Temat-Powtórzenie wiadomości o alkoholach, fenolach, aldehydach i ketonach

Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:
  • Doskonalenie umiejętności nazywania i identyfikowania substancji chemicznych na podstawie danych o substancjach
  • Kształcenie umiejętności klasyfikacji związków na podstawie nazw oraz wzorów
  • Doskonalenie umiejętności właściwej interpretacji reakcji redoks
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych w oparciu o wzory i równania reakcji chemicznych
  • Doskonalenie umiejętności projektowania doświadczeń pozwalających rozróżniać substancje
  • Doskonalenie umiejętności przewidywania i proponowania przemian chemicznych, prowadzących do otrzymania konkretnej substancji
  • Uwrażliwianie na szkodliwość niektórych substancji chemicznych
  • Doskonalenie umiejętności organizowania pracy zespołowej
  • Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności za pracę całego zespołu
  • Kształtowanie osobowości przez twórcze zaangażowanie
  • Wdrażanie do samooceny
Typ lekcji:
        Powtórzeniowo - systematyzujący

Metody nauczania:
  • Praktyczna, forma - grupowa (ćwiczenia w zespołach uczniowskich)
  • Słowna naprowadzająca
Środki dydaktyczne:
  • Karta ćwiczeń
  • Żetony
  • Gry dydaktyczne
Plan lekcji:
  • Część nawiązująca
  • Część właściwa
  • Część końcowa i ewaluacja
  • Zadanie domowe

Część lekcji Cele

Docelowe
operacyjne

Zadania dydaktyczne
Środki dydaktyczne
Część nawiązująca
  • Uświadomienie celów lekcji
  • Uświadomienie czym jest praca zespołowa
  • Uczeń zna treść zadań jakie ma wykonać podczas ćwiczeń
  • Uczeń rozumie treść poleceń
  • Uczeń potrafi organizować wspólną pracę z pozostałymi członkami zespołu
  • Żetony
  • Karta ćwiczeń
  • "Zygzaczek"



Część właściwa
  • Poprawne nazywanie, identyfikacja i klasyfikacja związków chemicznych na podstawie podanych informacji, dostrzeganie różnic między substancjami
  • Poprawne pisanie równań reakcji redoks i ich interpretacja
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych
  • Dostrzeganie szkodliwości niektórych substancji chemicznych
  • Sprawne posługiwanie się poznanymi reakcjami w przedstawianiu cyklu przemian chemicznych
  • Uczeń zna wzory, nazwy oraz właściwości i zastosowanie związków chemicznych
  • Uczeń potrafi zidentyfikować substancje na podstawie podanych informacji
  • Uczeń potrafi zaklasyfikować związek do danej grupy
  • Uczeń potrafi dostrzegać podobieństwa i różnice w budowie i właściwościach związków
  • Uczeń potrafi zaprojektować proste doświadczenie i przewidzieć jego wynik
  • Uczeń potrafi ustalić stopnie utlenienia w związkach organicznych
  • Uczeń potrafi wskazać proces redukcji i utlenienia
  • Uczeń potrafi zinterpretować zachodzące procesy i zapisać je w postaci uproszczonych równań połówkowych
  • Uczeń potrafi wnioskować o właściwościach substancji na podstawie równań reakcji redoks
  • Uczeń rozumie treść zadania
  • Uczeń zna wzory konieczne do rozwiązania zadania i potrafi je zastosować
  • Uczeń potrafi podać wzory i nazwy szkodliwych substancji
  • Uczeń wie jakie jest ich działanie na organizm ludzki
  • Uczeń zna metody otrzymywania oraz właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów i ketonów
  • Uczeń potrafi trafnie przewidzieć i zaproponować kolejność zachodzących reakcji
  • "klocki" z nazwami, wzorami i właściwościami wybranych związków






























  • "klocki" potrzebne do przedstawienia cyklu reakcji chemicznych
Część końcowa i ewaluacja
  • Weryfikacja wiadomości i samoocena pracy indywidualnej i zespołowej
  • Uczeń potrafi krytycznie spojrzeć na stan swojej wiedzy i umiejętności
  • Uczeń potrafi panować nad emocjami w przypadku niepowodzenia
  • Uczeń nie przejawia postaw egoistycznych
  • Kserokopie poprawnych odpowiedzi na wybrane - trudniejsze zadania
Zadanie domowe Ugruntuję i usystematyzuję wiadomości na sprawdzian    


KARTA PRACY


Zadanie 1
Dobierz "klocki" w trójki - zestawiając nazwę, wzór i zastosowanie

Zadanie 2
Wymienione poniżej substancje zaklasyfikuj do odpowiedniej grupy jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów

Rozmiar: 13618 bajtów

Zadanie 3
W podanym równaniu reakcji redoks:

Rozmiar: 5370 bajtów

  1. ustal stopnie utlenienia
  2. wskaż procesy: utlenienia i redukcji i zapisz uproszczone równania połówkowe
  3. dobierz współczynniki na podstawie bilansu elektronowego
O jakich właściwościach dichromianu (VI) potasu i alkoholu etylowego świadczy to równanie?

Zadanie 4
  1. Dawka śmiertelna metanolu o gęstości d=0,792 g/cm3 wynosi ok. 1g na 1kg masy ciała.
    1. podaj dawkę śmiertelną metanolu wyrażając ją w cm3 na 1kg masy ciała
    2. ile gramów i ile cm3 wynosi dawka śmiertelna dla człowieka ważącego 70kg?
  2. W wodzie wodociągowej stwierdzono 0,0002% zawartości fenolu, którego najwyższe dopuszczalne stężenie (NDS) wynosi 0,2mg na 1kg wody. Czy konsekwencją wypicia tej wody będą tylko nieprzyjemne doznania smakowe, czy też może nastąpić zatrucie?
Zadanie 5
Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli odróżnić propanal od propanonu.
  1. narysuj schemat
  2. podaj przewidywany przebieg doświadczenia
  3. podaj przewidywane wnioski i poprzyj je równaniem reakcji
Zadanie 6
Mając do dyspozycji metan oraz różne substancje nieorganiczne ("klocki") zaproponuj cykl przemian prowadzących do otrzymania aldehydu mrówkowego.

Wskazówki
Nauczyciel przygotowuje wcześniej "klocki" - kartoniki (najlepiej oklejone folią samoprzylepną, aby mogły być wykorzystane kilka razy). Propozycję "klocków" do zadania 1 zamieszczam poniżej.

"klocki" do zadania 1

Metanol Glikol Paraform Krezol Aceton
Etanol Gliceryna Fenol Metanal Etanal
C2H5OH C3H5(OH)3 C2H4(OH)2 CH3CHO Rozmiar: 2600 bajtów
CH3OH C6H5OH H -[-O-CH2-]n-OH HCHO Rozmiar: 2862 bajtów
Powstaje w wyniku fermentacji alkoholowej Silna trucizna, powoduje trwałą ślepotę Używana m.in. do produkcji leków i kosmetyków Wróg hydrosfery, składnik ścieków przemysłowych Środek dezynfekujący pomieszczenia sanitarne i śmietniki
"Przyjaciel" chłodnic samochodowych w czasie mrozów Biały osad na dnie butelki z aldehydem mrówkowym Daje pozytywny wynik próby Tollensa Popularny rozpuszczalnik farb i lakierów 40% wodny roztwór to formalina


Na "rozgrzewkę", aby przypomnieć do jakiej grupy związków organicznych zalicza się alkohole, fenole, aldehydy i ketony - proponuję "Zygzaczek" (każdy uczeń otrzymuje kserokopię)

"ZYGZACZEK" - odczytaj hasło przeskakując zygzakiem o taką samą ilość okienek


Rozmiar: 22164 bajtów


Opracowała: Agnieszka Janas



Wyświetleń: 7783


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.