AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Rabiega
Język polski, Konspekty

"O doktorze Hiszpanie" - uczeń w roli scenarzysty - konspekt lekcji w klasie I gimnazjum

- n +

Konspekt lekcji w klasie I gimnazjum.

Temat: Wchodzimy w rolę scenarzysty i innych twórców adaptacji fraszki
Jana Kochanowskiego "O doktorze Hiszpanie".

Cele:
  • uczeń analizuje i interpretuje utwór poetycki poprzez gry dramatyczne,
  • przekształca staropolski tekst na język współczesny ułatwiający zrozumienie utworu,
  • przekształca tekst literacki na ruch i gest,
  • potrafi wcielać się w różne role,
  • zna pojęcia: fraszka, archaizacja, adaptacja,
  • ma krytyczny stosunek do obyczajów ukazanych w utworze.

Etapy lekcji (wg " Kreatora")

I Zaangażowanie
  • Podział klasy na trzy zespoły, które zajmują miejsca przy przygotowanych przed lekcją stołach.
  • Nawiązanie do poznanych wcześniej krótkich fraszek obyczajowych Jana Kochanowskiego ze zwróceniem uwagi na ich związek z dworskim okresem życia poety.
  • Postawienie przez nauczyciela pytań, które posłużą uczniom do analizy utworu;
  1. Gdzie rozgrywają się wydarzenia?
  2. Kim są bohaterowie, ilu ich jest?
  3. Kto opowiada o wydarzeniach?
  4. Kiedy (o jakiej porze dnia) rozgrywa się akcja utworu?
  5. Ilu osobom należy przydzielić role, aby dokonać scenicznej adaptacji fraszki?
II Badanie

Uczniowie analizują tekst i odpowiadają na otrzymane pytania.
Ad 1. Gospoda - tam odbywa się spotkanie towarzyskie, korytarz, sypialnia doktora.
Ad.2. Dworzanie - biesiadują, ucztują.
Ad.3. Narrator.
Ad 4. Przed wieczerzą, w czasie i po wieczerzy.
Ad.5. Aby dokonać scenicznej adaptacji utworu, należy przydzielić role ośmiu osobom
        (sześciu biesiadników, dr Hiszpan i narrator).

III Przekształcenie

  • Uczniowie w grupach starają się dokonać scenicznej adaptacji fraszki (należy przypomnieć pojęcie adaptacji).
  • Starają się przełożyć język utworu na język współczesny tak, aby zachować sens utworu.
  • Samodzielnie przydzielają role.
IV Prezentacja

  • Inscenizacja i ocena pod względem wierności oryginałowi, twórczego podejścia do tematu, przygotowania scenicznego, poprawności językowej
  • Wybór najciekawszej adaptacji.
V Refleksja
Uczniowie zastanawiają się:

  • Jaki jest temat fraszki, co próbuje ośmieszyć i w jaki sposób?
  • Jakie są cechy fraszki?
  • Jak powstaje adaptacja sceniczna?

Wspólnie formułują wniosek :
Fraszka "O doktorze Hiszpanie" jest obrazkiem z życia dworskiego. W sposób lekki, żartobliwy autor napiętnował w niej pijaństwo.

Uczniowie dokonują samooceny, określają czego i jak się nauczyli, czemu służyły przyjęte metody pracy.


Praca domowa (do wyboru).

  1. Napisz fraszkę krytykującą jakąś wadę ludzką.
  2. Przygotuj inscenizację innej fraszki - np. "O Koźle".
  3. Zredaguj ogłoszenie do gazetki szkolnej informujące o przedstawieniu przygotowanym przez Twoją klasę na podstawie fraszki "O doktorze Hiszpanie".


Opracowanie: Małgorzata Rabiega
Gimnazjum w Józefowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5914


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.