Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Renata Florczak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej - Jak spędzamy czas wolny? (ZSZ)

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej


Temat: Jak spędzamy czas wolny?

Cel ogólny: ukazanie czasu wolnego w kontekście wartości.

Cele szczegółowe:

  • kształcenie umiejętności konstruktywnego wykorzystywania czasu wolnego;
  • wskazanie potrzeby spędzania czasu wolnego z rodziną;
  • zachęcanie do czynnego spędzania czasu wolnego;
  • pobudzanie aktywności uczniów.
Metody: praca indywidualna, praca w grupach, metoda ABC, pogadanka z elementami wykładu, dyskusja.

Środki dydaktyczne: kilka zestawów puzzli (4-7 elementów), kartki z kołami podzielonymi na 24 części (doba) - załącznik nr 1, kartki z pionowo wypisanymi literami alfabetu - załącznik nr 2, kolorowe karteczki w dwóch kolorach.

Czas zajęć: 45 minut.

Przebieg zajęć:

  • Czynności organizacyjne.
  • Podział na grupy. Poszczególne osoby losują fragmenty obrazków i dopasowując fragmenty dzielą się na grupy.
  • Rozgrzewka: Uczniowie w grupach trzymają się za ręce. Następnie puszczają ręce sąsiadów, zamykają oczy i wyciągając ostrożnie rękę przed siebie starają się chwycić rękę innej osoby, idąc ku środkowi koła (nie może to być ręka sąsiada). Następnie podobnie postępują z drugą ręką. Teraz grupa próbuje rozwiązać powstały supeł, tak jednak, aby ciągle trzymać się za ręce. Można jedynie poluźnić uścisk. Gdy rozwiązanie problemu sprawia kłopot, jedna osoba może puścić trzymane przez siebie ręce.
  • Każdy uczeń otrzymuje kartkę z kołem podzielonym na 24 części (każda z części to 1 godz. doby) - załącznik nr 1. Uczniowie mają za zadanie wypełnić koło swoimi codziennymi zajęciami. Zaznaczają również czas wolny. Po zakończonej pracy chętni uczniowie przedstawiają swój rozkład dnia.
  • Pogadanka na temat: co to jest czas wolny, jakie jest jego znaczenie w życiu człowieka i jak można spędzać czas wolny?
  • Podział klasy na grupy za pomocą pociętych obrazków. Każda grupa otrzymuje kartkę z pionowo wypisanymi literami alfabetu - załącznik nr 2. Odpowiada na pytanie: Jak spędzamy czas wolny? Do każdej literki grupa podaje kilka propozycji rozpoczynających się na daną literę.
  • Po zakończonej pracy liderzy przedstawiają propozycje grup, które to nauczyciel zapisuje na tablicy. Następuje dyskusja, w której należy określić, jakie z wymienionych form są propozycją konstruktywnego wykorzystania czasu wolnego, a jakie nie. W trakcie dyskusji należy zwracać uwagę na formy spędzania czasu wolnego z rodziną – wspólne zainteresowania, hobby.
  • Ewaluacja: Każdy uczeń otrzymuje dwie karteczki np. zieloną i żółtą. Zielona jest "walizką" na niej zapisują co na zajęciach im się podobało. Żółta jest "koszem" na niej zapisują co na zajęciach im się nie podobało.


Literatura:

1. Grochociński Marian - Przygotowanie dzieci do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.

2. Kosyrz Zdzisław - Osobowość wychowawcy; Agencja Wydawnicza CB, Warszawa 1997.

3. Kozak Ewa - Wypoczynek młodzieży i jej rodziców; Problemy opiekuńczo-wychowawcze; nr I / 2000. 4. Przecławski Kazimierz, Czas wolny dzieci i młodzieży w Polsce, WSiP, W-wa 1978.

5. Raczkowska Jadwiga - Znane i nowe problemy czasu wolnego; Problemy opiekuńczo-wychowawcze; nr VI / 2000.

6. Szuty Jacek - Gdy nauczyciel jest wychowawcą; WSz PWN, Warszawa-Łódź 2001.

7. Śnieżyński Marian - Jak spędza czas wolny młodzież liceów ogólnokształcących?. Wychowawca nr 9 / 1996.

8. Tyrna-Łoj Iwona - Zajęcia pozalekcyjne w szkole podstawowej; Problemy opiekuńczo-wychowawcze; nr 6 / 1998.

Załącznik nr 2 - Jak spędzamy czas wolny?

A -
B -
C -
D -
E -
F -
G -
H -
I -
J -
K -
L -
M -
N -
O -
P -
R -
S -
Ś -
T -
U -
W -
Z -
Ż -

Załącznik nr 1 - Mój dzień.

Rozmiar: 32530 bajtów


Renata Florczak
ZSZ Nr 2 w Ostrołęce
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 18009
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014