Katalog

Alina Sybilska
Zajęcia zintegrowane, Ankiety

Ślubowanie klasy I - scenariusz uroczystości

- n +

Ślubowanie klasy I - scenariusz uroczystości

Sala odświętnie udekorowana. Na czołowej ścianie kolorowy domek obrazujący "wesołą szkołę" i duży napis "Wesoła szkoła szeroko otwiera przed nami drzwi". Obok szkoły stacja kolejowa "Literkowo", do której podąża pociąg z małymi literkami. Wielkie litery jadą własnymi pojazdami np. A - autobusem, H - hulajnogą itp. Przed wesołą szkołą stoją pierwszaki w odświętnych strojach. Obok po lewej stronie na dywanie ułożone zabawki (klocki, lalki, samochody) przypominające przedszkole a po prawej stronie tablica, ławka szkolna z całym wyposażeniem, obrazująca salę lekcyjną. Obok pierwszoklasistów poczet sztandarowy.

Przebieg uroczystości:

Uroczystość prowadzi uczeń

1. Powitanie

Prowadząca:
- Witam serdecznie wszystkich zgromadzonych. Dzisiejsze nasze spotkanie ma uroczysty charakter. Najmłodsi z nas zostaną pasowani na uczniów wejdą do naszej szkolnej społeczności na długie lata.
(Prowadząca zwraca się do pierwszoklasistów)
- Pierwszoklasiści, jeżeli chcecie zostać pasowani na uczniów szkoły, musicie już teraz wykazać się pewnymi wiadomościami.
Prowadząca pyta, pierwszoklasiści odpowiadają. Wiersz "Kto ty jesteś?" W. Bełzy.
- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój? itd.
(Prowadząca)
- A jak wygląda nasza flaga?
Uczniowie recytują wiersz:
Powiewa flaga gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
Biel jest i czerwień.
Czerwień - to miłość
Biel - serce czyste.
Piękne są nasze barwy ojczyste.
(Prowadząca)
Prawidłowo odpowiedzieliście na moje pytania. Teraz nastąpi uroczysta chwila, na którą wszyscy czekamy.

2. Uroczyste ślubowanie.

(Prowadząca podaje komendy)
- Proszę o powstanie.
- Do hymnu.
- Po hymnie.
- Do ślubowania poczet sztandarowy wystąp.
(Pierwszoklasiści wyciągają rękę do sztandaru i powtarzają za panem dyrektorem tekst ślubowania)

"Ślubuję być dobrym Polakiem,
Dbać o dobre imię swej klasy szkoły.
Będę uczył się w szkole,
Jak kochać Ojczyznę,
Jak dla niej pracować kiedy dorosnę.
Będę się starał być dobrym kolegą,
Swym zachowaniem i nauką
Sprawiać radość rodzicom i nauczycielom."
- Ślubuję.

(Prowadząca)
- Po ślubowaniu. Poczet sztandarowy wstąp.

3. Pasowanie pierwszoklasistów.

Pan dyrektor dokonuję aktu pasowania.
Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego wręcza uczniom dyplomy i upominki.
Przewodnicząca:

- Teraz każdy pierwszoklasista zaznaczy swoją obecność przynależność do szkoły odciśnięciem paluszka na tej oto karcie, która zawiera tekst zobowiązania. (Uczennica
kl. I odczytuje tekst zobowiązania i wszyscy uczniowie kl. I "podpisują" zobowiązanie.)

4. Zabranie głosu przez pana dyrektora.

5. Powitanie pierwszoklasistów przez społeczność uczniowską.


Przewodnicząca:
- Również przedstawiciele klas starszych pragną was powitać.

Uczeń klasy VI
- My, najstarsi uczniowie naszej szkoły...

Uczeń kl. II
-... i my, którzy w ubiegłym roku byliśmy w pierwszej klasie

Razem:
- Witamy was, pierwszaki!

Uczeń kl. III
- Zaszumiały drzewa przed szkołą

Razem
- Witaj, pierwsza klaso!

Uczeń kl. II
-... I zagruchał srebrnoszary gołąb

Razem:
- Witaj, pierwsza klaso!

Uczeń kl. III
- Słoneczniki za płotem się złocą

Razem:
- Witaj, pierwsza klaso!

Uczeń kl. II
- A i wróble w jaśminie świergocą

Razem:
- Witaj, pierwsza klaso!

Uczeń kl. IV
- Wszystko, wszystko
dziś dla pierwszej klasy:
uśmiech słońca,
kolorowe astry.

Uczeń kl. III
- I ten wierszyk,
który starsze dzieci
dla pierwszaków
mówią z pamięci.

Uczeń kl. IV
- Chodźcie śmiało
do szkoły pierwszacy,
do zabawy wspólnej,
do pracy.

Uczeń kl. IV
- Szkoła drzwi swe
otwiera gościnnie.
Szkoła dzisiaj
Serdecznie was przyjmie.

Uczeń kl. IV
- I pamiętajcie! Jesteśmy obok was.
Zawsze możecie liczyć na pomoc kolegów
Ze starszych klas.

Uczeń kl. III
- Powodzenia. Przyjmijcie od nas
serdeczne życzenia.

Uczeń kl. IV
- Chcę wam życzyć na początek,
by nauka szła jak z płatka,
żeby tyle było piątek
ile pszczół na polnych kwiatkach.

Uczeń kl. V
- Żeby pochwał było tyle,
ile szyszek w gęstym borze,
żeby w szkole było milej
niż nad rzeką lub nad morzem.

Uczeń kl. IV
- Długopisy, wszystkie pióra
niechaj piszą mądrze, ładnie
i niech skrzypią, tak jak żuraw,
kiedy błąd się gdzieś zakradnie.

Uczeń kl. V
- Promień słońca niech ukradkiem
wejdzie w każdy szkolny zeszyt.

Uczeń kl. IV
- Na każdy dzień życia weź trzy czarodziejskie słowa:
PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ!
I w sercu je zachowaj.
DZIEŃ DOBRY, DO WIDZENIA
Niech obce ci nie będzie.
Dni spędzone z nami wspominaj mile wszędzie.

6. Występy uczniów kl. I

- Dzisiaj jest nasze święto
Gości więc witamy
Na nasz występ zapraszamy.

- My będziemy wiersze recytować
żadnych zwrotek nie zgubimy
nic nie sfałszujemy.
- Więc jest sprawa oczywistą
Jeśli wam się spodobamy,
Oklaski prosimy.
Uczniowie podchodzą do zabawek, mówią kolejno

- Jeszcze wczoraj miś pluszowy
żegnał nas w przedszkolu.
Dziś z tornistrem pełnym książek
idziemy do szkoły.

- Jeszcze wczoraj kolorowe
klocki Staś układał,
dziś ołówkiem w swym zeszycie
pierwsze kroki stawia.

- Jeszcze wczoraj barwne lale,
sto zabawek różnych,
dziś już szkoła pierwsza klasa,
czas naszej nauki.

Kolejna uczennica kl. I podchodziło lalki, bierze ja na ręce i mówi:
- Nie płacz lalko, bardzo proszę
nie płacz tak.
Ja rozumiem, że ci mamy
Będzie brak.
Lecz na mamę szkoła czeka
Nie płacz już.
Nim powrócę pośpij sobie
Oczka zmruż.

Następnie część uczniów podchodzi do szkolnej ławki:
_ Idziemy do szkoły pierwszy raz
Pierwszaki. Zupełnie nowi.
Ciekawym okiem każdy z nas
Przygląda się sąsiadowi.

- Nasz kolega Grzesiek,
uczeń klasy pierwszej
grzecznie siedzi w ławce
ładnie mówi wiersze.

- Czyste ma książki,
często myje ręce,
a w zeszycie piątek
zbiera coraz więcej.

- Jestem bardzo wesoły
bo już chodzę do szkoły.
Piaskownicę zostawiam bez żalu.
W ręku niosę tornister,
od czystości aż błyszczę.
Przecież jestem już pierwszak!
- nie maluch!

Wszyscy śpiewają piosenkę "Dostał Jacek elementarz", następnie kolejny uczeń kl. I recytuje wiersz:
- Razem z Jolą i Adasiem
idziemy przez stronice elementarza,
by poznać czytania tajemnice.

- Piszemy najpierw litery,
a potem słowa i zdania
I wiemy coraz więcej...
Świat się przed nami odsłania!

- Poznamy inne książki...
Lecz każdy to zapamięta,
Czego nas nauczy
Nasz pierwszy elementarz.

Wszyscy śpiewają piosenkę "W Literkowie". Następni uczniowie recytują:

- Pisze kreda na tablicy,
Pisze bardzo rada.
Bielutkimi literkami
Dzieciom opowiada.
- Tu jest Ala, tu jest kot,
tu jest dom, a tu płot.

- Gdy się śpiewać nauczymy
słowo tak po słowie,
Szereg liter na tablicy
Więcej nam opowie.

Piosenka "Biegnie kreda po tablicy", którą śpiewają wszyscy uczniowie razem. Inscenizacja wiersza "Tornister pełen uśmiechów".

- Co zapakujesz w tornister?
- Książki, zeszyty czyste,
ołówek, kredki, długopis.
- I na tym kończy się opis?
- Nie! Jeszcze włożę linijkę
jeszcze ekierkę i cyrkiel,
jeszcze drugie śniadanie,
jeszcze jabłko rumiane.
I jeszcze...
- Co tam jeszcze?
- Jeszcze coś bardzo ważnego:
mnóstwo wesołych uśmiechów.
Zaniosę je do szkoły,
żeby się ciągle dzielić uśmiechem
z kolegami, z koleżankami,
i z każdym z nauczycieli.

Wszyscy razem śpiewają piosenkę "Jestem uczniem", następnie powoli podchodzą do widowni recytując wiersz:
Idą pierwszaki
Dawne maluchy
Jeden w drugiego
To same zuchy.
Buzie umyte
i ręce czyste
Każdy na plecach
dźwiga tornister.
Z bijącym sercem
stają przed szkołą.
- Jak im tam będzie?
Chyba wesoło!

Na zakończenie pierwszoklasiści śpiewają i tańczą "Familijnego bluesa".

7. Przejście do sali na poczęstunek przygotowany przez rodziców uczniów kl. I.

Teksty wierszy i piosenek: S. Karaszewski, Cz. Janczarski, W. Bełza, W. Chotomska, R, Przymus, T. Kubiak.
 

Opracowanie: Alina Sybilska
Nauczycielka nauczania zintegrowanego
Publiczna Szkoła Podstawowa
w Woli Rębkowskiej

Wyświetleń: 6208


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.