AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Gabis
Zawodowe, Konspekty

Ekonomika handlu - scenariusz lekcji prowadzonej metodą projektów (Temat: rozpoczęcie działalności gospodarczej ) - liceum handlowe

- n +



SCENARIUSZ LEKCJI
ZREALIZOWANYCH METODĄ PROJEKTÓW





ZAWÓD: TECHNIK HANDLOWIEC
PRZEDMIOT: EKONOMIKA HANDLU
NR PROGRAMU 2305
DZIAŁ PROGRAMOWY: PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ NA WŁASNY RACHUNEK

Zakładane cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze:
1. Zapoznanie uczniów z etapami rozpoczęcia działalności gospodarczej
2. Kształtowanie umiejętności sporządzania dokumentów oraz dopełnienia formalności niezbędnych do podjęcia działalności gospodarczej
3. Wyrobienie umiejętności wyboru:
- formy organizacyjno-prawnej działalności
- zakresu działalności
- rozliczeń z Urzędem Skarbowym
4. Wyrobienie umiejętności zastosowania wiadomości teoretycznych w praktyce
5. Kształtowanie umiejętności znalezienia się w gospodarce rynkowej,rozwijanie przedsiębiorczości
6. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
7. Kształtować umiejętność korzystania z różnych źródeł prawa oraz bieżącego śledzenia zmian regulacji prawnych
8. Rozwijanie umiejętności sporządzania pisemnych opracowań
9. Rozwijane umiejętności prezentacji tematu.
10 .Rozwijanie zarówno samodzielnej pracy projektowej jak i podziału pracy w zespole
11. Rozwjianie umiejętności współpracy w grupie
12. Rozwijanie umiejętności oceniania i samokontroli

Organizacja zajęć realizowanych metodą projektu można podzielić na następujące fazy:

1. Wyjaśnienie uczącym się istoty metody. Wybór odpowiedniej wielkości materiału
2. Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu ich realizacji
3. Realizacja projektów
4. Prezentacja projektów
5. Sprawdzian

FAZA 1: 1 godz.
Wprowadzenie do tematu, zasugerowanie problemów do rozwiązania.

Nauczyciel po ogólnym wprowadzeniu zagadnień związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej na własny rachunek, zapoznaje uczniów z metodą projektów oraz sugeruje problem do rozwiązania. Uczniowie tworzą zespoły, wymyślają "własną firmę" na podstawie której opiszą etapy rozpoczęcia działalności, sporządzą odpowiednie dokumenty, ustalą formę organizacyjno - prawną wskazując wady i zalety poszczególnych form, opiszą formę ewidencji działalności gospodarczej, formę opodatkowania oraz zakres działalności podmiotu.

FAZA 2: 1 godz.
Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów - zawarcie kontraktów.

Temat projektów zostaje sprecyzowany jako :
ROZPOCZYNAMY DZIALALNOŚĆ GOSPODARCZĄ W 2001 R.
Uczniowie ustalają zakres projektów i zawierają kontrakt z nauczycielem.
Oto ustalone tematy:
1. Rozpoczynamy działalność gospodarczą - sklep odzieżowy "Ania" - przedsiębiorstwo prywatne osoby fizycznej
2. Rozpoczynamy działalność gospodarczą P.H.U. "X"- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
3. Pizzeria "Kama" - spółka partnerska
4. Hurtownia kosmetyków - Firma prowadzona na imię obojga małżonków
5. Spółka partnerska - usługi gastronomiczne
....................................................................

FAZA 3:
Realizacja projektów

Czas na realizację 1 miesiąc. Podczas kolejnych zajęć uczniowie zdobywają wiadomości i umiejętności, które mogą zostać wykorzystane podczas realizacji projektów. W tym okresie mają możliwość konsultacji, korzystania z biblioteki i innych źródeł informacji.

FAZA 4: 3 godz.
Prezentacja projektów przez uczniów i podsumowanie

Na prezentację planuję 3 jednostki lekcyjne. Każda z grup ma do dyspozycji ok. 15 minut.
Po prezentacji następuje dyskusja.

FAZA 5:
Sprawdzian - 1 godz.

Pytania sprawdzające:
1. Jakie pożądane kwalifikacje powinien posiadać podejmujący działalność gospodarczą?
2. Jakie są sposoby pozyskiwania kapitału?
3. Jakie znasz formy prawne przedsiębiorstw?
4. Jak rejestruje się działalność przedsiębiorstwa będącego:
    a) formą działania na własny rachunek przez osobę fizyczną
    b) spółką partnerską
    c) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością
    d) spółką jawną
    e) spółką komandytowo-akcyjną
    f) spółką akcyjną
5. Jak uzyskuje się numer statystyczny REGON?
6. Omów dokumenty niezbędne przy zakładaniu rachunku bankowego
7. Omów rodzaje podmiotów gospodarczych, a obowiązki ewidencyjne




opracowanie: mgr Elżbieta Gabis
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4199


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.