Katalog

Żaklina Stwora
Język polski, Scenariusze

Jak to drzewiej w chacie kmieciej bywało w powiązaniu z fragmentem lektury Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi"

- n +

Jak to drzewiej w chacie kmieciej bywało w powiązaniu z fragmentem lektury Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi". Edukacja regionalna

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV- inscenizacja teatralna

Cele lekcji:
- odnajdywanie z uczniami swoich korzeni, własnej tożsamości kulturowej, obrazu dawnej wsi, wyzwolenie inwencji i twórczej aktywności w trakcie inscenizacji, uczenie pracy w grupie.

Lekcja oparta jest na wcześniej przygotowanym z uczniami scenariuszu na podstawie rozdziału "Dobre czasy" część druga. Udział w inscenizacji biorą wszyscy uczniowie.

Formy pracy
- zespołowa

Metody pracy
- inscenizacja utworu

Scenariusz inscenizacji zawiera:
1. Prolog (fragmenty wiersza "Podziomek spotyka sierotkę Marysię" zwrotki 1,2,6,7,12,13,19)- kwestię wygłasza Podziomek.
2. Rozdział "Dobre czasy" część II.
3. Epilog (piosenka śpiewana przez sierotkę Marysię o swoich gąskach).

W narratora wciela się Maria Konopnicka.

Postacie biorące udział w inscenizacji: Podziomek, Pietrzyk, Skrobek, król Błystek, chłopcy Wojtek i Kuba, sierotka Marysia.

Rekwizyty adekwatne do odtwarzanych postaci: król Błystek- korona i berło, Skrobek- kapelusz, sierotka Marysia- chusta i kij pasterski, krasnale- czapki, Kuba i Wojtek- białe koszule, słoma, może być mata.

Scenerią do inscenizacji może być wnętrze szkolnej izby regionalnej ze znajdującymi się tam eksponatami z chaty kmieciej, które jednocześnie pełnią funkcję rekwizytów (ożywają w rękach dzieci) np. cebrzyk, kobiałka, zydel, ława, garnki gliniane, narzędzia rolnicze.

Celem inscenizacji ma być wierne oddanie atmosfery chłopskiej XIX- wiecznej chaty oraz przybliżenie zwyczajów i tradycji w niej panujących np. spanie na słomie, jedzenie z misek glinianych drewnianą łyżką, żegnanie się przed posiłkiem, całowanie rodziców w rękę, życie w przyjaźni z Bogiem i naturą, miłość do ojcowskiej roli, posługiwanie się gwarą.

Do scenariusza opracowano motyw muzyczny, który przewija się przez całą inscenizację.

Tekst piosenki:
Halela, halela, gąski moje. Pójdźcie, pójdźcie gąski moje!
Halela, halela do domu. Pójdźcie, pójdźcie do domu.
Opowiem wam troski moje. Noc nadchodzi ja się boję.
Lecz nie mówcie nikomu. Bronić mnie nie ma komu.

Zadanie domowe
Napisz w kilku zdaniach czy coś z dawnych wiejskich obrzędów i tradycji zachowało się w Twoim najbliższym środowisku (np. w rodzinie, wsi)

Kontynuacją lekcji będzie wyjazd do Muzeum Regionalnego im. ks. J. Bubaka w Bestwinie, gdzie dzieci zobaczą wnętrza kmieciej chaty z połowy XIX w i będą uczestniczyć w zajęciach warsztatowych pt. "Jak to dawniej na wsi bywało? Chaty, zajęcia mieszkańców, ubiór, gwara, zwyczaje, tradycje i obrzędy".
 

Opracowanie: Żaklina Stwora

Wyświetleń: 2260


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.