AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Piechnicka-Gołaś
Fizyka, Scenariusze

Dlaczego samolot lata?

- n +

Dlaczego samolot lata?

Scenariusz lekcji

Cele:
Uczeń wie:
- że przepływ powietrza powoduje zmniejszenie jego ciśnienia
- jaka jest przyczyna powstania siły nośnej,
- dlaczego samolot się unosi,
- że siła ciągu powoduje ruch samolotu do przodu.

Uczeń umie:
- wytłumaczyć powstawanie siły nośnej,
- odpowiedzieć na pytanie dlaczego samolot lata

Metody nauczania:
- eksperymentalna,
- metoda aktywnego uczenia się "Jigsaw",
- rozmowa dydaktyczna.

Formy:
Praca zespołowa.

Pomoce dydaktyczne:
kartki papieru, szpulka po niciach, szpilki, słomki do napojów.

Przebieg lekcji
- Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji na temat ciśnienia w gazie i ciśnienia atmosferycznego.
- Poinformowanie uczniów czym będą zajmować się na lekcji i wyjaśnienie w jaki sposób będą pracować (zwrócenie uwagi na to, że każdy uczeń musi na tyle dobrze zrozumieć
wykonywane zadanie, aby móc wytłumaczyć to innej grupie).
- Podział klasy na cztery grupy i losowanie przez jednego ucznia z grupy zadania do wykonania (karta pracy - załącznik).
- Uczniowie wykonują przydzielone zadania, nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, udziela wskazówek.
- Po wykonaniu doświadczeń następuje podział klasy na nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znalazł się przedstawiciel każdej z poprzednich grup i następuje przedstawienie wyników prac poszczególnych grup.
- Na zakończenie lekcji następuje losowaniem za pomocą kartek z numerkami najpierw zespołu, a później osoby która podsumuje lekcję i przedstawi wnioski z przeprowadzonych doświadczeń (uczniowie notują wnioski w zeszycie).

1. W szybko poruszającym się strumieniu panuje mniejsze ciśnienie niż w poruszającym się wolniej.

2. Powietrze poruszające się nad górną powierzchnią skrzydła przebywa dłuższą drogę. Porusza się więc z większą szybkością, a to powoduje, że ciśnienie nad skrzydłem jest mniejsze od ciśnienia pod skrzydłem. Na wskutek różnicy ciśnień powstaje tzw. siła nośna zwrócona ku górze, powodująca unoszenie samolotu.

3. Wartość siły nośnej zależy od szybkości samolotu. Gdy stanie się ona większa od ciężaru samolotu wówczas samolot odrywa się od ziemi i wznosi się w powietrze.

- Nauczyciel przekazuje dodatkowe wiadomości.

Po osiągnięciu odpowiedniej wysokości samolot porusza się w ten sposób, że siła nośna równoważy ciężar samolotu, a silnik dostarczając siły ciągu zapewnia ruch naprzód pokonując opór powietrza, jaki przy tym powstaje. Przedstawia schemat samolotu z krótkimi objaśnieniami jak działają jego zespoły.

Praca domowa:
Dlaczego bardzo silny wiatr wiejący z boku zrywa dachy domów nie w kierunku, w którym wieje, lecz pionowo w górę?

Załącznik: Karta pracy

Grupa I

Mając do dyspozycji plastikową szpulkę po niciach, szpilkę oraz arkusz kartonu:
1. Wytnij z kartonu kwadrat o boku około 10 cm. W środku wbij szpilkę.
2. Trzymaj szpulkę pionowo. Połóż kartonik na szpilce, tak aby ostrze szpilki znajdowało się w otworze w szpulki.
3. Dmuchaj delikatnie od dołu w otwór szpulki. Obserwuj zachowanie się kartonika
Czy udało Ci się zdmuchnąć kartonik? Jak wytłumaczysz zaobserwowane zjawisko.

Grupa II

Mając do dyspozycji kartkę papieru A4, taśmę klejącą, linijkę, cienki patyk, suszarkę do włosów:
1. Narysuj linię w połowie kartki, równoległą do krótszego boku, a następnie drugą równoległą do pierwszej w odległości 2 cm od niej. Mocno zegnij kartkę wzdłuż drugiej linii.
2. Krótsze brzegi kartki złóż razem i sklej tak, aby kartka utworzyła bryłę o przekroju charakterystycznym dla skrzydła.
3. Wsuń cienki patyk pod miejsce zgięcia i ustaw patyk poziomo. Skieruj strumień powietrza z suszarki na kartkę z góry z odległości 50 cm a następnie z odległości 10 cm.
4. Wyjaśnij zaobserwowane zjawisko.

Grupa III

Mając do dyspozycji kartkę papieru A4, słomkę i nożyce:
1. Przetnij kartkę na połowę i narysuj linie w odległości 5 cm od jej krótszych krawędzi. Mocno zegnij kartkę wzdłuż tych linii.
2. Połóż zgiętą kartkę na stole i za pomocą słomki dmuchaj pod kartkę.
3. Wyjaśnij obserwowane zjawisko.

Grupa IV

Mając do dyspozycji kartkę papieru A4:
1. Wykonaj z tej kartki papierowego gołębia lub samolot.
2. Wypuść papierowego gołębia z ręki, a następnie wyrzucaj go z coraz większą szybkością. Co zauważyłeś? Jak wytłumaczysz zaobserwowane zjawisko.

Opracowanie: Elżbieta Piechnicka-Gołaś

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7958


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.25



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.