Katalog

Karolina Domagalska
Różne, Scenariusze

Edukacja ekologiczna - Zagrożenia dla naszej Ziemi

- n +



Scenariusz zajęć edukacyjnych - edukacja ekologiczna




1. Temat: Zagrożenia dla naszej Ziemi
2. Poziom - III etap edukacyjny - klasa I gimnazjum
3. Autor - Karolina Domagalska, nauczyciel wychowania fizycznego, ZSP 3 Pleszew
4. Cele zajęć:
Cel ogólny: uświadamianie zagrożeń środowiska naturalnego
Cele szczegółowe:
  • uświadomienie uczniom ich roli w walce o ochronę środowiska
  • wyjaśnienie na czym polegają największe zagrożenia dla Ziemi
  • stworzenie wizji Ziemi za 50 lat
5.Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczeń potrafi dokonać krytyczną analizę pomiędzy działalnością człowieka a stanem środowiska
6.Metody realizacji zadań:
  • zajęcie stanowiska
  • fantazjowanie
  • mini wykład
  • informacja zwrotna (feedback)
7. Kluczowe pojęcia: ochrona środowiska, ekologia
8. Miejsce: sala lekcyjna
9. Czas: 45 minut
10. Środki dydaktyczne: kolorowe ilustracje (centrum miasta, las, wyścigi samochodowe, wioska afrykańska), kartki od bloku, kredki lub farby, gazety, nożyczki, klej
11. Bibliografia:
        "Nauczanie kreatywne" część I. Podstawy i metody nauczania całościowego
        M. Thanhofoffer, R. Reichel, R. Rabenstein
       "Edukacja ekologiczna - Nowa szkoła na zielonej ścieżce" Barbara Kreto
        "Królestwo dzikiej przyrody" Roger Few
        "Karta zdrowia" Ziemi (wg Worldwatch Institute, 1988)
12. Tok zajęć

CZĘŚĆ ZAJĘĆ CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CZYNNOŚCI UCZNIA
ORGANIZACYJNA Przywitanie z klasą, sprawdzenie obecności
(2 minuty)
 
NAWIĄZUJĄCA Podanie tematu zajęć, krótkie wprowadzenie do tematu. Nauczyciel określa główny problem, pyta uczniów, czy według nich nasza Ziemia jest zagrożona, kto lub co jest największym niebezpieczeństwem dla Ziem, jeśli tak ( 3 minuty ) Uczniowie próbują odpowiedzieć na zadane pytania, zastanawiają się wspólnie, analizując wiadomości, które posiadają na ten temat.
POSTĘPUJĄCA Nauczyciel określa, które miejsca w klasie ( np. rzędy ławek ) będą potwierdzeniem odpowiedzi na "takUczniowie wysłuchują objaśnień nauczyciela i konkretnych instrukcji do zadania, jakie ich czeka. lub "nie". Zapowiada, iż za moment pokaże ilustracje i zada określone pytanie. Poprzez zajęcie określonych miejsc uczniowie dają konkretną odpowiedź.Pokazując ilustrację przedstawiającą centrum miasta, nauczyciel zadaje pytanie: " Czy będziemy mieli czyste powietrze za 50 lat?"Kolejno ilustracje: afrykańska wioska: "Czy ta wieś może przeżyć?"wyścigi samochodowe: "Czy powinny być w przyszłości zabronione?"las: "Czy las zawsze będzie wyglądał tak samo?"Nauczyciel nie staje po żadnej ze stron. Próbuje nadzorować dyskusję, poddawać w wątpliwość argumentacje uczniów. Po wyczerpaniu argumentów każdej ze stron lub po określonym czasie (3-5 minut) nauczyciel pokazuje kolejną ilustrację i zadaje następne pytanie.
Nauczyciel podsumowuje dyskusję, odczytuje "Kartę zdrowia" Ziemi.Mini wykład (5 minut)
Po pokazaniu pierwszej ilustracji i zajęciu miejsc zgodnych z odpowiedzią "tak" lub "nie", uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie: "dlaczego?"Dyskusja pomiędzy grupami wokół decyzji na "tak" lub "nie".Grupy mogą wybrać swoich reprezentantów.Po kolejnym pytaniu następuje w miarę potrzeb zamiana miejsc, uczeń może mieć odmienne zdanie za każdym razem.
PODSUMOWUJĄCA Nauczyciel poleca wykonać prace pt. "Jak będzie wyglądał świat za 50 lat" (10 minut)Wspólne podsumowanie tematu. Uczniowie dzielą się na grupki 4-5 osobowe, wykonują prace na podany temat wykorzystując farby, kredki, gazety. Wykazują się swoją fantazją.
EWALUACJA Nauczyciel rozdaje karty oceny zajęć. Pożegnanie Uczniowie wyrażają swoje opinie na temat przeprowadzonych zajęć na tarczy celowniczej.Pożegnanie


Karta informacji zwrotnej

Tarcza celownicza
Zaznacz odpowiedź na pytania na tarczy celowniczej, stawiając znak. Im bliżej środka go postawisz, będzie bardziej pozytywna; im dalej środka oznaczać będzie raczej negatywne odczucia. Zaznaczaj kropkami a twój kolega krzyżykami. Porównajcie swoje oceny.

Rozmiar: 22840 bajtów



"Karta Zdrowia" Ziemi (wg Worldwatch Institute, 1988)

Czynnik środowiskowy Stan dzisiejszy, prognoza
1. Okrywa leśna Lasy tropikalne kurczą się w tempie 11 mln ha rocznie: w krajach uprzemysłowionych 31 mln ha uległo uszkodzeniu najwyraźniej w wyniku zanieczyszczeń powietrza oraz kwaśnych deszczów
2. Gleby rolnicze Roczne straty netto ( po uwzględnieniu procesów glebotwórczych ) szacuje się na 26 mld ton.
3. Obszary pustynne Niewłaściwe użytkowanie gruntów powoduje powiększanie się obszarów pustynnych o około 6 mln ha rocznie.
4. Jeziora Tysiące jezior uprzemysłowionej "Północy" są biologicznie martwe; w tysiącach następnych umiera życie
5. Zasoby wody słodkiej Udokumentowane zasoby wód podziemnych w części Afryki, w Chinach, w Indiach i w Ameryce Północnej kurczą się w wyniku poboru przekraczającego naturalne tempo odnawialności tych zasobów
6. Różnorodność gatunkowa Tempo łącznego wymierania gatunków zwierzęcych i roślinnych szacuje się obecnie na kilka tysięcy rocznie: jedna piąta wszystkich gatunków może zniknąć w ciągu najbliższych 20 lat.
7. Jakość wód gruntowych W Stanach Zjednoczonych około 50 pestycydów zanieczyszcza wody gruntowe 32 stanów; około 2500 amerykańskich składowisk odpadów toksycznych wymaga detoksykacji; w skali świata rozległość skażeń nie jest znana
8. Klimat Przewiduje się, że do roku 2050 średnia temperatura Ziemi wzrośnie o 1,5 - 4,5 C
9. Poziom morza Do roku 2100 przewiduje się podwyższenie tego poziomu o 1,4 - 2,2 m.
10. Warstwa ozonu w górnej atmosferze Powiększająca się "dziura" w ziemskiej powłoce ozonowej nad Antarktydą każdej wiosny ( która na południowej półkuli zaczyna się we wrześniu ) sugeruje, że proces zaniku ozonu być może już się rozpoczął








Wyświetleń: 1858


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.